Logopedische aspecten STOS DVD Logopedische aspecten
dysfasie De centraal auditieve verwerkingsstoornis Het taalbegrijpen De taalproductie
De centraal auditieve verwerkingsstoornis Luisterhouding Gestoorde auditieve waarneming Gestoorde fonologische ontwikkeling
luisterhouding De figuur-achtergrondwaarneming De auditieve aandacht en concentratie
Gestoorde auditieve waarneming Wisselende akoestische variaties (sequencing) Auditieve discriminatie, analyse, synthese Tragere verwerkingstijd Gestoorde feedback Zwak auditief geheugen
Gestoorde fonologische ontwikkeling
Therapeutische consequenties Auditieve training met visuele ondersteuning (Rondom Klanken en Rondom Woorden) De luistergerichtheid stimuleren Eigen spreeksnelheid vertragen Eigen taalaanbod reduceren Stimuleren van de auditieve feedback
vervolg Lichte versterkingsapparatuur Geheugentraining functioneel-pragmatisch
taalbegrijpen Beperkte woordenschat Begrijpen van relaties tussen woorden Begrijpen van functiewoordjes Begrijpen van figuurlijke taal en humor Begrijpen van abstractere woorden
taalproductie Arme woordenschat Woordvindingsstoornis Uitspraakproblemen door fonologische stoornis Dysgrammatisch Rommelig, chaotisch, van de hak op de tak Liaison des idées
vervolg Wisselend/inconsequent Onbewust beter dan bewust Gestoorde inwendige spraak
Therapeutische consequenties taal Geen woorden met woorden uitleggen Een pragmatische therapie Werken met sleutelzinnen Werken met praatballonnen Semantische clustering
een filmpje
STOS Hypo-akoesie Taalbegrijpen Taalproductie STOS versus DYSFASIE
Hypo-akoesie Auditieve basisfuncties vallen uit Minder problemen met sequencing Geen stoornis in de auditieve feedback
Taalbegrijpen en taalproductie Taalbegrijpen beter dan taalproductie Consequent Woordvindingsproblemen minder uitgesproken Kortere zinnen, duidelijke taalleeftijd te bepalen Minder ernstig, minder hardnekkig
Alles op een rij Gestoorde ontwikkeling Type 7 lagere school STOS Gestoorde ontwikkeling Type 7 kleuterschool Vooruitgang merkbaar Hypo-akoesie Consequent Bewuste taal beter dan onbewuste taal DYSFASIE Gestoorde ontwikkeling Type 7 lagere school Hardnekkig Centraal auditieve verwerkingsstoornis Inconsequent Onbewuste taal beter dan bewuste taal
Therapeutisch consequenties stos Een taalbad Reflecteren helpt Thematisch werken Doelgerichte training - Auditieve zwakte compenseren via visuele ondersteuning dysfasie Gereduceerd taalaanbod Reflecteren helpt niet Niet in thema’s werken Een globaaltherapie Een functioneel-pragmatische benadering Auditieve zwakte compenseren via visuele ondersteuning
vervolg Lichte versterkingsapparatuur Auditieve training via specifieke oefeningen Traag praten met voldoende pauzes Lichte versterkingsapparatuur Geen auditieve training an sich Traag praten met voldoende pauzes
Verbale dyspraxie Centraal auditieve verwerkingsstoornis Neurologische basis Stoornis in de motorische programmatie Imiteren lukt niet, nazeggen lukt niet Zoekgedrag Inconsequent foutenpatroon Assimilatiefouten Coördinatieproblemen ademhaling/stem: stotteren Gescandeerde spraak Moeite met intonatie en melodie Praten eerder traag Hardnekkig en ernstig
Alles op een rij spraakstoornis Consequent foutenpatroon Fonologisch Lengte van de uiting is niet zo belangrijk verbale dyspraxie Inconsequent foutenpatroon Fonetisch Meer fouten bij langere uitingen
Therapeutische consequenties spraakstoornis Klassieke therapie Fonologisch opgebouwde therapie verbale dyspraxie Mondmotorische training Fonetisch opgebouwde therapie dyspraxieprogramma
einde dank u voor de aandacht Françoise Cours