Samenwerken op afstand Hoe richt ik een platform voor samenwerken op afstand in? Danny Burlage Directeur Techniek danny@wortell.nl Wortell
Vragen? Tussendoor is geen probleem! Agenda Oplossingen Cases Beheer Veel gestelde vragen Vragen? Tussendoor is geen probleem! Meer weten over uw omgeving? Graag achteraf.
Core IO: (Windows Platform & Manageability) Unified Communications Introductie Wortell Opgericht 1997 3 specialismen Core IO: (Windows Platform & Manageability) Unified Communications Information Worker Solutions - Sharepoint 95 specialisten
Wat moet u onthouden van deze presentatie? Microsoft heeft een breed pallet van oplossingen Maatwerkoplossingen op basis van standaard technologie U heeft het (allemaal/grotendeels) al in huis
Samenwerken op afstand Geïntegreerd gebruik van diensten WWW Overal toegang tot diensten Aanwezigheidsinfo PC Telefonie integratie Collaboratieve werkomgevingen
Microsoft's portfolio voor samenwerken Portal Voice (Unified Messaging, Enhanced VoIP) Conferencing Portal Voicemail Telefonie Vergaderen Portal Presence en IM E-mail en Calendar Identity
Organisatie: Amsterdam RAI Aantal gebruikers: 600 (A’dam / Maastricht) Case: Amsterdam RAI Organisatie: Amsterdam RAI Aantal gebruikers: 600 (A’dam / Maastricht) In gebruik sinds: 2008 Vraagstelling: Hoe werken we samen over verschillende vestigingen? Hoe kunnen wij flexibel werken binnen wijzigende werkplekken?
Case: Amsterdam RAI / Oplossing Implementatie Technologie Windows Server Active Directory SharePoint Server 2007 Microsoft Exchange 2007 Office Communications Server Office 2007 Outlook 2007 Communicator 2007
Case: Amsterdam RAI / Technische implementatie AD Exchange SharePoint OCS Edge ISA Server OCS Server SharePoint OCS Mediation Server PBX Gateway
Case: Amsterdam RAI / Project Doorlooptijd: 2 maanden Aandacht voor Nieuwe manier van werken Nieuwe manier van communiceren Geen vaste locatie Complexiteiten De persoon
Aantal gebruikers: 600 Nederland In gebruik sinds: 2007 Vraagstelling: Case: Tennet Organisatie: Tennet Aantal gebruikers: 600 Nederland In gebruik sinds: 2007 Vraagstelling: Hoe werken we samen met leveranciers, klanten en partners op een veilige manier? Hoe houden wij zicht op enorme documentenstromen?
Case: Tennet / Oplossing Implementatie Technologie Windows Server Active Directory SharePoint Server 2007 ISA Server 2006 IAG (Internet Application Gateway) Office 2007 Word 2007 Outlook 2007 Groove 2007
Case: Tennet / Technische implementatie Database SharePoint IAG Server ISA Server AD Groove Exchange
Doorlooptijd: 3 maanden Aandacht voor Document & Record Management Case: Tennet / Project Doorlooptijd: 3 maanden Aandacht voor Document & Record Management Beveiliging documenten Uptime Technisch beheer Hosting Complexiteiten Veilige omgang met ‘vreemde’ clients
Aantal gebruikers: 70 Nederland / UK In gebruik sinds: 2008 Case: Procore Organisatie: Procore Aantal gebruikers: 70 Nederland / UK In gebruik sinds: 2008 Vraagstelling: Hoe kunnen wij samenwerken met onze collega’s in de UK? Hoe ondersteunen wij dat iedereen altijd en overal gebruik kan maken van onze middelen?
Case: Procore / Oplossing Implementatie Technologie BPOS SharePoint Online Exchange Online OCS Online Live Meeting Office 2007 Outlook 2007
Case: Procore / Technische implementatie
Case: Procore / Project Doorlooptijd: 2 maanden Aandacht voor Optimaal gebruik mogelijkheden Technisch beheer Microsoft Complexiteiten Compleet veranderingsproces in korte tijd
Organisatie: Dunamare Aantal gebruikers: 4500 / 36 locaties Case: Dunamare Organisatie: Dunamare Aantal gebruikers: 4500 / 36 locaties In gebruik sinds: 2008 Vraagstelling: Hoe zorgen wij ervoor dat docenten bereikbaar zijn, op de tijden en manieren dat zij dit willen? Hoe kunnen wij dit doen terwijl wij de kosten enigszins in de hand houden?
