Wat is een interview ? zvraaggesprek tussen Interviewer en Respondent zdoel yfeiten xhoelang werkt u bij dit bedrijf ? xwelke producten maakt dit bedrijf.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende meningen en verschillende.
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Het doen van eigen onderzoek
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
presentatie NPV 10 oktober 2012
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Visionplanner Gert Kwetters Directeur Visionplanner 12 april…
Sollicitatiegesprek.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
HGW en gesprekken met leerlingen
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Johari venster & feedback
Het is spannend en dat mag
Redactioneel schrijven Les 1
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Op de pijnbank Datapresentatie Interactief taalgebruik
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom bij de ons automatisch salaris onderzoek
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
PGO! In PGO ligt het accent op het zelf doen, je gaat actief aan de slag met vragen uit een beroep, je bestudeert praktijksituaties en leerstof die daar.
De kunst van het fouten maken
Het sollicitatiegesprek
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Leren Solliciteren Zelfverkenning Arbeidsmarktverkenning Het CV
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
WOW: enqueteren bij Jumbo
INTERVIEW Spreken/kijken/luisteren h1. Het interview Een goede manier om ergens achter te komen is: vragen stellen! In een interview stelt iemand vragen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Het coachende functioneringsgesprek
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Welkom op onze ouderochtend
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Deel 4: Spreken en gesprekken
S/k/l interviewen.
Welkom havo 4..
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Vaardigheden Interviewen
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Betoog.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Cursus Interne auditor
Omgaan met verschillen
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

wat is een interview ? zvraaggesprek tussen Interviewer en Respondent zdoel yfeiten xhoelang werkt u bij dit bedrijf ? xwelke producten maakt dit bedrijf ? ymeningen xhoe staat u tegenover positieve actie ? xvindt u uw salaris in overeenstemming met uw capaciteiten?

vorm van een interview zschriftelijke enquête yveel feitelijke informatie zmondeling gesprek yveel meningen yvertrouwelijke informatie ymotivatie yoriëntatie op onderwerp zopen vragen ywat voor soort informatiesystemen kent uw bedrijf? zgesloten vragen yis dit een productiebedrijf of dienstverlenend bedrijf?

fasen in een interview zalgemene voorbereiding (inhoud verslag) zspecifieke voorbereiding (vragen formuleren) zafspraak maken (nagaan wanneer jij moet) zintroductie (jezelf en doel van het bezoek) zvraaggesprek zelf zinterview afronden (dank en verslag) znagesprek (alle info ?) zuitwerken van gegevens (korte termijn) zevalueren (leerervaringen)

taken van de interviewer zinterviewsfeer scheppen xdenk om kauwgom, jassen, taalgebruik e.d. zvragen stellen xpas op voor ‘spervuur’ of ‘kruisverhoor’ zbeslissen al dan niet door te vragen zdoorvragen znotities maken zmotivatie van R op peil houden zoog en oor hebben voor de praatbehoeften van R (en I)

regels bij het stellen van vragen zbegrijpelijke vragen stellen xhoe is het gesteld met de arbeiders qua veiligheid? zgeen suggestieve vragen stellen xu bent zeker wel voorstander van automatisering? zalleen interrumperen bij ymonologen van R xwilt u mij ook even wat tijd geven om iets te zeggen yals R de leiding overneemt xu bent zoveel aan het woord mogen wij ook nog iets zeggen? zgeen waarde-oordelen uitspreken over de info van R xwat raar dat de afdeling confectie hier zit en de productieafdeling in Joure?

veel voorkomende fouten z‘ ik i.p.v. ander’ gerichtheid yte veel vragen stellen en/of noterend bezig zijn z‘ja-nee’ gesprek ygesprek levert weinig informatie op; ja/nee als antwoord en verder niet z‘ja-ja’ gesprek yR neemt de leiding van I over z‘ja-maar’ gesprek yI gaat in discussie met R

aandachtspunten zjezelf en de groep introduceren zformulering van de vragen zopbouw van het totale gesprek ztaakverdeling in de groep znotuleren (+ eventueel opnemen) zsfeer bewaken zvolledigheid van de informatie zafronding

Feedbackregels zregels voor feedback geven ywees eerlijk ygeef vooral positieve feedback ygeef productieve feedback ygeef feedback niet in de jij-vorm, maar wel in de ik- vorm zregels voor feedback ontvangen yvat feedback niet meteen op als een persoonlijke aanval yga niet onmiddellijk in de verdediging yvraag door naar de bedoeling ytoon waardering voor feedback

feedback bij rollenspelen zluister naar elkaar zleer van elkaars fouten ztips opschrijven voor jezelf