Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

Procenten Als je deze uitleg stap voor stap volgt, kun je na afloop prima rekenen met procenten Elke keer als je klaar bent met lezen, klik je op een toets.
KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Paul Bogaert INTERNE KEUKEN Gebruik de pijltjestoetsen. Of PageDown / PageUp.
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
1 Enquête: Hoe 'social' ben jij online? MSN, Juni 2010.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
BOVO procedure
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Tussentijds Toetsen als Leerstrategie Dirkx, K.J. H., Kester, L., Kirschner, P.A.
Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Presentatie VSC,De toekomst van de technische arbeidsmarkt IV, Dossier Duyvis, 19 maart 2013 p. 01/12 Dossier Duyvis Best practice.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
les 10 : Specifieke didactische oefeningen
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribwis1 Toegepaste wiskunde, ribPWI Lesweek 01
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Aanleiding onderzoek Ondervoeding sinds 2010 prestatie indicator (PI) voor revalidatiecentra Advies in PI: gebruik de SNAQ om te screenen Vragen van de.
Standaard-bewerkingen
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
Het werken met portfolio
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
01. Hier word ik bijna wakker 02. Ik doe net alsof ik slaap.
Centrummaten en Boxplot
Waar gaat het nou toch om?!
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
Resultaten leesverbeterplan Enschede
ontdek wat jij kunt bereiken
De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Auxine en Vruchtzetting De rol van twee Auxine Respons Factoren in het aanschakelen van vruchtontwikkeling Maaike de Jong.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Jan Engelen & Nicole Goossens 13 oktober 2010 Woordenschat en Tekstbegrip Onderzoek op de basisschool.
Transcript van de presentatie:

Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit Nederland

Wie ben ik?

En toen? Sinds januari 2010 Promovendus bij CELSTEC Optimaliseren van adaptieve leeromgeving middels testen en leerling controle Betrokken bij Master Onderwijswetenschappen

En dan nu mijn onderzoek…………..

Onderzoek 1 (2 studies) Het testing effect

Theoretisch kader Het ophalen van informatie is een effectieve manier om iets lang te onthouden Maar in het onderwijs is onthouden niet genoeg

Theoretisch kader Er zijn veel nieuwe toetsvormen in gebruik Daarbij is het leggen van verbanden door de leerlingen belangrijk (bijv. Concept map, samenvatten) Deze nieuwe toetsvormen testen dus niet alleen ophalen van feiten maar ook bijvoorbeeld begrip, synthese en analyse vaardigheden

Theoretisch kader Samenvatten wordt vaak gedaan door leerlingen Tijdens het samenvatten bepalen leerlingen hoofd- en bijzaken En schrijven zij de meest belangrijke informatie in eigen woorden op Dit vergt inzicht

Vraagstelling Kan het testing effect gerepliceerd worden wanneer men een samenvatting gebruikt als toets en wordt door het maken van een samenvatting niet alleen het onthouden van feiten maar ook het begrijpen van informatie verbeterd?

Methode Studie 1 32 HAVO- 4 leerlingen Within-subject design Twee instructie teksten (± 500 woorden) Eindtoets 10 begripsvragen per tekst

Design InterventiePost-test (na 1 week) Tekst lezen (6 minuten) Sudoku puzzel Herlezen, free recall of samenvatten (6 minuten) Sudoku Eindtoets voor de helft van de leerlingen (12 minuten)

Resultaten Studie 1

Resultaten studie 1

Remembering score

Methode Studie leerlingen uit VWO 4. 2 x 3 design met retentie interval (5 minuten; 1 week) en leerstrategie (lezen; samenvatten; free recall) als factoren. Instructie tekst (500 woorden) Eindtoets: 8 feitjes vragen; 8 begripsvragen. Moeite tijdens het lezen of ophalen gemeten met een 9- puntsschaal. Nut van de gebruikte leerstrategie gemeten met een 9- puntsschaal*.

Design InstructiefaseInterventiePost-test (na 5 minuten) Post-test (na 1 week) Instructie in leerstrategie (willekeurig) en onderzoek Tekst lezen (7 minuten) Sudoku puzzel Herlezen of Samenvatten (10 minuten) Sudoku Eindtoets voor de helft van de leerlingen (12 minuten)

Resultaten Studie 2

Resultaten studie 2

Onthouden Retentie interval: F(1,99) = 9.98, MSE = 1.39, p =.00 Leerstrategie: F(2,99) =.16, p =.68. Interactie: F(2,99) = 3.20, p =.08. Leren: Retentie interval: F(1,99) = 10.03, MSE = 1.56, p =.00 Leerstrategie: F(2,99) =.11, p =.74. Interactie: F(2,99) =.67, p =.41. Onthouden Retentie interval: F(1,99) = 3.94, MSE = 1.76, p =.05 Leerstrategie: F(2,99) = 2.04, p =.16. Interactie: F(2,99) = 1,76, p =.19. Leren: Retentie interval: F(1,99) = 10.67, MSE = 1.52, p =.00 Leerstrategie: F(2,99) = 4.29, p =.04. Interactie: F(2,99) = 4.35, p =.04.

Resultaten studie 2 Retentie interval: F(1, 151) = 41.45, MSE = 2.09, p =.00, ηp2 =.22. Leerstrategie: F(2, 151) =.56, p =.57. Interactie: F(2, 151) = 2.48, p =.087, ηp2 =.033 Retentie interval:. F(1, 151) = 8.71, MSE = 1.57, p =.00, ηp2 =.08 Leerstrategie:. F(2, 151) =.11, p =.74 Interactie: F(2, 151) =.03, p =.87

Resultaten studie 2 Retentie interval: F(1, 151) =.21, p =.65 Leerstrategie: F(2, 151) = 35.77, MSE = 3.10, p =.00, ηp2 =.33 Interactie : F(2, 151) =.44, p =.65

Resultaten studie 2 Retentie interval : F(1, 151) =.56, p =.46 Leerstrategie: F(2, 151) = 5.20, MSE = 3.70, p =.01, ηp2 =.07 Interactie : F(2, 151) = 1.77, p =.17

Conclusie Het schrijven van een samenvatting na het lezen leidt tot beter onthouden van feiten na 1 week vergeleken met herbestuderen Het schrijven van een samenvatting na het lezen heeft geen effect op begrijpen Leerlingen geven aan dat het maken van een samenvatting meer moeite kost Leerlingen geven aan dat zij het maken van een samenvatting minder nuttig vinden Initiële retrieval speelt een belangrijke rol

Discussie Samenvattingen bevatten veel letterlijke informatie uit de tekst. Samenvatten is een complexe vaardigheid die veel oefening behoeft. In de toekomst willen we andere testvormen gebruiken.

Toekomst Onderzoek in de wiskunde les; toepassingsvragen Structureel testen in de les Ontrafelen van het testing effect met behulp van oogbewegingsmetingen

Vragen?