-communication: Text

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Advancing Dutch Through Intensive Instruction: Planning for Success with Backward Design and Social Media Language Matters Series Texas Language Center.
Advertisements

Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
Thursday, 10 July 2014 donderdag 10 juli 2014 Click Klik.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
J.F. Hoorn / G.C.v.d. Veer, Information representation and multimedia: Text  Informative text  Writing plan  Stylistics  Text structure  Tips.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
RHODODENDRON.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Blackboard + Weblog Ik gebruik ik een weblog naast Blackboard. –Waarom ? –Hoe ? –Wat levert het op [=meerwaarde] ?
FEDERALE DIENSTEN VOOR HET LEEFMILIEu DIENST STUDIE EN COÖRDINATIE Peter Wittoeck – CLIMNEG 2 – EU Directive on Emission Allowance Trading.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
User Centred Development
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
Creatieve workshop Wiki: Scroll naar beneden: docentenpagina: Pia Terstroet.
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
Netwerk Algorithms: Shortest paths1 Shortest paths II Network Algorithms 2004.
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 En Gesprekken voeren[Edu/003]/ Subvaardigheid lezen thema: Would you be prepared to cut off your arm… can-do : kan overtuigend.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
25 juni 2003SPINE ontwerpaspecten1 SPINE: design aspects Willibrord Huisman, IOWO what is SPINE? types of usersSPINE?users 3 communitiescommunities MapMap.
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Photos do not lie. We are having a wonderful time. Foto’s liegen niet! Wij hebben het heel erg naar ons zin.
© Shopping 2020 TITLE Date Subtitle Logo Gastheer Logo Voorzitter.
Birthdays Contents 1. School birthdays 2. Childrens’ parties 3. Songs and games.
THE SACK OF LOUVAIN How to use in education?. Concept and principles Flexibility Image analysis Demand driven Co operative learning Document study Creative.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Processing Structured Hypermedia
De taaltaak
The student will be able to:
Transcript van de presentatie:

-communication: Text Informative text Writing plan Stylistics Text structure Tips Johan F. Hoorn, 2002

Informative text Make a writing plan: What are the needs of your audience? - to inform? - to entertain? - or both? Johan F. Hoorn, 2002

Informative text Make a writing plan: What is your goal as a writer? - to report? - to persuade? - or both? Johan F. Hoorn, 2002

Informative text Make a writing plan: What style will you need? - literal (man is a human being)? - metaphoric (man is a machine)? - or both? Johan F. Hoorn, 2002

Informative text Make a writing plan: Do you want to arouse emotion? - positive? - negative? - or both? Johan F. Hoorn, 2002

The writing plan Report Persuade Inform Entertain style emotion  literal  explanatory metaphor (conventional) indifferent which + context violations  novel  positive  supportive  negative  obstructive to audience needs Author goals Audience needs Johan F. Hoorn, 2002

Text structure - abstract In popular science, the structure is not fixed - problem - theory - method but depends on the goals and concerns of the audience - results - discussion Johan F. Hoorn, 2002

Text structure - abstract - problem - theory - method - results  NEVER USE JARGON! - problem  elaborate on real-world consequences - theory  only what is relevant to audience needs - method  if spectacular or to understand results - results  explain (!), relate to real-world conseq. - discussion  other scientists on theory/method/results  social groups on (new) problem/results Johan F. Hoorn, 2002

Explanatory metaphor quarks as building blocks conventional metaphor Huang, K. (1992). Quarks, Leptons & Gauge Fields (p. 25). World Scientific, Singapore, New Jersey, London, Hong Kong. conventional metaphor Johan F. Hoorn, 2002

lightning flash is a jelly-fish E. Westcott, Alaska University (October, 1993) novel metaphor C. Doswell Johan F. Hoorn, 2002

Metaphor in popular science: Lightning flash is a jelly-fish Metaphor in serious science: Lightning flash is a channel of plasma Johan F. Hoorn, 2002

