Kenmerk 18 Het begin van de Europese overzeese expansie Les 18: Ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Oriëntatie 500 1500 │_______│________ | _______________ 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Oriëntatie 500 1500 │_______│________ | _______________ Oudheid ME Vroeg Moderne Tijd Renaissance = wedergeboorte van de klassieke oudheid
H4:§ 1:p112-115 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 5.1 Nieuw wereldbeeld In de Middeleeuwen: aarde is plat In de Renaissance: aarde is een bol Deze kennis hadden de Grieken en Romeinen al, maar deze was in West- Europa verloren gegaan. Door contact met de Arabieren (handel, kruistochten) kwam deze kennis weer terug.
Ptolemaeus (100-170 NC)
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen Een grotere wereld 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Ontdekkingsreizen en hun gevolgen Een grotere wereld Vanzelfsprekend leidde de reizen tot een vergroting van de kennis van de wereld Wereldkaarten werden steeds omvangrijker, nauwkeuriger Daarnaast trachtte men ook de sterrenhemel beter in kaart te brengen Zo ontdekte men moest men op andere sterren navigeren op het zuidelijk halfrond Tevens was dit de tijd waarin de theorieën van Ptolemaeus onder de loep werden genomen (eind 15e begin 16e eeuw) Copernicus toetste de berekeningen van de oude Griek aan de zijne
Copernicus niet goed snik 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Copernicus niet goed snik Volgens de mensen met gezond verstand was Copernicus niet goed snik In de bijbel stond wel wat anders! God had alles een vaste plaats gegeven, met de mens in het midden En je voelde de aarde toch niet bewegen?! Zijn boek werd in 1616 uiteindelijk verboden (door de Kerken) en pas in 1815 werd dit verbod opgeheven Dus niet ieders wereld(-beeld) werd vergroot door de ontdekkingsreizen, soms zelf in tegendeel
1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Nieuwe tijdsgeest* In de Middeleeuwen: memento mori (Gedenk te sterven) In de Renaissance: carpe diem (Pluk de dag) * Tijdsgeest is de kenmerkende manier van en doen door de mensen in een bepaalde periode
Nicholas Copernicus (1473-1543) First published in 1543, Copernicus' On the revolutions of the heavenly spheres
Ontdekkingsreizen Motieven Gevolgen Expansie (uitbreiding) 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Ontdekkingsreizen Motieven Expansie (uitbreiding) christendom (zie Hendrik de Zeevaarder, blz. 112) Macht (van de koning) Rijkdom Avontuur Gevolgen Ontstaan van wereldhandel Contact met onbekende volken Racisme, slavernij, uitmoorden inheemse bevolking Kolonisatie Verspreiding van ziekten (Niet intentioneel)
Belangrijke ontdekkingsreizigers - zie kaart blz. 113 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Belangrijke ontdekkingsreizigers - zie kaart blz. 113 Columbus (1492) Uit Genua, in Spaanse dienst Magelhaes Portugees Vasco da Gama (1498) Bartholomeus Diaz(1488) Amerigo Vespucci Uit Florence, in Spaanse- en Portugeese dienst Vasco da Gama’s – Carreira da India
Huiswerk Maakwerk in de klas Van vorige les: Tijdvak 4 afmaken o.a. stadsprivileges bron verwerken Deze les: Opdracht 1b & 3 p. 115 (waar: toetsvraag zonder bron bij Tijdvak 5) Huiswerk Lezen blz. 110 t/m 115 Maken/meenemen Mapje voor je tijdvakkendossier meenemen Indien nog niet kunnen doen: zoek op internet een bron op met een stadsprivileges Mooie afbeelding van een OT-wereldkaart meenemen als voorblad voor Tijdvak 5!