Voorstelling 6de leerjaar Goede morgen allem welkom
Het kind in het 6de leerjaar Persoonlijkheidsontwikkeling zelfstandiger, losmaken normen en waarden: belang, toetsen kritisch: omgeving, zichzelf, … enthousiast deelnemen en zich terugtrekken (humeur) Sociale ontwikkeling van gezin naar leeftijdsgenoten actief deelnemen aan groep, gezamenlijk, normen oog voor ‘wereldgebeuren’ Cognitieve ontwikkeling kennis,verbanden,structuren,analyseren,oplossen,hypotheses Lichamelijke ontwikkeling
Het kind in het 6de leerjaar inzicht verdieping inleving engagement ik anderen de wereld ontwikkelingsgelijken groep (aanpassen) zelfstandigheid normen toetsen aan eigen normen kritische vragen analyseren problemen oplossen onzeker en wispelturig lichamelijke veranderingen geduld ondersteuning bemoediging inzicht open gesprek laten oefenen
Identiteit niet statisch! meer dan ‘identiteitskaart’ individuele kernmerk specifieke eigen karakter totale eigenheid, persoonlijkheid unieke, bijzondere vertouwen - zelfvertrouwen recht op respect en waardering zelf bepalen van normen, waarden, groep niet statisch!
Identiteit niet statisch crisis - tegenstellingen (6.1 en 6.2) achtergrond (familiaal, religieus, cultureel, sociaal) omgaan met anderen - interactie (voortdurend) invloed van anderen ontdekken van eigen identiteit in beweging / in ontwikkeling op zoek naar eigen identiteit (losmaken van vertrouwde) invloed van omgeving (vrienden, ideaalbeelden, …) invloed van eigen beperkingen, ... crisis - tegenstellingen (6.1 en 6.2) begeleiding (leerkracht en leerplan)
Identiteit begeleiding - attitudedoelstellingen ontwikkelen identiteit christelijke normen en waarden totale persoonlijkheidsontwikkeling positief zelfbeeld, vertrouwen zich inzetten voor anderen (engagement) eigen mening / overtuiging anderen respecteren en waarderen
Identiteit leerlingen (6.1, 6.5) anderen (6.3, 6.5) Israël (6.1, 6.2) Jezus (6.3) kerk / gemeente (6.4) het koninkrijk van God (6.5) identiteit of ... meer dan ‘identiteitskaart’ individuele kernmerk specifieke eigen karakter totale eigenheid unieke, bijzondere christelijke identiteit
einddoel (8) lager onderwijs Identiteit christelijke identiteit einddoel (8) lager onderwijs de leerlingen ontwikkelen respect voor andere levensbeschouwingen en leren hierbij het unieke van het christelijke geloof onderscheiden en de eigen christelijke identiteit hooghouden
Verlangen naar het koninkrijk Bouwen aan het koninkrijk Programma 5de leerjaar Verlangen naar het koninkrijk Een koning?! Programma 6de leerjaar Bouwen aan het koninkrijk Geloof, hoop en liefde
Programma 6de leerjaar periode 6.1 Bouwen in geloof Nederigheid en hoogmoed (koningen) periode 6.2 Bouwen met hoop Samen een visie delen (profeten) periode 6.3 Bouwen met liefde Jezus dient (evangeliën) periode 6.4 Zich samen inzetten Kerk / gemeente (Handelingen) periode 6.5 Bouwen aan een hoopvolle toekomst Alles wordt nieuw (LBV’s, profeten, Openbaring)
Programma 6de leerjaar K v G
bouwen aan het koninkrijk Programma 6de leerjaar bouwen aan het koninkrijk God als koning Jezus, de Messias brengt hoop, dient geloof hoop liefde
bouwen aan het koninkrijk Programma 6de leerjaar bouwen aan het koninkrijk jezelf anderen het samenleven het K v G God erkennen respecteren waarderen geloof hoop liefde
Programma 6de leerjaar aandachtspunten bij gebruik overvloed bouwen op basis van 5 leerjaren... gebruik maken van beginsituatie beperken afronden hoogtepunt ‘graadsklassen’ probleem bij chronologie en thema’s suggesties?
Programma 6de leerjaar K v G
de juf, de meester... lkr