28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken1 INFORMATICA Tweede Fase VO (welke) stand van zaken (?) Vakdossiers 2000 en 2001 Nederlandse Antillen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO
informatica keuzevak in 4- en 5-havo
KWALITEITSZORG november 2012
informatica keuzevak in 5- en 6-vwo
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Op het Zuyderzee College
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Informatieverwerkende systemen
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Stand van zaken veilige schoolroutes en -omgeving “Veilig door Gorinchem”
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Fundament Informatica Informatiebijeenkomst januari/februari 2002.
Fundament Informatica
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Afrika: Topo nakijken en leren.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Begin Revisie SLO Good practice Uitwerking Antillen E-nerverend 18/19 april 2002NIOC Informatica VO2 E-nerverend !1 INFORMATICA Tweede.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Workshop Informatievaardigheden
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 19 SEPTEMBER.  WELKOM  OUDERRAAD (mevr. Jacobs)  ENQUÊTE ( Fleur Drijvers, Gina Slenders)  INFORMATIE EXAMENJAAR (
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
aangename ont - moeting
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO
Informatie avond leerjaar 4
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Informatieverwerkende systemen
Informatica Keuzevak in de 2e fase.
Transcript van de presentatie:

28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken1 INFORMATICA Tweede Fase VO (welke) stand van zaken (?) Vakdossiers 2000 en 2001 Nederlandse Antillen Voorbeeld schoolexamens Eindtermen Ard Hartsuijker SLO Enschede

28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken2 Vakdossier 2000 Wat 1.Welke leerlingen? 2.Keuzeproces van leerlingen 3.Samenhang in ‘I ‑ vakken’ 4.Hoger onderwijs 5.Vakdidactisch onderzoek en nascholing 6.Centraal schriftelijk examen 7.‘Klein onderhoud’ omschrijving schoolexaminering 8.‘Groot onderhoud’ vernieuwing programma te doen Kwantificeren Onderzoeken Aanbrengen Samenwerken Beginnen (Nu) niet invoeren Verbeteren (Nu) beginnen met voorbereiden

28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken3 Vakdossier 2001 (1) Wat Bronnenonderzoek Interviews met –CITO –uitgevers (extra) Paneldiscussie met –docenten –vakdeskundigen waarover Vaktijdschriften + internet Tweede Fase Adviespunt + Inspectie Consultatie voorzitters vakverenigingen I&I en NGI-Educatie Nederlandse Antillen Problemen + successen Domeinen + eindtermen De tijdelijke maatregelen Overladenheid Afstemming en samenhang Overige zaken

28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken4 Vakdossier 2001 (2) Wat 1.Overladenheid 2.Afstemming en samenhang met andere vakken te doen Differentiatiemogelijkheden aanbieden Projectopdracht herzien Eindtermen verduidelijken met wat, hoe en waarmee Havo op informatieanalyse herzien Havo op doelgroep afstemmen Regelen van samenhangend beleid ICT-competenties Afstemmen met –verplichte, profiel- en keuzevakken –profielwerkstuk –didactische aanpakken

28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken5 Vakdossier 2001 (3) Wat 3.De tijdelijke maatregelen 4.Studiehuis- didactiek te doen Examenverplichting vrije deel vergroten Omschrijving projectopdracht verbeteren Handelingsdeel schrappen Weging onderdelen schoolexamen niet veranderen In examenprogramma meer aanknopingspunten realiseren bij: –studiehuisdidactiek –probleemgestuurd onderwijs

28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken6 Vakdossier 2001 (4) Wat 5.Onderhoud aan het examen- programma 6.Plaats van Informatica in de tweede fase te doen Herstructureren en specificeren voor –bestrijden van overladenheid –vinden van niveaubepaling –beter onderscheid havo/vwo Scenario's klein en groot onderhoud Herbezinnen op –plaatsing als (keuze)vak in een of meer profielen –splitsing in (verplicht) basisdeel en (keuze) verdiepingsdeel Omvang vergroten –vwo 400 / havo 320 uur

28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken7 Vakdossier 2001 (4) Wat 7.Beeld, scholing en vakdidactisch onderzoek te doen Vermijden van te technische of te exacte kleuring Meedoen aan ICT'er in de klas Systematisch onderzoeken, beschrijven en rapporteren Instandhouden van netwerken Aanbieden nascholing

28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken8 Nederlandse Antillen (1) Toen Vanaf 1984 Havo-4 en havo-5 Lesuren/week = 4 Domeinen 1.Hardware en software 2.Informatieverwerking 3.Programmeren 4.Organisatorische aspecten van informatiesystemen 5.Toepassingsprogramma’s en nu Vanaf 2001 Havo 240 uur Vwo 280 uur Domeinen A Informatica in perspectief BBasisbegrippen en vaardigheden CSystemen en hun structurering DToepassingen in samenhang

