1900-1950 Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 4 – Verzet.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
de tijd van burgers en stoommachines
Advertisements

1.3 democratie maakt plaats voor fascisme
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving.
Karel en grote problemen
Wereldoorlogen Kenmerk 38b & 39 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme 39 Crisis van het wereldkapitalisme.
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 3 – Verloop – deel 2
de tijd van burgers en stoommachines
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
Wereldoorlogen Twee wereldoorlogen en het ontstaan van de totalitaire regimes Les 38 – Het Interbellum.
Het cultuurstelsel verdwijnt
Nederland tijdens de bezetting
De opkomst van het christendom
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 40 – Terreur en Rassenpolitiek.
De Republiek in een tijd van vorsten
De Republiek in een tijd van vorsten
Nazi Duitsland 3.5, Oorlog.
Kenmerk 42 De Duitse bezetting van Nederland Les 41 – De Bezetting
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 1: De Christelijke Kerk valt uiteen.
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 37 – WO I Oorzaken en verloop
Een langzaam veranderd wereldbeeld
Wereldoorlogen Kenmerk 38b & 41 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme 41 Racisme, discriminatie, genocide.
Nazi Duitsland 3.2, Een wankele republiek.
Nazi Duitsland 3.4, Führer aan de macht Jippie.
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
Wereldoorlogen Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Verloop – deel 1.
H7:§ 3:p168-9 Verlichte Macht In de 18e zijn er absolute vorsten van het Ancien Régime die hun macht op sommige gebieden wijs aanwenden Zij voerde een.
Wereldoorlogen Kenmerk 40: Het voeren van twee wereldoorlogen: 43 A: verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens.
Nationalisme in de kolonies
Paragraaf 2 Russische revolutie.
§1 Nederland verzuilt.
Vrijheidsrechten en politieke rechten in Nederland
DIE WEIßE ROSE Met dank aan Cristina Bettati.
Inleiding Rond 1500 verschuift het zwaartepunt van de Renaissance van Florence naar Rome.
BLIND DATE. VRAAG 1 Ik werd waarschijnlijk in 1469 geboren als de bastaardzoon van een priester.Ik ben vooral bekend gebleven door mijn boek waarin ik.
Historisch Overzicht hoofdstuk 4
Wereldoorlogen Kenmerk 40: Het voeren van twee wereldoorlogen: 43 A: verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens.
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Oorzaken WO I
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Diepe tweedeling onder de bevolking –Maar de leidde niet vanzelfsprekend tot verzet –Doordat Vele (mogelijke) leiders van verzet al voor de oorlog waren.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
de tijd van burgers en stoommachines
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog Par 1: Oorzaken
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 3: De Tweede Wereldoorlog
Politieke partijen en stromingen tot 1940
Paragraaf 1.3 De Hervorming.
Hoofdstuk 3: De Tweede Wereldoorlog Par 1A: Oorlog in Europa
Deze oorlog gaan we echt winnen!
Vergelijking van dictators: veel verschillen
Renaissance en Opstand
Les 4: De Reformatie - Luther
Renaissance en Opstand
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 2: Tussen twee wereldoorlogen
Duitsland werd na WO-I…
Politieke situatie Europa rond 1800
"We regard the agreements signed last night as symbolic of the desire of our two peoples never to go to war with one another again.“ (Chamberlain, over.
Verzet in Duitsland K.A. 39: het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme.
Les 1 – Hitler grijpt de macht
Context 2: Duitsland Les 8 – Verzet.
Kenmerk 42 De Duitse bezetting van Nederland Les 1 – De Bezetting
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 1 – Terreur en Rassenpolitiek.
Wereldoorlogen Kenmerk 38 Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Verzet.
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog en verder
Transcript van de presentatie:

1900-1950 Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 4 – Verzet

Verzet Diepe tweedeling onder de bevolking H8:§ 6: p144-5 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Verzet Diepe tweedeling onder de bevolking Maar de leidde niet vanzelfsprekend tot verzet Doordat Vele (mogelijke) leiders van verzet al voor de oorlog waren opgepakt De greep van de Nazi’s op de maatschappij steeds sterker werd Een groot deel der bevolking voor Hitler was en dus weinig ruimte bleef voor afwijkend gedrag

Verzet Door kleine groepen van verschillende richtingen H8:§ 6: p144-5 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Verzet Door kleine groepen van verschillende richtingen Socialisten, communisten, liberalen, Rooms-Katholieken, enz. Vormen van verzet Krantjes, pamfletten, helpen van onderdrukkers en vluchtelingen Actief verzet kwam veelal van de kant van militairen Met beramen en uitvoeren van aanslagen (zie verder) Door te deserteren, omdat men het regime niet meer wilde dienen

Houdingen van de Kerk Deze was verdeeld H8:§ 6: p144-5 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Houdingen van de Kerk Deze was verdeeld Veel herkende zich in punten van de Nazi’s Moederschap Anticommunistische Van de evangelisch-lutherse kerk waren de Duitse Christenen pro-nazi; de Belijdende Kerk was echter tegenstander De Rooms-Katholieke Kerk keek eerst de kat uit de boom. Hitler wilden de kerken eigenlijk afschaffen maar wist dat dit door de bevolking niet gepikt zou worden. Dus koos hij voor samenwerking. In 1937 doorzag de paus echter dat dit niet werkte en keerde zich tegen het nationaal-socialisme.

H8:§ 6: p144-5 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Houdingen van de Kerk Het Verzet der Kerken was feitelijke alleen maar af en toe verbaal Honderden dominees en lage RK geestelijken trokken vaker hun mond open. Echter, hen werd dan een spreekverbod opgelegd. Echter, de meeste geestelijken bleven tot aan het eind der oorlog voor de gezondheid van de Führer bidden in hun kerk.

H8:§ 9: p144-5 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Aanslagen op Hitler Er zijn 42 bekende beramingen van aanslagen, waarvan een aantal tot uitvoer werden gebracht, de meeste “tijdig” werden ontdekt, maar die allen uiteindelijk hun doel niet bereikten. De meeste werden door militairen gedaan De beroemdste is de aanslag van Von Stauffenberg (20 juli 1944) In het hoofdkwartier van Hitler – Der Wolfsschanze in Oost-Pruisen

Von Stauffenberg