Evalueren november 2013 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Advertisements

Interrogative sentences
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren [Edu/006]
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/002] thema: how stuff works can-do : kan de werking van een produkt uitleggen.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: ‘I don’t agree with you…’ can-do : kan met gemak complexe interacties tussen derden volgen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/006] thema: to a prisoner – Amnesty International can-do : kan korte tekst schrijven volgens een vast format ©
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
The Future Hoe spreek je over toekomstige activiteiten in het Engels?
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Grammar – period 2.
Broederschool Roeselare
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Simple en continuous tenses
Dictionary Skills!?.
Past Simple vs Present Perfect
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Verlangen naar God Longing for God
Grammar in a Nutshell Skills 1.
Video and Radio NU Engels unit 5.1.
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
English 23 April 2018.
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Transcript van de presentatie:

Evalueren november 2013 1

Leerplannen CLIL Demand high Evaluatie

Evalueren Talk van 25 minuten Workshop Verdeling DW en proefwerk Voorbeelden van taaltaaktoetsen

Doorlichting 2012 Nieuwe visie op integratie van kennis en vaardigheden Opbouw naar authentieke taaltaken

Evaluatie en rapportering Gespreide evaluatie gunstig Taakspecifieke beoordelingsschema’s voor de beoordeling van productieve vaardigheden (zie kopieën) Aandacht voor differentiatie Er wordt gestreefd naar het evalueren van kennis in de vaardigheden.

Evaluatie en rapportering Reproductief Evaluatie van specifiek gedeelte gericht op vertaling van losse woorden en zinnen. Contextloze bevragingen van woordenschat zijn een constante. Taalbeheersing, vertalingen en een overwegend reproductieve vraagstelling voor literatuur en cultuur De evaluatie overstijgt zelden het reproductieniveau. Dit manifesteert zich in contextloze oefeningen die focussen op één bepaald aspect van de taal.

Evaluatie en rapportering Geen transparante beoordeling, geen criteria De lay-out van de examens laat te wensen over. Spreek-, luister-, lees- en schrijfvaardigheid worden niet met een voldoende frequentie getoetst. De evaluatie van de vaardigheden gebeurt productgericht en er is nog geen aanzet tot procesgerichte evaluatie.

Evaluatie Ondervertegenwoordigd Vakgebonden attitudes Te weinig evaluatie van SETOC De productieve vaardigheden zijn ondervertegenwoordigd.

Vakgroepwerking In de 3de graad hebben sommige leraren de neiging hun eigen gang te gaan.   Te weinig coherentie tussen de leden v.d. vakgroep (evaluatie) De beperkte werking heeft alleszins nog niet geleid tot ondersteuning van beginnende leraren of tot enige gelijkgerichtheid op het vlak van evaluatieprincipes.

Samengevat doorlichting 2012 Te veel reproductie, te weinig geïntegreerde taaltaken en taaltaaktoetsen Te weinig leerdoelgerichte examenvragen Te weinig variatie in tekstsoorten Vijf vaardigheden Te weinig gelijkgerichte evaluatiecriteria in vakgroep

Kunnen en kennen Je moet kunnen … daartoe moet je kennen … Spreken over het verleden De past simple, past perfect, present perfect tenses

Kunnen en kennen Je leert de past tenses herkennen (receptie, inductief) Je leert de regels via inductie of deductie Je oefent de regels in driloefeningen Vul in, tick, match Je gebruikt de past tenses in een geproduceerde tekst (ET)

In de evaluatie moeten transferopdrachten en communicatieve opdrachten (authentieke taaltaken) duidelijk zwaarder doorwegen.

Drie verwerkingsniveaus bij verwerving van taalkennis (woordenschat, spraakkunst, culturele) kennisoefening reproductie toepassing in beperkte context transfer toepassing in zo authentiek mogelijke situatie communicatie

Voorbeeld van reproductie Reproduction Read this interview with Zinedine Zidane. Fill in the missing verbs. Use the past simple.   Interviewer: When you (to be) ……………… a child, you (to live) …………… in a suburb of Marseille, called La Castellane. What (to be) ………………… it like?

Voorbeeld van taaltaak Plan of action (on-line/off-line sources) 1) First work out what you expect from a gap year. Write this down. Consult others! 2) Search the internet - possible search words ''gap year'', ''volunteer'', "voluntary service overseas (VSO)''. Select three to four possibilities. 3) Make a list of pros and cons of each possibility. 4) Make a handout to be given to your audience; make use of interesting pictures. Maximum size: 1 A-4. 5) Make a list of keywords to be used in your presentation. 6) Write your keywords on small index-cards which you can use as prompt cards hidden in your hand or print a list of key-words in large type print (e.g.18 pts.). Put your notes in a logical order for your presentation. 9) Give the presentation.

Voorbeeld van een taaltaak Migration Describe the photo. Interpret the photo. Write what you think about the photo. Express your opinion on migration on an Internet forum. 3de graad Writing ET 32, situatie beschrijven, ET 40 een standpunt verwoorden.

Een taaltaak Een realistische taak in een zo authentiek mogelijke context, die leidt tot een concreet resultaat of product. voorbereiding op de uiteindelijke taaltaak door middel van opdrachten en oefeningen. 