28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken9 Nederlandse Antillen (2) Toen Schoolonderzoek Centraal schriftelijk examen en nu Schoolexamen –toetsen –praktische opdracht + project 30-50% Centraal schriftelijk examen –selectie uit domeinen A, B, C –meer gedetailleerde uitwerking van eindtermen

28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken10 Nederlandse Antillen (3) Praktische opdracht is ontwerpopdracht onderzoeksopdracht informatieverwerkings- opdracht beoordelingsopdracht andersoortige opdracht over onderwerpen als informatiemodellering programmeren digitale communicatie digitale informatieverwerking computersystemen en architectuur maatschappelijke aspecten

28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken11 Revisienoodzaak - uitgevers en CITO (1) eindterm(sub)subdomein A1, 2, 3 Wetenschap en technologie 4, 5, 6 Maatschappij 7, 8, 9 Studie- en beroepsomgeving 10, 11, 12, 13, 14 Individu B15 Gegevensverwerkende systemen 16 Communicatie 17 Gegevensrepresentatie in een computer 18, 19 Werking van de computer 20 Randapparatuur 21, 22 Programma’s als gestructureerde oplossing 23 Toepassing van software 24, 25 Organisatie revisie

28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken12 Revisienoodzaak - uitgevers en CITO (2) eindterm(sub)subdomein C26, 27 Systeemtheorie 28, 29 Communicatie en netwerken 30 Besturingssystemen 31, 32, 33, 34, 35, 36 Systemen in de praktijk 37, 38 Informatiesysteemontwikkeling 39, 40, 41, 42 Informatie-analyse 43, 44, 45 Relationele databases 46 Databasemanagementsystemen 47, 48 Interactie mens-machine 49 Systeemontwikkeltraject 50 Nieuwe ontwikkelingen D51, 52 Systeemontwikkeling + projectmanagement 53 Maatschappelijke aspecten revisie

28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken13 SLO-project Informatica VO2 Wat Informatie verzamelen –interviews –forumdiscussie –schoolbeschrijvingen Vernieuwde uitwerking eindtermen –wat, hoe en waarmee Voorbeeld schoolexamens –schriftelijke toetsen –praktische en project- opdrachten   (gedaan)  (te doen)   (vakdossiers)   (I&I werkgroep ?)   (diepte-interviews ?)  tussen  en    (nu verzamelen)

28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken14 Voorbeeld van huidige uitwerking Eindterm 17 De kandidaat kan uitleggen dat een computer een apparaat is dat door middel van codering gegevens representeert. Hij kan voorbeelden van codering benoemen en in toepassingen gebruiken. Uitwerking 17 Voorbeelden van verschillende coderingen voor verschillende soorten toepassingen zijn: –bit, byte, ASCII, bitmap, pixel, vector en veel gebruikte coderingen voor multimediale bestanden; –datacompressie.

28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken15 Voorbeeld van nieuwe uitwerking (1) Proefballon nieuwe uitwerking 17 De kandidaat kent voorbeelden van verschillende coderingen voor verschillende soorten toepassingen zoals: –. bit voor kleinste informatie-eenheid (0 of 1),. byte voor reeks van 8 bits,. ASCII voor een gestandaardiseerde set van tekens,. bitmap voor grafische representatie,. pixel voor beeldschermpunt,. vector voor grafische representatie, en. veel gebruikte coderingen zoals GIF, JPEG, MPEG, MIDI, WAVE, MP3 voor multimediale bestanden; –datacompressie voor het winnen van ruimte bij opslag van gegevens en snelheid bij gegevenstransport.

28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken16 Voorbeeld van nieuwe uitwerking (2) Proefballon nieuwe uitwerking 17 (vervolg) De kandidaat kan: –decimale getallen omzetten naar binaire en terug; –binaire getallen optellen; –bewerkingen uitvoeren met positieve en negatieve binaire getallen.

28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken17 Voorbeeld van nieuwe uitwerking (3) Proefballon nieuwe uitwerking 17 (vervolg) Bij praktische opdrachten kan de kandidaat: –dezelfde tekening maken met een bitmap-programma en een vector-georiënteerd grafisch programma en het verschil in bestandsgrootte verklaren; –een bestand van een bepaalde codering omzetten in een zelfde soort bestand van een andere codering; –digitale bewerkingen uitvoeren op bestanden met beeld, geluid en video.