Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optimalisatie van de stapgrootte in de Systematische Probleem Aanpak (SPA) in Competentie-gebaseerde Multimediale Practica (CMP’s) Rob Nadolski, Paul Kirschner,
Advertisements

4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
In het bestuursakkoord
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Leer- werkplaats MPG aanpak
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Doel Doel: doelmatigheidsverbetering van 5% in poliklinische team (amputatie, pijn en overig) -> snellere instroom -> betere doorstroom -> reguleren.
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
Workshop Onderzoeksontwerp
Studietaak De studietaak staat centraal
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,2, Halszka Jarodzka 1, Saskia Brand-Gruwel 1, Paul. A. Kirschner 1, Jeano J.P.R. de Bock 2, & Jeroen.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Vraagverheldering leren met meer effect
Workshop De ingenieur als projectmanager 11 maart 2008.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
ICT in het Onderwijs bij TBM
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Project Informatiekunde werkgroepsbijeenkomst 17 april 2003.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Met het oog op de toekomst
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
© de vries business consultancy, 2008
Self-directed learning in het beroepsonderwijs Dr. Saskia Brand-Gruwel.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Wensen en verlangens van de Praktijk 6 maart 2008
Presentatie Entreprenasium Aanbevelingen implementaties nav o metingen.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Procedurele adviesmodellen en het effect op de ontwikkeling van ‘self-assessment’ en taakselectie vaardigheden en domein- specifieke vaardigheden Bettine.
© CGI Group Inc. CONFIDENTIAL Monitoring Wouter Dolle Date appears here.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Investigating Economic Classroom Experiments
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen van Merriënboer 1,2, & Jeano de Bock 3 1 Open University of the Netherlands,
Amsterdam Airport Schiphol 1 WELKOM ! Mini-conferentie ‘Human Factors in Future ATM’ 26 juni 2009.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Miniconferentie 'Human factors in future ATM' 26 juni 2009 Shared Mental Models in ATC.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Koppeling van sociale, economische en ecologische systemen op het platteland: landschapsbeheer en –inrichting ter vergroting van de rurale veerkracht Marleen.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Decentraal roosteren binnen een zelfsturende organisatie Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
The psychotherapy single case database
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Ondersteunen van Zelfregulatie
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
WAARDEvol BESTUUR: ONTWERPGERICHTE AANPAK.
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Transcript van de presentatie:

Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University of the Netherlands, 2 Maastricht University, The Netherlands, 3 Air Traffic Control The Netherlands Nieuwe concepten voor opleiding en training van de ATC

Amsterdam Airport Schiphol 2

Amsterdam Airport Schiphol 3 Leren = Veranderen Instroom is heel divers Uitval tijdens initiële opleiding is (te) hoog Nieuwe werkvormen: teams en meer supervisie Veranderingen in werkomgeving maken frequente her- en bijscholing noodzakelijk Veiligheidsvoorschriften vereisen frequente her- en bijscholing Meer techniek beschikbaar voor training Belasting instructiepersoneel en -systemen hoog

Amsterdam Airport Schiphol 4 Project: Trainingsfilosofie Projecten Project: Nieuwe leertaken Project: Flexibele trainingssystemen Project: Praktische relevantie & outreach

Amsterdam Airport Schiphol 5 Trainingsfilosofie Zelf-sturend leren in een adaptieve trainingsomgeving Doelen: flexibilisering van onderwijs specificeren van de eisen voor zelfsturend leren specificeren van de eisen voor een adaptieve trainingsomgeving Aanpak:literatuur & questionnaires: Wat is zelf sturing? Wat is een goede leerling? empirisch onderzoek: hoe goed zijn leerlingen in plannen en monitoren van taakuitvoering, in zelfbeoordeling, in taakselectie? kunnen we deze processen adequaat ondersteunen middels bijv. cued retrospectieve reports? Resultaten: SDL/SRL voor ATC domein, portfolio blueprint, ondersteuning

Amsterdam Airport Schiphol 6 Nieuwe leertaken Dynamische whole task / part task aanpak en de effecten op leeropbrengst en kosteneffectiviteit Doelen: flexibilisering van onderwijs vaststellen van optimale balans whole task / part task ontwikkelen van part task / whole tasks voor database Specificeren van coaching protocol e.d. Aanpak:literatuur & questionnaires: Wanneer part task / whole task ontwikkeling en evaluatie: leertaken, portfolio, coaching protocol empirisch onderzoek: implementatie pilot training, effecten van nieuwe aanpak Resultaten: Leertaken in database, coaching protocol, efficiënte aanpak

Amsterdam Airport Schiphol 7 Flexibel trainingssysteem Ontwikkeling web-based tool voor specificatie en implementatie van flexibele trainingssystemen Doelen: ondersteuning flexibilisering onderwijs ondersteuning (onderwijsontwikkelaars) in snel aanpassen training (-systemen) aan veranderingen Verwachte resultaten: Prototype voor een specificatie en implementatie tool

Amsterdam Airport Schiphol 8 Praktische relevantie & Outreach Doelen: Integratie andere projecten: gecombineerde effecten Evaluatie resultaten in andere context Aanpak: Literatuur: Nieuwe ontwikkelingen in leren van complexe supervisietaken Empirisch onderzoek: Zelfsturing in groepsleren, CTA Disseminatie: Workshops, samenwerking andere onderzoekprojecten, vaststellen nieuwe onderzoeksprojecten Resultaten: specificatie voor geïntegreerde trainingsaanpak tool voor onderzoek en evaluatie uitbreiding onderzoek

Amsterdam Airport Schiphol 9 Discussie We willen een praktische bijdrage leveren aan de verbetering van de opleiding 1.Door flexibilisering van de opleiding 2.Mogelijkheden voor zelfsturing te onderzoeken 3.Efficiënter gebruik te maken van techniek (part task / whole task) 4.Snellere aanpassing van trainingssystemen mogelijk te maken 5.Aan te sluiten bij andere onderzoeks-initiatieven We willen een wetenschappelijke bijdrage leveren aan theorievorming op het gebied van leren van complexe supervisietaken 1.Middels literatuur onderzoek 2.Met behulp van questionnaires, CTA en andere kennis- elicitatiemethoden 3.Door lab experimenten naar de voorwaarden voor zelfsturing, whole task / part task, etc 4.Door veld studies: gedegen evaluaties van implementaties in opleiding en training