Naar een taalbeleid in het OCMW?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
DVC De Triangel.
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Uw medewerker in de schijnwerper Regie op de Zaak John van Hoof algemeen directeur Tinguely Netwerk.
Onderbescherming en proactief handelen Algemene vergadering VVSG afd. OCMW’s 14 juni 2012.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
Sociale activering in OCMW Gent
POD maatschappelijke integratie
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Naar een taalbeleid in het OCMW ?
Logo van de desbetreffende sectie hier toevoegen.
Samenwerken in burgerschap
Overheidsopdrachten en de sociale economie in Vlaamse lokale besturen Alex Verhoeven.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
CBE: Centra voor Basiseducatie
OVERZICHT Wat is de rechtenverkenner Zoekmogelijkheden –van A-Z / trefwoord –doelgroep / thema –persoonlijk profiel Handige tools –algemene rechten verbergen.
Opportuniteiten in lokaal beleid en gemeentelijke instellingen voor vertoning van kunst en cultuur Hilde Plas.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Regiobijeenkomsten ter voorbereiding op transities sociaal domein
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Pilootproject Arbeidszorg.
Bevorderen van de taalvaardigheid
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Jongeren Preventie Team
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Met elkaar voor elkaar Brede Integrale Toegang Van harte welkom! Voorstellen en doel van de dag Brede Integrale Toegang Gemeente brede uitgangspunten Brede.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Ouderenraden en Actief ouder worden Colloquium GroenPlus
Sinti en Roma in Nederland Maatschappelijke Uitdaging?
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Mozaiko 7/05/2015.
Taliger maken van werkvloeren Piet Van Avermaet
Administrateur-generaal
Omgaan met talige diversiteit op de werkvloer Piet Van Avermaet.
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Vrijwillige taalcoaching aan anderstaligen Sylvia de Groot Heupner 3 september 2015 Windesheim Zwolle.
Wij ondersteunen, stimuleren en begeleiden het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid Ook ikv verhoogde asielinstroom VVOS Vlaams-Brabant 2 februari.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Groentenieren met kansengroepen een experiment van Velt-Asse m.m.v. reg. Volkshogeschool en O.C.M.W. Trefdag Velt te Berchem van 4 sept
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Gelijke kansen op school: het kan!
Piet Van Schuylenbergh
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
ESF Jobcoaches VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN.
Literatuurstudie: de Sociale kaart
Aanbod Tolken en Vertalers
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Brecht D’Hoore, Coördinator Kempen
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Transcript van de presentatie:

Naar een taalbeleid in het OCMW?

Workshop Naar een taalbeleid in het OCMW? 6 mei 2014 Inspiratiedag voor Sociale Diensten

Praktijk van OCMW Gent (30’) Vragen (20’) Overzicht Theorie over plaats van taal, anders- en meertaligheid in organisaties (10’) Praktijk van OCMW Gent (30’) Vragen (20’) Kort overzicht wat je hier gaat horen vandaag. Ikzelf werk voor het Kruispunt Migratie-Integratie, even toelichten wat we doen. Meer vertellen over een visie die we ontwikkelden over hoe organisaties constructief kunnen omgaan met taal, anderstaligheid en meertaligheid Hierna gaan Johan en Nurten deze theorie een levendiger maken door te vertellen hoe zij met deze zaken in hun organisatie omgaan

Kruispunt Migratie-Integratie Expertisecentrum Voor wie? Lokale en provinciale besturen Vlaamse en federale overheid Diensten, instellingen, organisaties Integratiecentra, onthaalbureaus en sociaal tolk- en vertaaldiensten Waarvoor? Informatie Helpdesk vreemdelingenrecht en internationaal privaatrecht Vorming, leertrajecten, studiedagen Opleiding en certificering sociaal tolken en vertalers Procesbegeleidingen Beleidsadviezen

Praktijkvisie Taal Kruispunt (1) Centrale vraag: Hoe kunnen organisaties constructief omgaan met taal, anderstaligheid en meertaligheid? Hoe kunnen zij hierin hun maatschappelijke rol vervullen? Voor wie? Kruispunt medewerkers Anderen die inspiratie zoeken

