28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken1 INFORMATICA Tweede Fase VO (welke) stand van zaken (?) Vakdossiers 2000 en 2001 Nederlandse Antillen Voorbeeld schoolexamens Eindtermen Ard Hartsuijker SLO Enschede
28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken2 Vakdossier 2000 Wat 1.Welke leerlingen? 2.Keuzeproces van leerlingen 3.Samenhang in ‘I ‑ vakken’ 4.Hoger onderwijs 5.Vakdidactisch onderzoek en nascholing 6.Centraal schriftelijk examen 7.‘Klein onderhoud’ omschrijving schoolexaminering 8.‘Groot onderhoud’ vernieuwing programma te doen Kwantificeren Onderzoeken Aanbrengen Samenwerken Beginnen (Nu) niet invoeren Verbeteren (Nu) beginnen met voorbereiden
28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken3 Vakdossier 2001 (1) Wat Bronnenonderzoek Interviews met –CITO –uitgevers (extra) Paneldiscussie met –docenten –vakdeskundigen waarover Vaktijdschriften + internet Tweede Fase Adviespunt + Inspectie Consultatie voorzitters vakverenigingen I&I en NGI-Educatie Nederlandse Antillen Problemen + successen Domeinen + eindtermen De tijdelijke maatregelen Overladenheid Afstemming en samenhang Overige zaken
28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken4 Vakdossier 2001 (2) Wat 1.Overladenheid 2.Afstemming en samenhang met andere vakken te doen Differentiatiemogelijkheden aanbieden Projectopdracht herzien Eindtermen verduidelijken met wat, hoe en waarmee Havo op informatieanalyse herzien Havo op doelgroep afstemmen Regelen van samenhangend beleid ICT-competenties Afstemmen met –verplichte, profiel- en keuzevakken –profielwerkstuk –didactische aanpakken
28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken5 Vakdossier 2001 (3) Wat 3.De tijdelijke maatregelen 4.Studiehuis- didactiek te doen Examenverplichting vrije deel vergroten Omschrijving projectopdracht verbeteren Handelingsdeel schrappen Weging onderdelen schoolexamen niet veranderen In examenprogramma meer aanknopingspunten realiseren bij: –studiehuisdidactiek –probleemgestuurd onderwijs
28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken6 Vakdossier 2001 (4) Wat 5.Onderhoud aan het examen- programma 6.Plaats van Informatica in de tweede fase te doen Herstructureren en specificeren voor –bestrijden van overladenheid –vinden van niveaubepaling –beter onderscheid havo/vwo Scenario's klein en groot onderhoud Herbezinnen op –plaatsing als (keuze)vak in een of meer profielen –splitsing in (verplicht) basisdeel en (keuze) verdiepingsdeel Omvang vergroten –vwo 400 / havo 320 uur
28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken7 Vakdossier 2001 (4) Wat 7.Beeld, scholing en vakdidactisch onderzoek te doen Vermijden van te technische of te exacte kleuring Meedoen aan ICT'er in de klas Systematisch onderzoeken, beschrijven en rapporteren Instandhouden van netwerken Aanbieden nascholing
28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken8 Nederlandse Antillen (1) Toen Vanaf 1984 Havo-4 en havo-5 Lesuren/week = 4 Domeinen 1.Hardware en software 2.Informatieverwerking 3.Programmeren 4.Organisatorische aspecten van informatiesystemen 5.Toepassingsprogramma’s en nu Vanaf 2001 Havo 240 uur Vwo 280 uur Domeinen A Informatica in perspectief BBasisbegrippen en vaardigheden CSystemen en hun structurering DToepassingen in samenhang
28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken9 Nederlandse Antillen (2) Toen Schoolonderzoek Centraal schriftelijk examen en nu Schoolexamen –toetsen –praktische opdracht + project 30-50% Centraal schriftelijk examen –selectie uit domeinen A, B, C –meer gedetailleerde uitwerking van eindtermen
