Voorstelling 6de leerjaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Informatieavond.
Infoavond vrijdag 6 september 2013
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Gedrag Spiritualiteit GOD Identiteit eigen vrije wil geweten
Hartelijk welkom in de kerk!
Opvoeden in de puberteit
Titel: Groeiproces de Ceder.
Preek 1 Tessalonicenzen 5: 23-24
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Ontwikkelingstraject kinderen
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 19 Het bondgenootschap Hoofdstuk 6.
Presentatie Vereniging VOS/ABB
hoe autismevriendelijk ben ik
Workshop Relationele en seksuele vorming
Samenwerken in burgerschap
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Welkom Studiedag leermeesters LBV Samen anders anders samen Levensbeschouwelijke vakken: eigenheid en ontmoetingen.
Psalm 25.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Ik heb iets van autisme of zo
Uw gemeente & mensen met een beperking
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Morele ontwikkeling en opvoeding
Cultuurprofieldoelen;
Zondag 39 HC Franeker 29 maart 2009
Hoe bereid je lessen voor?
Belijdeniscatechisatie
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Doel en taak van de hulpverlening
Wij ondersteunen en begeleiden kerken bij het gemeente-zijn in deze wereld.
IPC Nederland.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Pedagogische theorieën
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Het is Biddag! Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Bid je mee? Voor hun.
Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Het is Biddag! Bid je mee? Voor.
Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Het is Biddag! Bid je mee? Voor.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Het is Biddag! Bid je mee? Voor.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Betaalde Lio bij Meervoud. Stichting Meervoud 18 scholen Christelijke identiteit 4600 leerlingen 480 personeelsleden.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Workshop ethiek Welkom! Begeleiding: Cor Maas, Geestelijk verzorger, Siza.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Ontwikkelingspsychologie
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Het is Biddag! Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Bid je mee? Voor hun.
Doelgroepen Adolescentie
JEUGDzorg - voor wie?.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Hoe jongeren hun leven zelf vorm kunnen geven
Transcript van de presentatie:

Voorstelling 6de leerjaar Goede morgen allem welkom

Het kind in het 6de leerjaar Persoonlijkheidsontwikkeling zelfstandiger, losmaken normen en waarden: belang, toetsen kritisch: omgeving, zichzelf, … enthousiast deelnemen en zich terugtrekken (humeur) Sociale ontwikkeling van gezin naar leeftijdsgenoten actief deelnemen aan groep, gezamenlijk, normen oog voor ‘wereldgebeuren’ Cognitieve ontwikkeling kennis,verbanden,structuren,analyseren,oplossen,hypotheses Lichamelijke ontwikkeling

Het kind in het 6de leerjaar inzicht verdieping inleving engagement ik anderen de wereld ontwikkelingsgelijken groep (aanpassen) zelfstandigheid normen toetsen aan eigen normen kritische vragen analyseren problemen oplossen onzeker en wispelturig lichamelijke veranderingen geduld ondersteuning bemoediging inzicht open gesprek laten oefenen

Identiteit niet statisch! meer dan ‘identiteitskaart’ individuele kernmerk specifieke eigen karakter totale eigenheid, persoonlijkheid unieke, bijzondere vertouwen - zelfvertrouwen recht op respect en waardering zelf bepalen van normen, waarden, groep niet statisch!

Identiteit niet statisch crisis - tegenstellingen (6.1 en 6.2) achtergrond (familiaal, religieus, cultureel, sociaal) omgaan met anderen - interactie (voortdurend) invloed van anderen ontdekken van eigen identiteit in beweging / in ontwikkeling op zoek naar eigen identiteit (losmaken van vertrouwde) invloed van omgeving (vrienden, ideaalbeelden, …) invloed van eigen beperkingen, ... crisis - tegenstellingen (6.1 en 6.2) begeleiding (leerkracht en leerplan)

Identiteit begeleiding - attitudedoelstellingen ontwikkelen identiteit christelijke normen en waarden totale persoonlijkheidsontwikkeling positief zelfbeeld, vertrouwen zich inzetten voor anderen (engagement) eigen mening / overtuiging anderen respecteren en waarderen

Identiteit leerlingen (6.1, 6.5) anderen (6.3, 6.5) Israël (6.1, 6.2) Jezus (6.3) kerk / gemeente (6.4) het koninkrijk van God (6.5) identiteit of ... meer dan ‘identiteitskaart’ individuele kernmerk specifieke eigen karakter totale eigenheid unieke, bijzondere christelijke identiteit

einddoel (8) lager onderwijs Identiteit christelijke identiteit einddoel (8) lager onderwijs de leerlingen ontwikkelen respect voor andere levensbeschouwingen en leren hierbij het unieke van het christelijke geloof onderscheiden en de eigen christelijke identiteit hooghouden

Verlangen naar het koninkrijk Bouwen aan het koninkrijk Programma 5de leerjaar Verlangen naar het koninkrijk Een koning?! Programma 6de leerjaar Bouwen aan het koninkrijk Geloof, hoop en liefde

Programma 6de leerjaar periode 6.1 Bouwen in geloof Nederigheid en hoogmoed (koningen) periode 6.2 Bouwen met hoop Samen een visie delen (profeten) periode 6.3 Bouwen met liefde Jezus dient (evangeliën) periode 6.4 Zich samen inzetten Kerk / gemeente (Handelingen) periode 6.5 Bouwen aan een hoopvolle toekomst Alles wordt nieuw (LBV’s, profeten, Openbaring)

Programma 6de leerjaar K v G

bouwen aan het koninkrijk Programma 6de leerjaar bouwen aan het koninkrijk God als koning Jezus, de Messias brengt hoop, dient geloof hoop liefde

bouwen aan het koninkrijk Programma 6de leerjaar bouwen aan het koninkrijk jezelf anderen het samenleven het K v G God erkennen respecteren waarderen geloof hoop liefde

Programma 6de leerjaar aandachtspunten bij gebruik overvloed bouwen op basis van 5 leerjaren... gebruik maken van beginsituatie beperken afronden hoogtepunt ‘graadsklassen’ probleem bij chronologie en thema’s suggesties?

Programma 6de leerjaar K v G

de juf, de meester... lkr