Case: Dunamare / Oplossing Implementatie Technologie Active Directory ILM Exchange Server 2007 OCS 2007 Dialogic Mediagateway Office Communicator Communicator Web Client Live Meeting Roundtable
Case: Dunamare / Technische implementatie AD Exchange SharePoint OCS Edge ISA Server OCS Server OCS Mediation Server PBX Gateway
Case: Dunamare / Project Doorlooptijd: 6 maanden Aandacht voor Ontwikkelen procedures Opleiding gebruikersorganisatie Technisch beheer Eigen beheersorganisatie Complexiteiten Leren werken met continue bereikbaarheid
Case: Microsoft/Innovative Teachers Network Organisatie: Microsoft Aantal gebruikers: 60.000 wereldwijd In gebruik sinds: 2006 Vraagstelling: Hoe verbinden wij 60.000 mensen wereldwijd en zorgen wij ervoor dat zij samen kunnen werken en informatie kunnen uitwisselen
Enkele referenties Overheid Zorg Onderwijs Bedrijfsleven
Beheersbare infrastructuur E-Mail/ Agendabeheer Van standaard webmail naar “anywhere access” Basic Standardized Rationalized Dynamic IM en Presence Van gratis openbare IM naar geintegreerde aanwezigheid in applicaties binnen alle applicaties Telefonie Van traditionele PBX telefoons naar Software-Powered VoIP Conferencing From sporadic web conferencing to enterprise-class, multimedia conferencing
Wat moet u onthouden van deze presentatie? Microsoft heeft een breed pallet van oplossingen Maatwerkoplossingen op basis van standaard technologie U heeft het (allemaal/grotendeels) al in huis
Mensen maken
Vragen? danny.burlage@wortell.nl het Nieuwe Werken Vragen? danny.burlage@wortell.nl
Voorbeeld omgevingen
Telefonie integratie Internet PSTN/ ISDN PSTN/ ISDN PSTN/ ISDN
Infrastructuur
Organisatie: Hartekamp Groep Aantal gebruikers: 5000 / 80++ Case: IkPraat.nl Organisatie: Hartekamp Groep Aantal gebruikers: 5000 / 80++ In gebruik sinds: 2007 Vraagstelling: Hoe stimuleren wij contact tussen clienten en ouders / verzorgen / vrienden? Hoe zorgen wij voor afdoende informatievoorziening naar derden?
Case: IkPraat.nl / Oplossing Implementatie Technologie SharePoint Server 2007 Exchange Server 2007 OCS 2007 Windows Live Messenger Office Communicator
Case: IkPraat.nl / Project Doorlooptijd: 3 maanden Bouw omgeving mbv Visual Studio Communicator SDK / Exchange SDK Technisch beheer Hosting Complexiteiten Introductie bij clienten Beschikbaarstelling Internet bij clienten
Organisatie: AA en Hunze Aantal gebruikers: In gebruik sinds: Case: AA en Hunze Organisatie: AA en Hunze Aantal gebruikers: In gebruik sinds: Vraagstelling: Hoe stimuleren wij kleine dorpskernen te blijven bestaan met beperkte faciliteiten? Hoe kunnen publieke diensten gebruik maken van niet aanwezige faciliteiten?
Case: AA en Hunze / Oplossing Implementatie Technologie SharePoint Server 2007 Exchange Server 2007 OCS 2007 Office Communicator Communicator Web Client Live Meeting Roundtable
Case: AA en Hunze / Technische implementatie OCS Server OCS Edge ISA Server SharePoint AD
Case: AA en Hunze / Project Doorlooptijd: 6 maanden Uitgangspunten Inzet standaard componenten Minimalisatie maatwerk Complexiteiten Partijen op elkaar afstemmen
Geintegreerde ervaring Bedrijfs Telefoon E-Mail & Instant Messaging Unified Messaging E-Mail & Messaging Instant Bedrijfs Telefoon Conferencing Platform Gedeelde ervaring Gemeenschappelijk beheer Geintegreerd platform Gebaseerd op standaarden Overal toegankelijk Eén enkele database Vermindering van kosten Audio Conference Video Conference Web Conference Gescheiden Management Voice Mail Communicatie silo’s Inefficiënt Overvloed aan communicatie Parallelle infrastructuren
Tools & middelen voor medewerkers (1) End User Cient 3 varianten: Communicator Communicator Web Communicator Mobile
Tools & middelen voor medewerkers (2)
Tools & middelen voor medewerkers (3) Live Meeting Online presentatie en vergaderwerkruimte Onderdeel van Office Communications Server (enterprise) of als hosted dienst af te nemen
Tools & middelen voor medewerkers (4) Outlook 2007 Integratie met OCS voor complete samenwerkingservaring Aandachtsgebieden: Outlook Voice Access Voicemail Presence integratie OCS integratie
Tools & middelen voor medewerkers (5) Groove Workspace Synchronisatie Offline Access tot bestanden
Geintegreerde ervaring
OCS Server OCS Mediation Server
Infrastructuur
Beheer Aandachtspunten: Van Telefonie naar ICT Active Directory Integratie Proactief beheer