Ontwikkelingen in de bachelor

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Het 4e jaar van het VMBO op het IJburg College
een didactiek voor opleiden op school
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Infoavond MAVO 3 9 oktober 2012
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ontwerpprojecten In de praktijk
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Vrije Universiteit amsterdam Voorlichting minoren Business Analytics 8 mei 2012.
Webapplicaties: de serverkant
Juni 2010 College voor Examens 1 ICT bij de COE’s Nederlands en Rekenen: techniek en logistiek Juni 2010 Paul Schuitman.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Profiel TI Scholingsdag
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Pal scoort op vele velden OOF-Project 2008/11 Rob Vierendeels Docentenvergadering IBW
De UU naar Blackboard 9.1 Overgang van
Masterprogramma Taal, Mens en Maatschappij
Cursusinschrijving 2e jaar CKI Voorlichtingsbijeenkomst voor eerstejaars CKI Maartje Vermeulen, studieadviseur CKI.
Bachelorrendement Scheikunde
Informatica en Cyber Security studeren in Nijmegen
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE maart 2014 Tineke Hoeksma, studieadviseur.
Drs. Heleen Miedema opleidingsdirecteur TG en BMT
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE 04 maart 2013.
UNIVERSITEIT TWENTE. Welkom in Twente!
Vernieuwing Bacheloronderwijs
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
EVC bij faculteit MW 1.De aanpak bij de faculteit Managementwetenschappen 2.Casus 3.Drie stellingen: over de kloof kandidaat - OUNL Presentatie 12 februari.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Discussie (on)mogelijkheden samenwerking WO en HBO 1 Intensieve samenwerking HBO en WO creëert nieuwe studiepaden ● Meer studenten komen tot hun recht.
Webapplicaties: de clientkant in het universitaire onderwijs Sylvia Stuurman – Herman Koppelman Faculteit Informatica.
Vak voor Vak een Learning Analytics dashboard. het Learning Analytics dashboard  Visueel  High-Level  Dynamisch  Data-driven: gebaseerd op (historische)
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Open Universiteit Extra (OUX)
Bacheloropleiding Informatiekunde stand van zaken na het panelbezoek Faculteitsdag 20 april 2012 Frank Wester.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Studiecoach Bijeenkomst
Arbitrageplan ROHDA-Raalte Kick off meeting 2 november 2010.
Ontwikkelingen in de bacheloropleiding Informatica
Nieuw toetsprogramma BRIS werkt samen met deskundigen aan een nieuw toetsprogramma voor het toetsen van een bouwvergunning of een veilig gebouw.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Update Implementatie en beheer
Masteropleidingen faculteit Informatica Anda Counotte TouW-Informatica Lustrumsymposium 21 november 2009.
Webapplicaties: de clientkant Herman Koppelman Sylvia Stuurman 13 november 2010.
Welkom Informatie, Multimedia & Management mens, organisaties en informatietechnologie.
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleidingen Technische Informatica en Media en Kennistechnologie TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen.
Studeren aan ons instituut Erik Barendsen lid onderwijsdirectie.
Nieuwe cursus: Semantic web TouW-Informatica Symposium, 13 november 2010, Amsterdam Lloyd Rutledge.
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Stap drie bij projecten
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingen in de bachelor TouW-symposium 13 november 2010 Frank Wester

Onderwerpen Welke aanpassingen aan bestaande cursussen? Aanpassingen aan het curriculum (2011-2012) Online begeleiding versus face-to-face-begeleiding Continue wiskunde: problematiek en aanpak daarvan Versterking positie opleidingsstudenten Bachelor Informatiekunde (vanaf 2012-2013?) Vragen

Aanpassingen aan bestaande cursussen? (1) Propedeuse Databases (pas gestart, eind 2011 afgerond) Model-driven development (deel binnen huidige versie, nieuwe editie zomer 2011) Webcultuur (vertraagd, pas eind 2011 afgerond) (niet langer gericht op elektronische cursus) Rest van de propedeuse functioneert goed: Vrijwel alle cursussen recent geactualiseerd Waardering door studenten in Olé goed (zie Studienet) Rendementen voldoen aan opgestelde normen

Aanpassingen aan bestaande cursussen? (2) Postpropedeuse Context van informatica (zomer 2011 afgerond) (wordt cursus voor opleidingsstudenten!) Software engineering (eind 2011/begin 2012 afgerond) (nieuwe editie boek Sommerville) Inrichten en beheren van ict (zomer 2011 afgerond) (andere tentamenvorm; cursus voldoet nu matig) Besturingssystemen (zomer 2011 afgerond) Ontwerpen van mens-machine interactie (eind 2011) Talen en ontleders (najaar 2011) Rest van de postpropedeuse functioneert goed (zie prop)

Aanpassingen aan het curriculum (2011-2012) Geen aanpassingen in propedeuse In gebonden keuze postpropedeuse verdwijnen twee cursussen: * Enterprise modelling (uit aanbod MW) * Methodologie van informatiesysteemontwikkeling (uit aanbod Informatica) Over andere mogelijke aanpassingen is nog discussie: (wordt binnenkort duidelijk) Na grote curriculumwijzigingen in 2010 nu dus beperkt!

