Het Avondmaal
Het Avondmaal Lees Lukas 22: 7-21
Het Avondmaal Hoeveel bekers wijn worden er genoemd? Vier bekers werden bij het ritueel gedronken, zie Ex 6:5-6, ‘uitleiden’, ‘redden’, ‘verlossen’, ‘aannemen’ Bij de eerste beker luidt de tekst ‘Ik zal u onder de dwangarbeid der Egyptenaren uitleiden’; bij de tweede beker ‘ Ik zal u redden van hun slavernij’; bij de derde beker ‘ Ik zal u verlossen door een uitgestrekte arm’ en bij de vierde beker ‘ Ik zal Mij tot een volk aannemen’.
De Pascha maaltijd Het Pacha is een eredienst in het gezin. Het is een echt familiefeest. Elk hoofd van het gezin gaat bij zonsondergang van de 14e Abib (ook wel Nisan genaamd) naar de synagoge voor de gebedsdienst die in het teken staat van het Paasfeest. Tijdens deze gebedsdienst in de synagoge maken de vrouwen thuis de Paschamaaltijd gereed, waaraan straks deelgenomen wordt als de mannen thuiskomen uit de synagoge zetten de verschillende artikelen die bij de feestmaaltijd behoren op hun gebruikelijke plaats op tafel:
De Tafel De schotels met het ongezuurde brood. Drie speciale koeken van ongezuurd brood. Een klein stukje lamsbout, een lamsbout met wat vlees (voorstellend het Paaslam), en een hard gekookt ei (voorstellende volmaaktheid).
De Tafel Bundeltjes van kruiden. Als het mogelijk was van bittere smaak Een pasta gemaakt van o.a. gekraakte en vermalen noten Schaaltjes met gezout water Vier bekers, waarin wijn geschonken werd
Het Pascha is een eredienst in het gezin
De volgorde van dienst: Drinken eerste beker wijn Het eten van bittere kruiden De middelste koek van de drie speciaal gebakken ongezuurde broden wordt door de vader van het gezin of het hoofd van het feest in tweeën gebroken en weggeborgen
De volgorde van dienst: De traditionele vraag van de kinderen Het drinken van de tweede beker wijn Het voor de tweede keer eten van de bittere kruiden, echter deze maal gedoopt in de notenpasta tezamen met ongezuurd brood
De volgorde van dienst: Daarna wordt de feitelijke maaltijd gebruikt. Vis, soep, vlees en een zoete schotel, in die volgorde
De volgorde van dienst: Let er nu in het bijzonder op dat aan het einde van de maaltijd ‘terwijl zij aten’ (Matth. 26:26; Marc. 14:22) de Here Jezus een brood nam. Dit was de voortzetting van het symbolische ritueel dat altijd plaatsvond op dit punt aan het einde van de feestmaaltijd. Dit brood is de middelste ongezuurde koek die gebroken en verborgen was.
De volgorde van dienst: Het was dit brood, dat de Heer brak, gaf en zei: Neemt, dit is Mijn lichaam’. Hij identificeerde Zichzelf met de natie die hersteld zou worden; een herstel dat alleen kon komen door Hem. En verder maakte Hij Zichzelf hiermee het type van het Manna, zoals Hij daarvoor had geleerd: Ik ben het brood des Levens
De volgorde van dienst: Het drinken van de derde beker wijn: Het was deze voorstelling van het water uit de rots, waaraan de Here de betekenis toevoegde en zei: ‘deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed die voor u uitgegoten wordt
De volgorde van dienst: De gebeden opgezegd Het drinken van de vierde beker wijn Het tweede deel van de ‘Hallel’ werd gezongen Hierna werd het gehele ritueel afgesloten door de vader van het gezin
Belangrijk Vanuit de volgorde van dienst kan duidelijk worden gezien, dat ‘brood’ en ‘beker’ altijd al een onderdeel van het Pascha ritueel waren. De speciaal toegevoegde betekenissen werden gegeven door de beloofde Koning, de Verlosser van Israël (Jes. 44:6; 41:14; 54:5 etc.) opdat de gelovige christenjoden, dit feest zoals Mozes geboden had, zouden blijven vieren, maar nu uitziende op de verwerkelijking van het nieuwe verbond.