Geschiedenis havo 4 - een introductie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Examenvoorbereideing
Advertisements

Godsdienst 1.
Rechtvaardigheid Les 1 Ethiek – Rechtvaardigheid – Les 1
De Opstand Les 1: Karel V en de Gewesten én het begin van de Opstand
Paragraaf 1 Russische revolutie
Opmars naar de Eerste Wereldoorlog
Workshop begripsvorming
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Autisme en intelligentie
Bleu Mount.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
De eerste wereldoorlog (1914 – 1918)
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 8: Romeinen en Christenen.
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 3: Mesopotamië:
Les 7 – Opkomst van de nationale staten
de tijd van burgers en stoommachines
Oriëntatie │_______│________ | _______________
de tijd van burgers en stoommachines
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 13 - Investituurstrijd.
H7:§ 1:p160-2 Eerste Expansie De Portugezen vestigden factorijen op verschillende plaatsen in Azië en Afrika Vanuit zo’n handelspost werd(en) Handel gedreven.
de tijd van burgers en stoommachines
De Republiek in Europa Les 23: Bestuur & macht in Europa
H7:§ 3:p168-9 Verlichte Macht In de 18e zijn er absolute vorsten van het Ancien Régime die hun macht op sommige gebieden wijs aanwenden Zij voerde een.
de tijd van burgers en stoommachines
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Wetenschappelijke revolutie
Wat is geschiedenis?.
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
Conditioneel Compatibilisme
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
De Eerste Wereldoorlog: oorzaken en aanleiding
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Oorzaken WO I
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Kolonisatie en Dekolonisatie
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Volksuniversiteit Zwolle
Goed voorbereid naar de Pabo!
4.5 De Nederlanden onder de Bourgondiërs - de Gewesten
Monniken en Ridders Hoofdstuk 3.
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
Hoe leer je geschiedenis?
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Economisch De landen bouwen aan een moderne economie (massaproductie), waarin de zware industrie en spoorwegen centraal staan Industrie als nationale.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Opgroeien in de stad les 3
Eindexamen 2016 Oriëntatie kennis en historisch besef:
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Herziening examenprogramma en syllabus Albert van der Kaap
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
Examentraining vaardigheden. oorzaken en gevolgen * Verschillende soorten oorzaken: - aanleiding is de (meestal incidentele) directe oorzaak, de.
1. MIEZERIG MANNETJE? Anton Drilling 2 MORELE OORDELEN 3.
Een tijdlijn maken met ICT
Dide Breuer.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Europa in 1914.
Geschiedenis 3de jaar.
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Posters voor in het geschiedenislokaal
§1.2 De Grote Oorlog In deze paragraaf leer je over:
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Inleiding.
Hoe leer je geschiedenis?
Transcript van de presentatie:

Geschiedenis havo 4 - een introductie

Historische kennis en vaardigheden Weten wat de betekenis van een begrip is Feiten, gebeurtenissen, personen, ontwikkelingen, jaartallen Vaardigheden toepassen Bron beoordelen (soort bron: primair of secundair) en interpreteren Bron toepassen (gebruiken) Onderscheid maken tussen feit en mening Dateren (bij welke periode past de bron)

Bronnen Geschreven Ongeschreven

Feit en mening Feit Mening Feyenoord heeft 7 punten uit 3 wedstrijden Dit shirt is het mooiste shirt van Nederland

Oorzaak, gevolg en aanleiding Gebeurtenissen 1 en 2 (oorzaken) leiden tot gebeurtenis 3 (gevolg) Gebeurtenis op kortste termijn is de aanleiding (waardoor iets gebeurt, de laatste druppel) Voorbeeld Oorzaken Wereld Oorlog I: wapenwedloop, nationalisme, imperialisme, bondgenootschappen. Hebben als groot gevolg spanningen in Europa. Aanleiding voor het uitbarsten van de strijd: moord op Frans Ferdinand in Sarajevo

Continuïteit vs discontinuïteit Continuïteit en discontinuïteit  breuk met het verleden of doorlopende lijn Geleidelijk of schoksgewijs Verschillende soorten ontwikkelingen  bestuurlijk (politiek), sociaal, economisch en culturele ontwikkelingen (Maatschappijmodel).

Standplaatsgebondenheid Standplaatsgebondenheid houdt in dat het denken en handelen van een persoon wordt bepaald door de plaats (land, cultuur, sociale laag, godsdienst) en de tijd (eeuw, gedachten die toen normaal waren) waarin hij leeft Voorbeeld: In de Middeleeuwen was het heel normaal om iemands hand eraf te hakken als hij wat had gestolen. Wij vinden dit nu wel een hele zware straf, je kunt immers toch niet zomaar over iemands lichaam beslissen? Dit is onze standplaatsgebondenheid. In de Middeleeuwen dachten ze hier echter heel anders over: met die hand was er gestolen en zonder hand zou het stelen moeilijk worden. Dit is hun standplaatsgebondenheid. Even een heel ander voorbeeld

Standplaatsgebondenheid Wie zijn dit?

Historisch overzicht Boek Tijdvakkendossier Waarom maken we een dossier? Hoe werkt dat?

Het tijdvakkendossier Per tijdvak jaartallen, kenmerken, toetsvraag maken en extra opdrachten maken Wat zijn Tijdvakken, kenmerken en structuurbegrippen? Je bewaart alles wat je doet in de periode bij het juiste tijdvak en levert het dossier met de opdrachten in. Waarom maken we een dossier? In de les krijg je de tijd om aan het dossier te werken

Huiswerk Lezen Maken blz. 3 t/m 10 Oriëntatie hfd 1, blz. 16 opdracht 8, blz. 11