Oriëntatie │_______│________ | _______________

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.2 Renaissance verbreidt zich over Europa
Advertisements

Oude denkbeelden over het heelal
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Hoofdstuk1 : Nieuwe ideeën.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Ontdekkers leggen de wereld open Atlassen en kaarten
De wetenschappelijke revolutie
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Renaissance & Humanisme
COLUMBUS.
Kenmerk 25 & 29 Handelskapitalisme en wereldeconomie & Uitbouw van de Europese overheersing, slavenhandel en de opkomst van het abolitionisme - Les 1:
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Joods-christelijk wereldbeeld
Wereldoorlogen Twee wereldoorlogen en het ontstaan van de totalitaire regimes Les 38 – Het Interbellum.
Paragraaf 5.2 Vorige les: investituurstrijd en kruistochten
Ontdekkers van de wereld
v.a. Ongeveer 1000 komen steden op Ontstaan van handelsnetwerken
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 8: Romeinen en Christenen.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 13 - Investituurstrijd.
Een langzaam veranderd wereldbeeld
De Republiek in Europa Les 21: Concurrenten op zee
H7:§ 1:p160-2 Eerste Expansie De Portugezen vestigden factorijen op verschillende plaatsen in Azië en Afrika Vanuit zo’n handelspost werd(en) Handel gedreven.
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
De Republiek in Europa Les 24: Een land apart
H7:§ 3:p168-9 Verlichte Macht In de 18e zijn er absolute vorsten van het Ancien Régime die hun macht op sommige gebieden wijs aanwenden Zij voerde een.
de tijd van burgers en stoommachines
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Europese Expansie overzee
Ontdekkingstochten.
Hoofdstuk 5.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 7: De Romeinen, Romanisering.
Ontdekkers en hervormers
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Aan het eind van de Middeleeuwen wist men nauwelijks hoe de wereld er uitzag Men had de meest fantastische ideeën over de wezens die voorbij de bekende.
Het BEGIN VAN DE EUROPESE EXPANSIE
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
H4:§ 10:p85-7 Europese expansie wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie les 48.
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
4.5 De Nederlanden onder de Bourgondiërs - de Gewesten
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Joods-christelijk wereldbeeld
De Opstand Les 3: De Opstand & het ontstaan van de Republiek
Middeleeuws wereldbeeld
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
H1 Tijd van van ontdekkers en hervormers (16e eeuw)
Renaissance en Opstand
Grote Ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Renaissance en Opstand
55 punten te behalen, groepje met meeste punten wint. Score tijdens het nakijken. De quiz bestaat uit 22 vragen. QUIZ HOOFDSTUK 2: ONTDEKKING & VEROVERING.
Ontdekking en verovering 2.4 Europeanen in Amerika
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Ontdekking en verovering 2.2 De Europese expansie begint
Ontdekkers en Hervormers 1.4 Europeanen in Azië
Ontdekkers en Hervormers 1.5 Europeanen in Amerika
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Joods-christelijk wereldbeeld
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Transcript van de presentatie:

Kenmerk 18 Het begin van de Europese overzeese expansie Les 18: Ontdekkingsreizen en hun gevolgen

Oriëntatie 500 1500 │_______│________ | _______________ 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Oriëntatie 500 1500 │_______│________ | _______________ Oudheid ME Vroeg Moderne Tijd Renaissance = wedergeboorte van de klassieke oudheid

H4:§ 1:p112-115 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 5.1 Nieuw wereldbeeld In de Middeleeuwen: aarde is plat In de Renaissance: aarde is een bol Deze kennis hadden de Grieken en Romeinen al, maar deze was in West- Europa verloren gegaan. Door contact met de Arabieren (handel, kruistochten) kwam deze kennis weer terug.

Ptolemaeus (100-170 NC)

Ontdekkingsreizen en hun gevolgen Een grotere wereld 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Ontdekkingsreizen en hun gevolgen Een grotere wereld Vanzelfsprekend leidde de reizen tot een vergroting van de kennis van de wereld Wereldkaarten werden steeds omvangrijker, nauwkeuriger Daarnaast trachtte men ook de sterrenhemel beter in kaart te brengen Zo ontdekte men moest men op andere sterren navigeren op het zuidelijk halfrond Tevens was dit de tijd waarin de theorieën van Ptolemaeus onder de loep werden genomen (eind 15e begin 16e eeuw) Copernicus toetste de berekeningen van de oude Griek aan de zijne

Copernicus niet goed snik 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Copernicus niet goed snik Volgens de mensen met gezond verstand was Copernicus niet goed snik In de bijbel stond wel wat anders! God had alles een vaste plaats gegeven, met de mens in het midden En je voelde de aarde toch niet bewegen?! Zijn boek werd in 1616 uiteindelijk verboden (door de Kerken) en pas in 1815 werd dit verbod opgeheven Dus niet ieders wereld(-beeld) werd vergroot door de ontdekkingsreizen, soms zelf in tegendeel

1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Nieuwe tijdsgeest* In de Middeleeuwen: memento mori (Gedenk te sterven) In de Renaissance: carpe diem (Pluk de dag) * Tijdsgeest is de kenmerkende manier van en doen door de mensen in een bepaalde periode

Nicholas Copernicus (1473-1543) First published in 1543, Copernicus' On the revolutions of the heavenly spheres

Ontdekkingsreizen Motieven Gevolgen Expansie (uitbreiding) 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Ontdekkingsreizen Motieven Expansie (uitbreiding) christendom (zie Hendrik de Zeevaarder, blz. 112) Macht (van de koning) Rijkdom Avontuur Gevolgen Ontstaan van wereldhandel Contact met onbekende volken Racisme, slavernij, uitmoorden inheemse bevolking Kolonisatie Verspreiding van ziekten (Niet intentioneel)

Belangrijke ontdekkingsreizigers - zie kaart blz. 113 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Belangrijke ontdekkingsreizigers - zie kaart blz. 113 Columbus (1492) Uit Genua, in Spaanse dienst Magelhaes Portugees Vasco da Gama (1498) Bartholomeus Diaz(1488) Amerigo Vespucci Uit Florence, in Spaanse- en Portugeese dienst Vasco da Gama’s – Carreira da India

Huiswerk Maakwerk in de klas Van vorige les: Tijdvak 4 afmaken o.a. stadsprivileges bron verwerken Deze les: Opdracht 1b & 3 p. 115 (waar: toetsvraag zonder bron bij Tijdvak 5) Huiswerk Lezen blz. 110 t/m 115 Maken/meenemen Mapje voor je tijdvakkendossier meenemen Indien nog niet kunnen doen: zoek op internet een bron op met een stadsprivileges Mooie afbeelding van een OT-wereldkaart meenemen als voorblad voor Tijdvak 5!