What time is it? De leerling leert de regels. De leerling maakt driloefeningen. Taaltaak Op een toets kan hij zeggen hoe laat het is. De leerling kan zeggen hoe laat het is wanneer hem dat terloops wordt gevraagd. Om bovenvermelde taaltaken uit te voeren kunnen de leerlingen op hun niveau functionele beheersing van de volgende taalelementen inzetten: Uitdrukken van tijd, duur, frequentie, herhaling … 2de graad Speaking ET 39:

Geen kennis meer? in de les: onmisbaar eerst via gesloten oefeningen Kennisopdrachten: in de les: onmisbaar eerst via gesloten oefeningen nadien: transferopdrachten ten slotte: communicatieve opdrachten bij evaluatie: bij controletesten bij examens: in beperkte mate

Kennis versus vaardigheden Reproductie versus transfer/communicatief

DW en Proefwerk Op DW wordt kennis opgevraagd (ook vaardigheden komen aan bod). Het proefwerk bevat een overwicht aan geïntegreerde, leerdoelgerichte taaltaken.

DW en Proefwerk Gespreide evaluatie: Reproductieve kennisvragen op DW’s of SB’s Vaardigheidstoetsen eveneens op DW’s of SB’s Proefwerkpunten op taaltaaktoetsen in de loop van het semester Proefwerkpunten op taaltaaktoetsen in het proefwerk (in mindere mate reproductieve vragen binnen realistische contexten).

Evaluatie attitudes

Welke attitudes? Vakgebonden Welke? Algemeen Welke attitudes vinden we zelf belangrijk?

Vakgebonden attitudes Luisterbereid zijn Doeltaal spreken (bereid en durf) Kritisch omgaan met materiaal (bron) Bereid zijn om zaken op te zoeken (woorden) Willen strategieën toepassen Respect voor de andere cultuur Het streven naar verzorgd taalgebruik bij de productieve vaardigheden

Leerplannen 2 De leerlingen werken aan de volgende attitudes: 42* tonen bereidheid en durf om te luisteren, te lezen, te spreken, gesprekken te voeren en te schrijven in het Engels; 43* streven naar taalverzorging; 44* tonen belangstelling voor de aanwezigheid van moderne vreemde talen in hun leefwereld, ook buiten de school, en voor de socio-culturele wereld van de taalgebruikers; 45*staan open voor verschillen en gelijkenissen in leefwijze tussen de eigen cultuur en de cultuur van een streek waar de doeltaal gesproken wordt; 46*stellen zich open voor de esthetische component van teksten.

Doeltaal spreken 1 speaks English only when urged to. 3 score criteria student teacher 1 speaks English only when urged to. 3 speaks English automatically when addressing the teacher. speaks English when working in group when there is explicit teacher control. 6 speaks English fluently when addressing the teacher. usually speaks English - with a rare lapse into Dutch- when working in a group, without explicit teacher control. 8 always speaks English when working in group. always speaks English when addressing the teacher. puts an effort into speaking English even when it’s difficult. 10 always speaks English in the classroom. encourages the others to speak English.

Doeltaal spreken

Kritische ingesteldheid Demand High Een mening hebben Actief luisteren Een rijkere woordenschat ambiëren, academische woordenschat Betekenissen willen kennen Strategieën willen toepassen Buiten de les willen functioneren in de doeltaal Willen samenwerken

Demand High Ontwikkel een kritische ingesteldheid 1 Deze discussie interesseert mij geen moer 2 Ik ga akkoord (Da is). 3 Ik ga niet akkoord. 4 Ik ben daar nog niet zo zeker van. 5 Ik ga tot op zekere hoogte (niet) akkoord. 6 Ik ga tot op zekere hoogte (niet akkoord) omdat … 7 Ik ga grotendeels (niet) akkoord omwille van een aantal redenen, maar wil mij nog verder in die zaak verdiepen.

Demand High Je hoeft niet geïnteresseerd te zijn om een mening te hebben Je hebt een duidelijk standpunt, maar kun je zeggen waarom je akkoord gaat? Je hebt een duidelijke mening, maar kun je zeggen waarom je niet akkoord bent? Je bent voorzichtig in je oordeel, maar besef dat er niets verandert als niemand een mening heeft. Goed zo. Je legt uit waarom je zo denkt. Goed zo. Je legt uit waarom je een andere mening hebt. Fantastisch! Je verantwoordt je mening en je gaat op verder onderzoek.

Step 1: list your language needs

Step 2: choose actions

SETOC

SETOC

Voorbeeld taaltaak

Voorbeeld taaltaak Task 1 You should spend about 20 minutes on this task. You live in a room in college which you share with another student. However, there are many problems with this arrangement and you find it very difficult to work. Write a letter to the accommodation officer at the college. In the letter, • describe the situation • explain your problems and why it is difficult to work • say what kind of accommodation you would prefer Write at least 150 words. You do NOT need to write any addresses. Begin your letter as follows: Dear Sir or Madam,

Voorbeeld taaltaak Task You should spend about 40 minutes on this task. Write about the following topic: In Britain, when someone gets old they often go to live in a home with other old people where there are nurses to look after them. Sometimes the government has to pay for this care. Who do you think should pay for this care, the government or the family? Give reasons for your answer and include any relevant examples from your own knowledge or experience. Write at least 250 words.

Task achievement/response Coherence and cohesion Lexical resource Grammatical range and accuracy

Voorbeeld taaltaak Speaking sample task – Part 1 Introduction and interview Let’s talk about your home town or village. • What kind of place is it? • What’s the most interesting part of your town/village? • What kind of jobs do the people in your town/village do? • Would you say it’s a good place to live? (Why?) Let’s move on to talk about accommodation. • Tell me about the kind of accommodation you live in? • How long have you lived there? • What do you like about living there? • What sort of accommodation would you most like to live in?

Pronunciation Fluency and Coherence Lexical resource Grammatical range and accuracy

Aan de slag Groen: de toetsen Blauw: de criteria ter beoordeling Oranje: de verdeling over het semester