Geschiedenis havo 4 - een introductie
Historische kennis en vaardigheden Weten wat de betekenis van een begrip is Feiten, gebeurtenissen, personen, ontwikkelingen, jaartallen Vaardigheden toepassen Bron beoordelen (soort bron: primair of secundair) en interpreteren Bron toepassen (gebruiken) Onderscheid maken tussen feit en mening Dateren (bij welke periode past de bron)
Bronnen Geschreven Ongeschreven
Feit en mening Feit Mening Feyenoord heeft 7 punten uit 3 wedstrijden Dit shirt is het mooiste shirt van Nederland
Oorzaak, gevolg en aanleiding Gebeurtenissen 1 en 2 (oorzaken) leiden tot gebeurtenis 3 (gevolg) Gebeurtenis op kortste termijn is de aanleiding (waardoor iets gebeurt, de laatste druppel) Voorbeeld Oorzaken Wereld Oorlog I: wapenwedloop, nationalisme, imperialisme, bondgenootschappen. Hebben als groot gevolg spanningen in Europa. Aanleiding voor het uitbarsten van de strijd: moord op Frans Ferdinand in Sarajevo
Continuïteit vs discontinuïteit Continuïteit en discontinuïteit breuk met het verleden of doorlopende lijn Geleidelijk of schoksgewijs Verschillende soorten ontwikkelingen bestuurlijk (politiek), sociaal, economisch en culturele ontwikkelingen (Maatschappijmodel).
Standplaatsgebondenheid Standplaatsgebondenheid houdt in dat het denken en handelen van een persoon wordt bepaald door de plaats (land, cultuur, sociale laag, godsdienst) en de tijd (eeuw, gedachten die toen normaal waren) waarin hij leeft Voorbeeld: In de Middeleeuwen was het heel normaal om iemands hand eraf te hakken als hij wat had gestolen. Wij vinden dit nu wel een hele zware straf, je kunt immers toch niet zomaar over iemands lichaam beslissen? Dit is onze standplaatsgebondenheid. In de Middeleeuwen dachten ze hier echter heel anders over: met die hand was er gestolen en zonder hand zou het stelen moeilijk worden. Dit is hun standplaatsgebondenheid. Even een heel ander voorbeeld
Standplaatsgebondenheid Wie zijn dit?
Historisch overzicht Boek Tijdvakkendossier Waarom maken we een dossier? Hoe werkt dat?
Het tijdvakkendossier Per tijdvak jaartallen, kenmerken, toetsvraag maken en extra opdrachten maken Wat zijn Tijdvakken, kenmerken en structuurbegrippen? Je bewaart alles wat je doet in de periode bij het juiste tijdvak en levert het dossier met de opdrachten in. Waarom maken we een dossier? In de les krijg je de tijd om aan het dossier te werken
Huiswerk Lezen Maken blz. 3 t/m 10 Oriëntatie hfd 1, blz. 16 opdracht 8, blz. 11