28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken10 Nederlandse Antillen (3) Praktische opdracht is ontwerpopdracht onderzoeksopdracht informatieverwerkings- opdracht beoordelingsopdracht andersoortige opdracht over onderwerpen als informatiemodellering programmeren digitale communicatie digitale informatieverwerking computersystemen en architectuur maatschappelijke aspecten
28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken11 Revisienoodzaak - uitgevers en CITO (1) eindterm(sub)subdomein A1, 2, 3 Wetenschap en technologie 4, 5, 6 Maatschappij 7, 8, 9 Studie- en beroepsomgeving 10, 11, 12, 13, 14 Individu B15 Gegevensverwerkende systemen 16 Communicatie 17 Gegevensrepresentatie in een computer 18, 19 Werking van de computer 20 Randapparatuur 21, 22 Programma’s als gestructureerde oplossing 23 Toepassing van software 24, 25 Organisatie revisie
28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken12 Revisienoodzaak - uitgevers en CITO (2) eindterm(sub)subdomein C26, 27 Systeemtheorie 28, 29 Communicatie en netwerken 30 Besturingssystemen 31, 32, 33, 34, 35, 36 Systemen in de praktijk 37, 38 Informatiesysteemontwikkeling 39, 40, 41, 42 Informatie-analyse 43, 44, 45 Relationele databases 46 Databasemanagementsystemen 47, 48 Interactie mens-machine 49 Systeemontwikkeltraject 50 Nieuwe ontwikkelingen D51, 52 Systeemontwikkeling + projectmanagement 53 Maatschappelijke aspecten revisie
28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken13 SLO-project Informatica VO2 Wat Informatie verzamelen –interviews –forumdiscussie –schoolbeschrijvingen Vernieuwde uitwerking eindtermen –wat, hoe en waarmee Voorbeeld schoolexamens –schriftelijke toetsen –praktische en project- opdrachten (gedaan) (te doen) (vakdossiers) (I&I werkgroep ?) (diepte-interviews ?) tussen en (nu verzamelen)
28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken14 Voorbeeld van huidige uitwerking Eindterm 17 De kandidaat kan uitleggen dat een computer een apparaat is dat door middel van codering gegevens representeert. Hij kan voorbeelden van codering benoemen en in toepassingen gebruiken. Uitwerking 17 Voorbeelden van verschillende coderingen voor verschillende soorten toepassingen zijn: –bit, byte, ASCII, bitmap, pixel, vector en veel gebruikte coderingen voor multimediale bestanden; –datacompressie.
28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken15 Voorbeeld van nieuwe uitwerking (1) Proefballon nieuwe uitwerking 17 De kandidaat kent voorbeelden van verschillende coderingen voor verschillende soorten toepassingen zoals: –. bit voor kleinste informatie-eenheid (0 of 1),. byte voor reeks van 8 bits,. ASCII voor een gestandaardiseerde set van tekens,. bitmap voor grafische representatie,. pixel voor beeldschermpunt,. vector voor grafische representatie, en. veel gebruikte coderingen zoals GIF, JPEG, MPEG, MIDI, WAVE, MP3 voor multimediale bestanden; –datacompressie voor het winnen van ruimte bij opslag van gegevens en snelheid bij gegevenstransport.
28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken16 Voorbeeld van nieuwe uitwerking (2) Proefballon nieuwe uitwerking 17 (vervolg) De kandidaat kan: –decimale getallen omzetten naar binaire en terug; –binaire getallen optellen; –bewerkingen uitvoeren met positieve en negatieve binaire getallen.
28 november 2001Informatica VO2, Stand van zaken17 Voorbeeld van nieuwe uitwerking (3) Proefballon nieuwe uitwerking 17 (vervolg) Bij praktische opdrachten kan de kandidaat: –dezelfde tekening maken met een bitmap-programma en een vector-georiënteerd grafisch programma en het verschil in bestandsgrootte verklaren; –een bestand van een bepaalde codering omzetten in een zelfde soort bestand van een andere codering; –digitale bewerkingen uitvoeren op bestanden met beeld, geluid en video.