ROMA Colin Tattersall, Bert van den Berg, René van Es, José Janssen, Jocelyn Manderveld, Hub Kurvers, Francis Brouns, Wim Waterink, Catherine Bolman, Pierre.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Introductiebijeenkomst Klinische Neuropsychologie
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Ouderavond leerjaar 4 Dinsdag 25 maart 2014.
The CAF Procedure voor externe feedback
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
programma 2e bijeenkomst
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Wiki’s in het onderwijs 22 mei 2008 Leo Remijn UvT.
Cursus opbouw Tijdlijn Year 4 Oefenen van critical path Year 5 GP examens in juni Start IR Year 6 Afronden IR in november.
Methodiek om het doelbereik van het beleidsnota GIDEON te meten
Verbetering van kwaliteit begint bij de individuele ontwikkelaar E-ducation is our mission NIOC Eric van der Vliet SPI Consultant.
Visibility-based Probabilistic Roadmaps for Motion Planning Tim Schlechter 13 februari 2003.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Overzicht samenvatting en discussie hc1 t/m hc4 samenvatting en discussie hc1 t/m hc4 inleiding tot de rest van het vak inleiding tot de rest van het vak.
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 Week 5 Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
EML en IMS Learning Design Colin Tattersall Onderwijstechnologish expertisecentrum Open Universiteit Nederland.
Demo: Personal Competence Manager (PCM) Ruud Lemmers (LogicaCMG - Nederland)
Educational Modelling Language (EML): verdere ontwikkelingen Colin Tattersall, Onderwijstechnologish expertisecentrum.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Evaluatie Technieken Course 10, CMC, 04/11/03. 04/11/03HC102 Evaluation and Testing “ Experienced designers have attained the wisdom and humility to know.
Resultaten inventarisatie opleidingsplannen & Toelichting op het programma Lambert de Bont Voorzitter Centrale Opleidingscommissie UMCG.
Spinoza-Lyceum Amsterdam
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
ontdek wat jij kunt bereiken
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
The patients are waiting Artsen in de farmaceutische industrie
Evidence-Based Medicine
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Introductie INFBIT01DT Schooljaar
Minor Project- en Programmamanagement
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Moodle Een voorbeeld van een E-learning management systeem.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Justian Knobbout Promovendus bij het lectoraat Digital Smart Services
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Feedback geven en krijgen
Wat betekent “OPEN” voor jou?
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
how to create an Optimal Classroom Experience
Open Universiteit Nederland
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
LIESBETH RUOFF - VAN WELZEN CHAIR IG DIGITAL SKILLS KNVI
Transcript van de presentatie:

ROMA Colin Tattersall, Bert van den Berg, René van Es, José Janssen, Jocelyn Manderveld, Hub Kurvers, Francis Brouns, Wim Waterink, Catherine Bolman, Pierre Höppener, Rob Koper Onderwijstechnologisch Expertisecentrum

Presentatie: Achtergrond (JJA 15 min) Simulatie (RES 10 min) Resultaten experiment tot nu toe (EBE 20 min) Discussie (15 min)

Achtergrond I: Developmental research Model Voorspelling Huidige situatie Controle

Achtergrond II: programma Learning Networks Self-organized, distributed eLearning systems, designed to facilitate lifelong learning in particular knowledge domains. Refers to the connection of a large number of actors and learning artifacts into an organization, as well as to the physical ICT network and facilities that are responsible for the technical connections.

Learning Network Goal

Samenvattend: Positie: waar je bent Goal: waar je naar toe wilt To do list: AN’s die je nog moet doen om doel te bereiken

Probleem: hoe ondersteunen we de lifelong learner om een pad te bepalen gerelateerd aan principes van zelf-organisatie Feedback mechanismen Stigmergy http://www.forgefx.com/casestudies/prenticehall/ Welke feedback?

Architecture for wayfinding support

Aanpak - verschillende invalshoeken: 1. Analyse situatie nu: casus propedeuse Psychologie Twee belangrijke conclusies 2. Simulatie van effecten van feedback/stigmergy in een Leernetwerk (RES) 3. Feedback tool ontwikkeld en getest in experiment (EBE) Hypothesen: Hoger rendement in EG Meer convergentie op paden in EG

Simulatie van een leernetwerk Waarom een simulatie Om tijd te besparen Om technieken op voorhand uit te testen Om voorspellingen te kunnen doen

Het achterliggende model Learner Unit Of Learning Goal Competencies Motivation Available studytime Studying of a UOL by Learner Objective & Level Quality Studyload Matching error Select best alternative Time learner spends Attain or dropout

De Roma simulatie Het leernetwerk is opgebouwd uit ANs De learners moeten alle ANs afronden om te slagen Verschillende factoren: Met feedback/zonder feedback Hoeveelheid ANs Hoeveelheid learners Kwaliteit van de ANs Mate waarin feedback wordt opgevolgd

Voorbeeld uitkomsten Zonder feromonen 67% geslaagd 30% gestopt Met feromonen 76% geslaagd 22% gestopt

Convergentie van leerpaden Zonder feromonen Module-7,Module-8,Module-5,Module-9,Module-3,Module-11,Module-4,Module-2 Module-5,Module-7,Module-9,Module-3,Module-11,Module-2,Module-1,Module-6 Module-3,Module-5,Module-6,Module-4,Module-11,Module-1,Module-7,Module-10 Module-10,Module-11,Module-9,Module-2,Module-4,Module-5,Module-3,Module-6 Module-7,Module-5,Module-6,Module-1,Module-2,Module-3,Module-9,Module-4 Met feromonen Module-1,Module-7,Module-5,Module-6,Module-2,Module-3,Module-8,Module-11 Module-4,Module-10,Module-7,Module-1,Module-8,Module-5,Module-3,Module-9 Module-1,Module-8,Module-4,Module-9,Module-11,Module-3,Module-5,Module-2 Module-7,Module-1,Module-8,Module-4,Module-9,Module-5,Module-10,Module-2 Module-1,Module-8,Module-4,Module-9,Module-11,Module-3,Module-2,Module-5

Feedback tool Navigatiehulp voor studenten Advies voor vervolg AN Op basis van gedrag van andere studenten Toegepast in Internetcursus

Internet cursus Twee Moodle sites Internetcursus.ou.nl (controle groep 505 st.) Minicursus.ou.nl (experimentele groep 507 st) Per groep 1 helpdesk 11 AN’s (modules) beginnende internet surfers 2 uur studielast per AN afgesloten met 5 vragen Start 17 maart Einde 17 juni

Cursusoverzicht

Internetcursus controle groep Lijst met afgeronde AN’s To-do lijst voorbeeld

Experimentele groep

Leerpaden

Feedback mechanisme   A B C D E {} 1 3 2 4 5 E = {ABBCCCCCDDD}

Paden

Resulaten tot nu toe Gebaseerd op: Vragenlijst in cursus Geslacht Leeftijd Vooropleiding Computer ervaring Leerpaden (gelogd) Vragenlijst achteraf 260 vrouwen 175 mannen 44 onbekend

Afronding AN’s

Samenvatting resultaten (12 mei) Convergentie Cursus compleet afgerond Experimentele groep 95 Controle groep 73 Niets afgerond Experimentele groep 114 Controle groep 128 Niet ingelogd 246

Roma resultaten - producten Smiling Faces Artikelen en papers: Simulatie Swarm-based adaptation: wayfinding support for lifelong learners 'Self Organising Wayfinding Support for Lifelong Learners' published in 'Education and Information Technologies'. Swarm-based sequencing recommendations in e-learning http://dspace.learningnetworks.org

Geslacht