Online versus face-to-face begeleiding (1) Inleiding informatica:

Online versus face-to-face begeleiding (2) cursusnaam online A’dam R’dam E’hoven Zwolle Objectgeoriënteerd programmeren in Java 1 ja (12) ja (14) ja (7) nee Objectgeoriënteerd programmeren in Java 2 ja (10) ja (6) Objectgeoriënteerd analyseren en ontwerpen ja (8) Model-driven development De werking van computersystemen Discrete wiskunde A ja (5) Discrete wiskunde B Overzicht van welke begeleidingscycli zijn doorgegaan bij propedeusecursussen na starttraject (online en face to face) (met gemiddelde aantal aanwezige studenten)

Online versus face-to-face begeleiding (3) Huidige systeem gaat op de helling (plan*) Online begeleiding wordt (nog) belangrijker Voor alle propedeusecursussen met een begeleidingscyclus minimaal een online cyclus met vooraf bekende tijden Face-to-face begeleiding alleen als aanvulling hierop, maar niet meer in 4 studiecentra en zo lang daarvoor voldoende belangstelling bestaat Over locatie(s) f2f-begeleiding moet nog discussie plaatsvinden; misschien alleen nog in Utrecht Opnames zoveel mogelijk beschikbaar stellen op Studienet, ook van f2f-bijeenkomsten! * advies gevraagd aan O&O (16-11) en FOC (12-11), daarna besluit

Online versus face-to-face begeleiding (4) Thuis in de virtuele klas (video van Open Universiteit) www.youtube.com/watch?v=22LBQF8BnNc www.ou.nl/eCache/DEF/2/22/607.html (direct bereikbaar vanuit www.ou.nl/informatica)

Continue wiskunde: problematiek Hét struikelvak van de bachelorpleiding! Lage deelname aan het tentamen, én Lage slaagcijfers voor wie aan het tentamen meedoet Probleem: gebrekkige voorkennis, soms op heel elementair niveau (optellen breuken, vergelijkingen, …) Dan is stap naar exponentiële en logaritmische functies, differentiëren, integreren etc niet te maken Probleem speelt niet bij Discrete wiskunde A en B! Studenten proberen tijdens bestuderen van cursus voorkennis bij te spijkeren; gaat meestal niet goed Maken huiswerkopgaven belangrijk!

Continue wiskunde: aanpak problematiek Invoering cursusgebonden mentoraat (Ton Smeets) gericht op bewustwording van de problematiek Aparte aandacht voor voorkennisproblematiek Online cycli uitgeprobeerd in voorjaar Scheiding groepen: eerst voorkennis bijspijkeren, dan pas cursus Continue wiskunde We overwegen harde ingangseis voor CW (discussie loopt nog) Eerst huiswerkopgaven, dan pas tentamen Veel extra inspanning van mentor en docenten Voorlichting in Studiegids

Versterking positie opleidingsstudenten Definitie opleidingsstudent (bij Informatica) ingeschreven voor Academische competenties in de bachelor en/of Afstudeerproject bachelor informatica Voorgenomen maatregelen Roostering van de cursussen voor opleidings-studenten (cvos) over het jaar; aanbevolen volgorde Vaste begeleidingsavond in de week? Docentenvergadering Betere spreiding competenties over cvos Betere voorlichting aan (startende) ACiB-studenten Mogelijk pilot met EVC-procedure voor (startende) ACIB-studenten

Bachelor Informatiekunde (vanaf 2012-2013?) Naast Informatica, alleen bachelor (wel aansluiting op ma BPMIT) Op OU iedereen akkoord: faculteit, CvB Curriculum op hoofdlijnen vastgesteld; zie volgende dia Nog wel aanvraag bij ministerie: doelmatigheid, accreditatie Dus nog geen zekerheid; op z’n vroegst vanaf 2012-2013

Bachelor Informatiekunde 2012-2013 (42) Propedeuse (14) Postpropedeuse (28) Startpakket Inleiding informatica Organisatie en management [MW] Vervolg propedeuse Communicatietechnologie Databases Discrete wiskunde A Model-driven development Objectgeoriënteerd analyseren en ontwerpen Objectgeoriënteerd programmeren in Java 1 Ontwikkelpracticum Procesmanagement [MW] Projectmanagement: inrichting van projecten [MW] Webapplicaties: de clientkant Webcultuur Afsluiting Propedeuseproject informatiekunde Academische competenties in de bachelor Administratieve organisatie [MW] Context van informatica Ethiek in de ict-bedrijfswereld Faseren en probleemstellen (AV 6) [MW] Inrichten en beheren van ict Kwaliteitsmanagement [MW] Objectgeoriënteerd programmeren in Java 2 Ontwerpen van mens-machine-interactie Onderzoek als genre en empirische cyclus (AV 5) [MW] Practicum informatiekunde (werktitel) Projectmanagement: besturing van projecten [MW] Requirement elicitation (werktitel) Schrijfpracticum 1: Zakelijk schrijven [CW] Software engineering Vrije ruimte (5) Gebonden keuze informatica (2 uit 8) De werking van computersystemen Discrete wiskunde B Kunstmatige intelligentie 1 Security en IT Semantic web Webapplicaties: de serverkant XML: theorie en toepassingen Gebonden keuze overig (2 uit 8) Bewegend beeld [CW] E-learning: wat, waarom en hoe? [AL] Ergonomie [PS] Inleiding in de psychologie [PS] Interventies bij organisatieverandering [PS] Onderzoekspracticum kwantitatieve data-analyse [PS] Productiemanagement [MW] Wetenschapsleer [CW] Afstudeerproject bachelor informatiekunde (4)

Discussie Vragen?