Find the metaphors The three-dimensional map (...) shows very clearly how the stability of atomic nuclei varies as the numbers of protons and neutrons increase. There is a “mountainous peninsula” of stability running diagonally across the map. In the lower part of the map, stable nuclei have roughly equal numbers of protons and neutrons. Further up, they have more neutrons. The mountain peaks are the so-called magic numbers - numbers of protons and neutrons producing the extra stable closed shells. Surrounding the peninsula is a sea of instability. At the far end, at atomic number 114 is the “island of stability” (...) Loveland, W., & Seaborg, G. (1991). The search for the missing elements. New Scientist, 131, 1784, 29-32. three-dimensional map mountainous peninsula mountain peaks magic numbers shells. peninsula sea of instability island of stability Johan F. Hoorn, 2002

Literal visualization Loveland, W., & Seaborg, G. (1991). The search for the missing elements. New Scientist, 131, 1784, 30. Metaphor links up with already known concepts - easier to understand Metaphoric visualization Johan F. Hoorn, 2002

Contextual violation Why is this funny? In the context of bed, partner is expected, not cell-phone. Johan F. Hoorn, 2002

Contextual violation A small girl with big blue eyes smiled and ran to the teacher to _____ her. spank A gangster with a nasty scar grinned and ran to the teacher to ___ her. kiss Johan F. Hoorn, 2002

Persuasion: Elaboration Likelihood Model (ELM) Petty & Cacioppo (1986) ‘elaboration likelihood’: de waarschijnlijkheid dat iemand actief gaat nadenken over de argumenten in een boodschap 2 routes: centraal vs. perifeer Johan F. Hoorn, 2002

persuasieve communicatie perifere attitudeverandering 1. motivatie tot verwerking? ja ja nee 2. bekwaamheid tot verwerking? nee perifere prikkel aanwezig? ja nee 3. aard van de verwerking geen attitudeverandering positief negatief neutraal 4. verandering cogn. structuur? nee Elaboration Likelihood Model ja 5. attitudeverandering via centrale weg Johan F. Hoorn, 2002

Kenmerken ELM Dual-process model Motivatie + capaciteit bepalen keuze Argumentkwaliteit vs. cue Verandering (stabiel, duurzaam) vs. (instabiel, kort) Bron is belangrijke cue (deskundige vs. bekende Nederlander vs. de buurman/vrouw) Subjectieve verwerking, Voorkennis, bedreiging, waarschuwing vooraf Combinatie routes mogelijk Johan F. Hoorn, 2002

Tips Make an audience profile (age, gender, education, profession, religion) Deduce audience needs from profile Set your goals (inform, persuade) Link goals to needs Choose strategy from writing plan (stylistics and emotional impact) Choose text structure, order follows high to low relevance to audience Johan F. Hoorn, 2002

Search Science Magazine for the paper Formation of Giant Assignment 1: Search Science Magazine for the paper Formation of Giant Planets by Fragmentation of Protoplanetary Disks by Mayer, Quinn, Wadsley, & Stadel Johan F. Hoorn, 2002

High brightness electron beam from a multi-walled carbon nanotube by Assignment 2: Search Nature for the paper High brightness electron beam from a multi-walled carbon nanotube by De Jonge, Lamy, Schoots, & Oosterkamp Johan F. Hoorn, 2002

DEADLINE voor vrijdag af Assignment 3 Lees artikelen Science en Nature Thema is extreem groot vs. extreem klein Schrijf naar de ‘menselijke maat’ voor lezers van Intermediair (bv. ingenieurs, zakenlieden) Lees uittreksel APA Style Manual Behandel artikelen in S en N tezamen in één stuk (1 voor 1 mag, maar leg wel verbanden) Schrijf vier versies (2*A4 elk, Times 10, enkele interlinie) APA, puur letterlijk, verbod op metaforen APA, puur metaforisch, verbod op letterlijk Zonder APA, kies standpunt, schrijf op overtuiging, alles toegestaan (ook onredelijkheid, cirkelredeneringen, nadruk op bijzaken, smakelijke verpakking) APA, letterlijk, metaforisch en overtuiging evenwichtig gemengd DEADLINE voor vrijdag af Wat zijn de perifere cues in deze waarschuwing? Johan F. Hoorn, 2002