TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego
TUDelft 2 Overzicht Probleemdefinitie Multi-agent Systemen Het spel Stratego Het Framework Conclusies & Aanbevelingen
TUDelft 3 Probleemdefinitie Het maken van een Framework voor het spelen van Stratego met meerdere agents –Achtergrond –Eisen
TUDelft 4 Overzicht Probleemdefinitie Multi-agent Systemen Het spel Stratego Het Framework Conclusies & Aanbevelingen
TUDelft 5 Kenmerken van een agent Het is een systeem Het volbrengt een functie –“intelligentie” –“autonomie”
TUDelft 6 Agent schematisch
TUDelft 7 Classificatie van agents Robotic agents
TUDelft 8 Classificatie van agents Software agents
TUDelft 9 Multi-agent systemen— toepassingsgebieden Problem solving Constructie van synthetische werelden
TUDelft 10 Overzicht Probleemdefinitie Multi-agent Systemen Het spel Stratego Het Framework Conclusies & Aanbevelingen
TUDelft 11 Het spelen van Stratego Regels Voorbeeld van een spelsituatie
TUDelft 12
TUDelft 13
TUDelft 14 Overzicht Probleemdefinitie Multi-agent Systemen Het spel Stratego Het framework Conclusies & Aanbevelingen
TUDelft 15 Het framework Ontwerp Implementatie van een prototype Testen van het prototype
TUDelft 16 Ontwerp De omgeving van de agent Gedrag van de agent Architectuur van de agent
TUDelft 17 Omgeving van de agent
TUDelft 18 Perceptie van de agent
TUDelft 19 Gedrag van de agent Reactief –Aanvallen –Vluchten –Rondlopen –Blijven staan Cognitief –Tactische/strategische overwegingen
TUDelft 20 Architectuur van de agent
TUDelft 21
TUDelft 22
TUDelft 23 Expert systeem Voorbeeld 1 –Vijand met hogere rang in de buurt –Mijn rang is niet bekend Blijf staan Voorbeeld 2 –Vijand met hogere rang in de buurt –Mijn rang is bekend Vluchten
TUDelft 24 Het framework Ontwerp Implementatie van een prototype Testen van het prototype
TUDelft 25 Implementatie Gebruikte tools Simulatie van de agent-omgeving Client-Server model
TUDelft 26 Gebruikte tools Java Expert System Shell (JESS) JavaSpaces
TUDelft 27 Implementatie regels— behavior based approach Vijand met onbekende rang Vijandelijke verkenner Ik heb bewogen Mijn rank bekend Vluchten Aanvallen
TUDelft 28 Scores =
TUDelft 29
TUDelft 30 Client-Server model Mens tegen mens partijen Server op de achtergrond
TUDelft 31
TUDelft 32 Testen van het prototype Regels testen Agents tegen Mens
TUDelft 33 Overzicht Probleemdefinitie Multi-agent Systemen Het spel Stratego Het framework Conclusies & Aanbevelingen
TUDelft 34 Conclusies & Aanbevelingen Samenvattend Evaluatie Aanbevelingen