Motion planning with complete knowledge using a colored SOM Jules Vleugels, Joost N. Kok, & Mark Overmars Presentatie: Richard Jacobs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
Advertisements

1 Motion Planning (simpel) •Gegeven een “robot” A in een ruimte W, een verzameling obstakels B, en een start en doel positie, bepaal een beweging voor.
Minimum Spanning Tree. Wat is MST? • Minimum spanning tree • De meest efficiënte manier vinden om een verbonden netwerk op te bouwen.
Opdrachttaak kennissystemen:
Heuristieken – kennisbits 1
Analyse en Ontwerpen II
Multiple Moving Objects Siu-Siu Ha Marlies Mooijekind.
Labo 03 Tree: Parent Child Mesh
1 Hashtabellen Datastructuren. 2 Dit onderwerp Direct-access-tabellen Hashtabellen –Oplossen van botsingen met “ketens” (chaining) –Analyse –Oplossen.
Representing Time in GIS Sander Florisson GIA 2004.
Advanced Algorithms Groep: EII7AAb
In de juiste volgorde Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie
Eindpresentatie Modelleren C Random Seeds
Project D2: Kempenland Sander Verkerk Jeffrey van de Glind
Motion Planning in Games Pathfinding with A * Ronald Treur.
1 Indeling Inleiding Opbouw van potentiaalvelden Pathplanning in potentiaalvelden Alternatieve potentiaalvelden Gerandomiseerde pathplanning.
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen (II) College 6.
Terrain Analysis Seminar GIA najaar 2004 Joost Voogt.
Kinematic Constraints Door Ronald Treur en Jeroen Resoort.
Coordinated path planning for Multiple Robots Siu-Siu Ha.
Visibility-based Probabilistic Roadmaps for Motion Planning Tim Schlechter 13 februari 2003.
Een workshop over katten, muizen en nadenken in de Informatica
8C120 Inleiding Meten en Modelleren 8C120 Prof.dr.ir. Bart ter Haar Romeny Faculteit Biomedische Technologie Biomedische Beeld Analyse
Overzicht samenvatting en discussie hc1 t/m hc4 samenvatting en discussie hc1 t/m hc4 inleiding tot de rest van het vak inleiding tot de rest van het vak.
Fast and Effective Query Refinement B. Velez, R. Weiss, M.A. Sheldon, D.K. Gifford SIGIR 1997.
UvA - FNWI A communication and coordination model for `RoboCupRescue’ agents.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Medmec04 – Engagement Les 5
T U Delft Parallel and Distributed Systems group PGS Fundamentele Informatica in345 Deel 2 College 5 Cees Witteveen.
Development of measurement device for determination of homogeneity presentatie eindwerk Pieter Dekeyzer Industrieel Ingenieur Informatica.
2e kandidatuur Burgerlijk Ingenieur
Extra Dimensies VENI dossiernr Ivo van Vulpen.
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
Approximate Cell Decomposition
Vision-based robot motion planning using a topology representing neural network Gebaseerd op onderzoek verricht door Prof. M. Zeller et al. (1997), verbonden.
1 Complexiteit Bij motion planning is er sprake van drie typen van complexiteit –Complexiteit van de obstakels (aantal, aantal hoekpunten, algebraische.
Movable Objects Richard Jacobs Robin Langerak. Movable Objects Introductie en definities Aanpak Aangepaste algoritmen Grasp planning Assembly planning.
Indeling Inleiding op PRM-planners & Medial Axis Retraction van configuraties op de Medial Axis Verbetering van retraction Verbetering van sampling Expliciete.
Spatial subgroup mining
Path planning voor elastische objecten Robin Langerak Planning paths for elastic objects under manipulation constraints LamirauxKavraki.
Lokale zoekmethoden Goed in de praktijk:
1 Datastructuren Een informele inleiding tot Skiplists Onderwerp 13.
Hashtabellen Datastructuren. 2 Dit onderwerp Direct-access-tabellen Hashtabellen –Oplossen van botsingen met “ketens” (chaining) –Analyse –Oplossen van.
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
Planning With Nonholonomic Constraints By Jeroen Resoort & Ronald Treur.
Lokaliseren en volgen van personen en objecten met behulp van camera’s Informatie Scriptieprijs November 2007 Sofie De Cooman.
Automatische multiclass en multilabel tekstclassificatie bij veel klassen Presentatie onderzoek in kader van afstudeerproject van Maarten Luykx.
Representatie & Zoeken
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 01
Gevorderde programmeer les
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Grafentheorie Graaf Verzameling knopen al dan niet verbonden door takken, bijv:
Recursie…. De Mandelbrot Fractal De werking… De verzameling natuurlijke getallen… 0 ∞-∞
Krachten [Luke:] “I can’t believe it” [Yoda:] “That is why you fail”
Processen.
Minimum Opspannende Bomen Algoritmiek. 2 Inhoud Het minimum opspannende bomen probleem Een principe om een minimum opspannende boom te laten groeien Twee.
Datastructuren voor grafen Algoritmiek. 2 Grafen Model van o.a.: –Wegennetwerk –Elektrische schakeling –Structuur van een programma –Computernetwerk –…
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Datastructuren voor graafrepresentatie
Gevorderde programmeer Les
Gevorderde programmeer les
Directe belichting in ray tracing
Titel wetenschapsproject
Numerieke modellen voor water kwaliteit model
Slim tellen.
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
Slim tellen.
Doolhof. doolhof doolhof Maak een routine die de ‘hekken’ tussen de cellen weghaalt Maak een 2-dimensionale array met kolommen en rijen aangeklikt.
Transcript van de presentatie:

Motion planning with complete knowledge using a colored SOM Jules Vleugels, Joost N. Kok, & Mark Overmars Presentatie: Richard Jacobs

Overzicht Globale beschrijving Meer gedetailleerde beschrijving Samenvatting

Globale beschrijving Robot moet van beginconfiguratie naar doelconfiguratie zonder botsingen Kohonen netwerk: zelf-organiserende roadmap Verkregen roadmap wordt doorzocht voor oplossing

Voorbeeld motion planning probleem

Dimensies 2D/3D-workspace Translatie en rotatie

Tot nu toe: Cel-decompositie en roadmap-methodes –gebruiken grote datastructuren, met dure berekeningen Potentiaalveldmethoden –Lokale minima, oplossingen vaak traag

Nu: Gebruik van Kohonen Netwerk in combinatie met deterministische technieken

Idee: Laat netwerk een roadmap maken Benader Voronoi diagram

Netwerk - algemeen Krijgt input, produceert output Afwijking van gewenste output Pas gewichten zodanig aan dat fout kleiner wordt

Netwerk - hier Knooppunten zijn configuraties robot Input: configuraties van robot + label Leren: verschuiving knooppunten Doel: benader Voronoi-diagram en object boundaries

Geen neuraal netwerk Geen output Geen processing van informatie

Voorbeeld netwerk

Netwerk Driehoeken 1 knooppunt per hoek Initieel uniforme verdeling van knooppunten over gebied met wat random variatie Elk knooppunt is safe of unsafe

Leren netwerk Herhaalde leerstappen In: configuratie + label – “safe” of “unsafe” Bepaling best-matching unit (bmu) Onveilige bmu’s naar veilige confgs. toegetrokken (tot grens) Veilige bmu’s van onveilige configs. weggetrokken (Voronoi...) –Verplaatsing omgekeerd evenredig aan afstand tot bmu –Aantrekkende kracht van safe neighbors

Toevoegen knooppunten Lokaal vergroten precisie netwerk –Error-based –Scene-based

Toevoegen knooppunten

Error-based Error per knooppunt bijhouden Error is sommatie over verschuivingen van knooppunt Hoge error: veel beweging: veel ruimte rond knooppunt

Error-based strategie Iedere k leerstappen knooppunt bepalen met hoogste error-waarde Onveilig knooppunt –verste veilige buur bepalen –Voeg knooppunt toe halverwege edge (als unsafe) Veilig knooppunt –Op lange edges –Enkel tussen veilige knp. met 2 gezamenlijke unsafe neighbours

Voorbeeld unsafe node

Voorbeeld safe node

Scene-based adding Als veilig knooppunt in verboden configuratieruimte getrokken wordt: onveilig knooppunt toevoegen op deze configuratie.

Overtollige edges verwijderen Edges tussen unsafe knooppunten binnen een obstakel worden verwijderd –Geen common safe neighbor –Geisoleerde knooppunten verwijderen

2e fase Beweeg elke unsafe node (op object boundary) tussen zijn veilige buren Als deze configuratie veilig is: extra punt op Voronoi diagram Einde leerfase

Planning a motion Zoeken opeenvolging knooppunten tussen start en goal zonder botsingen Opeenvolgende knopen gevonden met A*- algoritme Check voor elk paar knooppunten of de robot daadwerkelijk van de ene naar de andere kan Artikel gebruikt lineaire interpolatie

Stopcriterium Wanneer heeft netwerk voldoende geleerd? Om de k leerstappen proberen of een pad gevonden kan worden: zoniet, dan doorgaan

Samenvatting Initialiseer netwerk Herhaal oneindig –Genereer random input –Pas posities bmu’s aan –Om de zoveel keren Toevoegen knooppunten Verwijderen overtollige edges –Om de zoveel keren Unsafe nodes naar free space Probeer pad te vinden Evt. herstellen unsafe nodes en doorgaan

Extra dimensie Rotatie Wrap-around Afstand afhankelijk van vorm van robot

Conclusie Methode geschikt voor problemen die anders te veel rekentijd kosten Kan problemen aan die moeilijk zijn voor traditionele methoden Beter dan random configuraties uitproberen??