Praktijkvisie Taal Kruispunt (2) Praktijksituaties organisatieperspectief Uitgangspunten Ontsluiten van sociale rechten Maximaal bieden van kansen Uitgaand van wederkerig aspect van integratie: anderstalige, organisaties en samenleving dienen rol op te nemen Kwaliteitsbeleid met aandacht voor taal en diversiteit Hoe is deze tekst opgebouwd? Vertrekken vanuit praktijksituaties in verschillende settings: (ziekenhuis, OCMW, school, vrije tijds initiatieven, prive bedrijven, ed.) Hieraan knopen we de uitgangspunten.

4 thema’s Taal en rechten Dienstverlening aan anderstalige klanten Werkgevers en anderstalige werknemers Taalverwerving van volwassenen en kinderen

1. Taal en rechten Bepaald taalniveau en sociale rechten, hoogstens een inspanning Niet iedereen kan even goed een taal leren Informeel leren erkennen Geen tijdslimiet taalondersteuning Taalvariëteiten Taalkennis geen voorwaarde voor verblijfsrecht Om van een leefloon te genieten vraagt het OCMW aan anderstaligheid in het kader van werkwilligheid, een inspanning om Nlds te leren. Om aanspraak te maken op een sociale woning wordt dat ook gevraagd. Sommige gemeenten in Vlaanderen vragen dat zelfs bij het kopen van gronden. Allemaal met het idee dat dat Ndls de sleultel tot integratie is. Een inspanning vragen in ruil voor een aantal rechten lijkt ons een evidentie. Maar overschat dat Ndls ook niet. Ndls is niet de oplossing of het wondermiddel dat integratie bewerkstellingt. Ndls is een hefboom tot werk, onderwijs, integratie…Sommige gemeenten en OCMW’s vertalen die inspanningsplicht echter in het formuleren van een bepaald taalniveau. Dit is gevaarlijk.

2. Taalverwerving Volwassenen Ndls leren niet enige middel tot participatie en integratie; geen doel maar middel Leren door te participeren Creëren duale leerwegen: oefenkansen Eigen ambities: behoeftegericht en maatwerk Andere vormen van uitsluiting Als we taalwetenschappelijk kijken wat werkt bij taalverwerving van volwassenen.

3. Werkgevers en anderstalige werknemers Aanwervings- en selectieprocedures met aandacht voor taal Proportionele kennis van het Nederlands? Hoe wordt die kennis getest? Opleiding leidinggevenden, Nederlands op de werkvloer, taalscan,… Gebruik meertalige realiteit op de werkvloer

4. Dienstverleningen aan anderstalige klanten Kwaliteitsvol communiceren, doel van je boodschap? Waaier aan communicatiemiddelen Nederlands Professionele tolken Ontsluiten en professionals opleiden Attitude en kennis professionals Interculturele competenties Voorbeeld OCMW Antwerpen veroordeeld schrappen leefloon 2keer afwezig

5. Taalverwerving Kinderen Taalvaardigheid in breder kader Opleiding leerkrachten, oog voor differentiatie Krachtige leeromgevingen en betekenisvolle taken Thuistaal plaats geven en erkennen Interactie en functionele taalverwerving in vrije tijd www.meertaligheid.be Concept van taalachterstand!

Conclusie: Kwaliteitsbeleid Dienstverlening Werkgevers Taalverwerving Taal en rechten Belang van maatwerk Algemene principes altijd enten op de realiteit Nood aan middelen Ook al met kleine dingen, zet je grote stappen, gaat over attitude. Soms lijkt het al een evidentie. Omzetten in beleid is wel belangrijk.

Extra vragen? Britt Roels britt.roels@kruispuntmi.be Johan Maekelberg johan.maekelberg@ocmwgent.be Nurten Özdemir Nurten.ozdemir@gent.be Bedankt!

Bedankt!