4 c-id symposium Utrecht 12 april 2013
Problemen rondom taboe-onderwerpen Problemen van cliënten met persoonlijkheids- of psychiatrische problemen Problemen rondom zingeving Problemen met betrekking tot suïcide Problemen met betrekking tot autonomie
Vraagt vaardigheden op een hoog niveau Vraagt kennis van : veelvoorkomende stoornissen en gedragingen van mensen jezelf, je eigen taboes en reactiepatronen begrippen als overdracht-tegenoverdracht Vraagt vaardigheid in reflecteren en delen van ervaringen met collega’s.
Filmfragment
Wat zie je de maatschappelijk werker hier doen?
invoegen reflection in action meerzijdige partijdigheid hanteren doorvragen luisteren taxeren checken van interpretaties confronteren etc. etc.
“Een social worker is in staat om met cliënten met complexe problemen en/of complexe persoonlijkheidskenmerken op een adequate manier te begeleiden en signalen bespreekbaar te maken. “
De social worker weet zijn eigen taboes en belemmeringen te hanteren De social worker kan de cliënt voldoende veiligheid en vertrouwen bieden om zijn probleem te presenteren.
De kunst afkijken Een gesprek, maar dan niet echt het voorbeeld van de meester waar durf je niet over te praten? samen doen oefening baart kunst waar komt u voor? Samen doen, maar dan in het echt en nu de praktijk in! laat het maar zien!
Basiskennis over gespreksvaardigheden Kennis over suicidaliteit, seksuele problemen, zingeving etc. Kennis van deskundig hulpverlenen en reflectie
Social work-studenten die in staat zijn om met de onvoorspelbaarheid en complexiteit van het werkveld om te gaan, kwalitatief hoogwaardige hulpverlening te bieden, hun eigen processen te herkennen en hun ervaringen te delen....
Gerritsen, M.M. & Vlasman, I. (2013). Training gespreksvaardigheden voor social work Houten: Bohn Stafleu en van Loghum (medio mei 2013). Hoek, P. & Brinkman, F. (2009). Eigenlijk zegt u dat u dood wilt. Den Haag: Boom uitgeverij IJff, M. (2006) Sexcounseling. Handleiding Voor Seksuologische Hulpverlening. Assen: van Gorcum