RSV op school Jan Van Parijs
RSV op school Geen “seksuele voorlichting” maar Relationele en seksuele vorming Wat wil je bereiken met RSV? Minder ongewenste zwangerschappen? Dat leerlingen leren genieten? Preventie van soa? Dat leerlingen sociaal en seksueel vaardig worden? Dat leerlingen assertief worden?
Leerlingen waarderen RSV Wat is de impact van RSV Impact op kennis Impact op “zelfkennis” Impact op attitudes? Impact op “zelfwaarde-gevoel” Impact op gedrag Vertrek vanuit een gedragsveranderingsmodel
Model van G. Kok Aandacht Begrip Attitudeverandering Intentieverandering Gedragsverandering Gedragsbehoud
Wat is nodig? Aandacht Begrip Begrijpelijk Attitudeverandering Informatie Sociale normen Intentieverandering Eigen effectiviteit Externe factoren Gedragsverandering Barrières Gedragsbehoud Feedback
Waar onze pijlen op richten? Attitudevorming: Goede informatie Voor- en na-delen afwegen “orgaanvlees is lekker” Sociale normen beïnvloeden Houding van peers Houding van partner Houding van ouders is niet belangrijk
Eigen effectiviteit verhogen Zelf een positieve ervaring hebben Observatie van anderen Barrières Gedrag oefenen In de fantasie In realiteit
10 stellingen rond RSV Er wordt te veel verwacht van RSV Zwemmen is plezant Op de belangrijste determinanten hebben we geen impact - kwaliteit van relatie - zelfwaardegevoel - opvoeding thuis en houding t.a.v. relaties - ………. RSV wordt vaak slecht voorbereid RSV gebeurt te geïsoleerd
Gedrag introduceren Sociale omgeving meer betrekken Eénmalig karakter verliezen In schoolbeleid integreren Schoolartsen hebben een belangrijke taak