Welkom Studiedag leermeesters LBV Samen anders anders samen Levensbeschouwelijke vakken: eigenheid en ontmoetingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Advertisements

Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Platform Binnenmilieu Scholen Frans de Haas Arnhem 15 februari 2012.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.
Samenwerken in burgerschap
Levensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking.
Voorstelling 6de leerjaar
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Welkom. Ontstaan Betere aansluiting HBO Meer praktijk Meer uitdaging/motivatie Onderpresteren aanpakken Beroepsperspectief.
Kies uit één van de vijf recepten uw nieuwe uitdaging! 1. Lichaam en geest Rust in het hoofd en een goede lichamelijke conditie. 2. Bewegen met plezier.
Kies uit één van de vijf recepten uw nieuwe uitdaging! 1. Lichaam en geest Rust in het hoofd en een goede lichamelijke conditie. 2. Bewegen met plezier.
First ID project Huygens College
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Dialoog gaat online verder
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
1zorg-route.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
De Onderwijsspecialisten | Dienstverlening Dennis Arnold Utrecht, 5 november 2014 Computeradvies 2.0 Best practice ICT en speciaal onderwijs Dennis Arnold.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Welkom.
Wiki Interculturele communicatie Reflectie en de klaspraktijk Groep: Incuco.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
De Post- Kritische Geloofsschaal Cognitieve geloofsstijlen - Diagram preferentiële religieuze attitude op theologische gronden.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Landelijke studiedag Ypsilon 14 november 2015 Het succes van goed wonen.
VoorlichtingHavo / Atheneum Leren met plezier!. Welkom Sander ScholtenFloor Maters.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Conferentie Veldinitiatief passend onderwijs Zuid-Limburg Passend Onderwijs, een grenzeloze kans! MECC Maastricht: 11 november 2009 Kees Kuijs, Infopunt.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Jongeren in een kwetsbare positie en passend onderwijs.
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
Studiedag Geestelijke Verzorging buiten de muren 10 juni 2016.
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Ontmoetingsschool Arum.
Professionalisering en intervisie
Passend onderwijs.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Netwerk IB WSNS Tilburg
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
WORKSHOP ‘BRUGGEN BOUWEN’
Begeleiding bij Werkplekleren
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Creativiteit op X11 Sigrid Loenen en Pascal Marsman, 16 november 2010
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Creatopia| Basisonderwijs
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
INTRODUCTIE academiejaar
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Transcript van de presentatie:

welkom Studiedag leermeesters LBV Samen anders anders samen Levensbeschouwelijke vakken: eigenheid en ontmoetingen

Studiedag leermeesters LBV Wat eten we vandaag? Wat bereiden we voor? Menu Samen anders, anders samen Levensbeschouwelijke vakken: eigenheid en ontmoetingen

3 ingrediënten

Studiedag leermeesters LBV Samen anders, anders samen Eigenheid / anders  aanwezigheid knowhow, expertise en potentieel  leerkrachten LBV en leerkrachtenteams LBV  leerlingenperspectief: ieders eigenheid, anders-zijn  samenlevingsperspectief: leren samenleven Levensbeschouwelijke vakken: eigenheid en ontmoetingen De ingrediënten van de maaltijd  basis, zorgvuldig uitkiezen, bepalend voor kwaliteit

Studiedag leermeesters LBV Samen anders, anders samen Eigenheid / anders  aanwezigheid knowhow, expertise en potentieel  leerkrachten LBV en leerkrachtenteams LBV  leerlingenperspectief: ieders eigenheid, anders-zijn  samenlevingsperspectief: leren samenleven Levensbeschouwelijke vakken: eigenheid en ontmoetingen De ingrediënten van de maaltijd  basis, zorgvuldig uitkiezen, bepalend voor kwaliteit

6 de kok

Studiedag leermeesters LBV Samen anders, anders samen Levensbeschouwelijke vakken / onderwijs  open en kritisch onderwijs  veranderingen in samenleving, samenlevingsconflicten  anders en samen om het samenleven te bevorderen Levensbeschouwelijke vakken: eigenheid en ontmoetingen De kok  open en kritische benadering  het ook anders durven doen

8 de maaltijd

Studiedag leermeesters LBV Samen anders, anders samen Leerzame ontmoetingen / samen  samenzijn, van elkaar leren, elkaar begrijpen, samen spreken en samen doen  inzichten en competenties om samen te leven Levensbeschouwelijke vakken: eigenheid en ontmoetingen De maaltijd  elke smaak komt tot zijn recht

Studiedag leermeesters LBV Samen anders, anders samen Wat eten we vandaag?  mogelijkheden van een multilevensbeschouwelijk samenleven in historisch perspectief  uitdagingen van een multilevensbeschouwelijk samenleven voor het levensbeschouwelijk onderwijs  concrete samenwerking tussen de LBV’s Levensbeschouwelijke vakken: eigenheid en ontmoetingen Leerkrachten ontmoeten elkaar

Studiedag leermeesters LBV Samen anders, anders samen Wat bereiden we voor?  regionale werkgroepen werken aan modules  beschikbaar stellen via formulier syllabus  begeleiding door inspecteurs-adviseurs  modules worden voorgesteld bij een vervolgdag Levensbeschouwelijke vakken: eigenheid en ontmoetingen Leerlingen ontmoeten elkaar

12 Kook je mee voor onze leerlingen? Geniet van de maaltijd