Logopedische aspecten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Workshop ‘De eerste indruk’
Grammatica in balans.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Technisch lezen en spellen
PRESENTATIETECHNIEKEN
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Preventieve instructiemethodiek
- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde
Basis oplieding ta karmaster STAF oktober 2013
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Communiceren met afasie
Beroerte/Hersenbloeding /CVA
Complexiteit in afasietherapie:
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Geletterdheid….. Wat is dat?
Hoe communicatieproblemen een rol spelen bij gedragsproblemen
Aanvankelijk lezen Hoe lezen wij?
Spraaksynthese.
Autismespectrumstoornissen
Taalontwikkelingsstoornissen
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
AFASIE na CVA.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
… de stap naar het eerste leerjaar
DCD Developmental Coordination Disorder
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
… de stap naar het eerste leerjaar
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns. Uitgangspunt E-leren F2f leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend.
Verwerking van Elke Louagie
voor familie en vrienden van
Lees- en schrijfvoorwaarden
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Ontwikkeling van het basisschoolkind
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Observeren en stimuleren van spraak en taal bij peuters
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Workshop Marilene Gathier – De Taalvraag Feedback bij spreekvaardigheid.
Workshop ONL congres 2011OnderwijsAdvies Dorothé Kappenburg DYSLEXIE en fonologische problemen.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Workshop Marilene Gathier – De Taalvraag
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
de kunst van het presenteren
Wat is DRAMA??.
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Logopedie op de Vuurtoren
Informatieavond Kurzweil (basis).
Communicatie- stoornissen na een hersentrauma
Taalbeschouwing week
Taalbeschouwing 2 collegeweek 4.8.
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
Harmonie in uw huis Wide World Importers
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Taalontwikkelingsstoornissen
Transcript van de presentatie:

Logopedische aspecten STOS DVD Logopedische aspecten

dysfasie De centraal auditieve verwerkingsstoornis Het taalbegrijpen De taalproductie

De centraal auditieve verwerkingsstoornis Luisterhouding Gestoorde auditieve waarneming Gestoorde fonologische ontwikkeling

luisterhouding De figuur-achtergrondwaarneming De auditieve aandacht en concentratie

Gestoorde auditieve waarneming Wisselende akoestische variaties (sequencing) Auditieve discriminatie, analyse, synthese Tragere verwerkingstijd Gestoorde feedback Zwak auditief geheugen

Gestoorde fonologische ontwikkeling

Therapeutische consequenties Auditieve training met visuele ondersteuning (Rondom Klanken en Rondom Woorden) De luistergerichtheid stimuleren Eigen spreeksnelheid vertragen Eigen taalaanbod reduceren Stimuleren van de auditieve feedback

vervolg Lichte versterkingsapparatuur Geheugentraining functioneel-pragmatisch

taalbegrijpen Beperkte woordenschat Begrijpen van relaties tussen woorden Begrijpen van functiewoordjes Begrijpen van figuurlijke taal en humor Begrijpen van abstractere woorden

taalproductie Arme woordenschat Woordvindingsstoornis Uitspraakproblemen door fonologische stoornis Dysgrammatisch Rommelig, chaotisch, van de hak op de tak Liaison des idées

vervolg Wisselend/inconsequent Onbewust beter dan bewust Gestoorde inwendige spraak

Therapeutische consequenties taal Geen woorden met woorden uitleggen Een pragmatische therapie Werken met sleutelzinnen Werken met praatballonnen Semantische clustering

een filmpje

STOS Hypo-akoesie Taalbegrijpen Taalproductie STOS versus DYSFASIE

Hypo-akoesie Auditieve basisfuncties vallen uit Minder problemen met sequencing Geen stoornis in de auditieve feedback

Taalbegrijpen en taalproductie Taalbegrijpen beter dan taalproductie Consequent Woordvindingsproblemen minder uitgesproken Kortere zinnen, duidelijke taalleeftijd te bepalen Minder ernstig, minder hardnekkig

Alles op een rij Gestoorde ontwikkeling Type 7 lagere school STOS Gestoorde ontwikkeling Type 7 kleuterschool Vooruitgang merkbaar Hypo-akoesie Consequent Bewuste taal beter dan onbewuste taal DYSFASIE Gestoorde ontwikkeling Type 7 lagere school Hardnekkig Centraal auditieve verwerkingsstoornis Inconsequent Onbewuste taal beter dan bewuste taal

Therapeutisch consequenties stos Een taalbad Reflecteren helpt Thematisch werken Doelgerichte training - Auditieve zwakte compenseren via visuele ondersteuning dysfasie Gereduceerd taalaanbod Reflecteren helpt niet Niet in thema’s werken Een globaaltherapie Een functioneel-pragmatische benadering Auditieve zwakte compenseren via visuele ondersteuning

vervolg Lichte versterkingsapparatuur Auditieve training via specifieke oefeningen Traag praten met voldoende pauzes Lichte versterkingsapparatuur Geen auditieve training an sich Traag praten met voldoende pauzes

Verbale dyspraxie Centraal auditieve verwerkingsstoornis Neurologische basis Stoornis in de motorische programmatie Imiteren lukt niet, nazeggen lukt niet Zoekgedrag Inconsequent foutenpatroon Assimilatiefouten Coördinatieproblemen ademhaling/stem: stotteren Gescandeerde spraak Moeite met intonatie en melodie Praten eerder traag Hardnekkig en ernstig

Alles op een rij spraakstoornis Consequent foutenpatroon Fonologisch Lengte van de uiting is niet zo belangrijk verbale dyspraxie Inconsequent foutenpatroon Fonetisch Meer fouten bij langere uitingen

Therapeutische consequenties spraakstoornis Klassieke therapie Fonologisch opgebouwde therapie verbale dyspraxie Mondmotorische training Fonetisch opgebouwde therapie dyspraxieprogramma

einde dank u voor de aandacht Françoise Cours