berichtgeving in de media

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Doublet deel 1 – de basis.
Evaluatie van MS Exchange 2000 en opzetten van een server voor wereldwijde uitwisseling van projectinformatie Bertels David 3ICT1 Stageplaats: Acros Organics.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Eindwerk zesde jaar.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Electronic Resource Management (ERM) Els Schaerlaekens Anet Gebruikersdag 15 juni 2011.
Workshop Nieuwe begroting
Weddeschalen & Weddebijslagen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Presenteren voor starters
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Excursie Röntgenafdeling Vie Curi Venlo 15 september 2009 ZijActief Koningslust ZijActief Koningslust Excursie Rontgenafdeling Vie Curie Venlo.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
Encyclopedie van de criminologische wetenschappen Introductieles Dinsdag 8 oktober 2002 NB I 13H00.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Welkom 2de Bac HW Macro- Economie. Slide #2 Kennismaking / Inleiding 1. Handboek 2. Werkwijze / Evaluatie 3. Praktische Organisatie 4. Vragen / Opmerkingen.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
De eerste presentatie voor Nederlands
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Les 7 Antwoorden op 1 SA de antwoordende hand weet waarheen het bieden gaat.….
Les 20 Sterke openingen: de 2SA-opening
DEEL 2 LES 16 De verdieping Les 16 Slembiedingen versie
Al doende leren training docenten
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Les Informatica 02/03/2004 Yperman Hans
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Even voorstellen : Groep 3b
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
ZijActief Koningslust
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Transcript van de presentatie:

berichtgeving in de media

berichtgeving in de media doelstellingen Verschillende soorten nieuws herkennen en catalogiseren (sportnieuws, …) Objectieve en subjectieve verslaggeving onderscheiden Kunnen analyseren hoe de verschillende media omgaan met nieuws Hoofd-en bijzaken leren onderscheiden Doelgericht naar (actuele) informatie kunnen zoeken, m.a.w. elk medium vlot kunnen gebruiken informatie↔entertainment (infotainment) berichtgeving in de media

Vervolg doelstellingen Leren samenwerken in groep Alle vaardigheden komen aan bod Luisteren: informatie leren filteren Spreken: voorstelling krantje Schrijven: krantenartikels Lezen: zakelijke teksten, zoekopdrachten Internet berichtgeving in de media

berichtgeving in de media Les-structuur berichtgeving in de media

berichtgeving in de media

berichtgeving in de media

berichtgeving in de media

berichtgeving in de media

berichtgeving in de media *O=objectief en S=subjectief berichtgeving in de media

berichtgeving in de media

Het Internet als nieuwsbron: a) nieuwssites Surf naar de sites die links vermeld staan en voer de opdrachten die rechts staan uit: www.vrtnieuws.net www.vrt.be www.vtm.be www.cnn.com www.bbc.co.uk Vergelijk de sites: wat bieden ze aan nieuws, hoe actueel zijn ze, hoe betrouwbaar zijn ze (zie checklist!!),… berichtgeving in de media

Internet als nieuwsbron: b) nieuwsgroepen Wat zijn nieuwsgroepen en hebben ze enige waarde? Hulpmiddel: http://web.planet.nl/specials/nieuwsgroepen/ Geef enkele voorbeelden van nieuwsgroepen checklist berichtgeving in de media

Internet als nieuwsbron: c) andere sites Homepages van providers Kranten (zie later!) … checklist berichtgeving in de media

berichtgeving in de media Checklist Internet Actualiteit Bronvermelding (auteur) lay-out en professionaliteit Taalgebruik=standaardnederlands? URL (domeinnaam) Aard van de teksten: informatief, persuasief? berichtgeving in de media

Radio als nieuwsbron: a)VRT-zenders Radiozenders VRT en stijlverschillen (publiek) Analyse radiojournaal Andere nieuwsprogramma’s Luistertoets: VRT-journaal (na oefening!!) … berichtgeving in de media

Radio als nieuwsbron: b) commerciële zenders Analyse radiojournaal Verschillen met VRT-journaal berichtgeving in de media

Radio als nieuwsbron: c) reclame Zie vorig jaar en zie ook televisie berichtgeving in de media

Televisie als nieuwsbron: a)VRT-nieuws Analyse: Presentatie Decor Inhoudelijke indeling Aanpak reportages Grafieken, tabellen,… Andere programma’s berichtgeving in de media

Televisie als nieuwsbron: b)VTM-nieuws Analyse: zie VRT Vergelijking met VRT-nieuws conclusies berichtgeving in de media

Televisie als nieuwsbron c)regionale nieuwszenders Doelpubliek en klemtonen Voorbeeld:RTV-nieuws Analyse en commentaar berichtgeving in de media

Televisie als nieuwsbron d) zakelijke tekst: “TV in Vlaanderen” Oefening vooraf: woordenschat rond tv Tekst Opdrachten en bespreking berichtgeving in de media

Televisie als nieuwsbron: e) teletekst Principe van teletekst Inhoud: Voordelen van teletekst Nadelen van teletekst berichtgeving in de media

Televisie als nieuwsbron: f) reclame Handboek pagina 263-266 (voorbeeldfilmpjes) berichtgeving in de media

De krant als nieuwsbron: a)analyse / opdracht Zie kopie: opdrachten rond de krant Bespreking antwoorden berichtgeving in de media

De krant als nieuwsbron: b) redactie Werking van de redactie: handboek bladzijde 242-244 Verzamelen van informatie: opdracht in handboek bladzijde 246-247 berichtgeving in de media

De krant als nieuwsbron: c)krantenwebsites Krantenwebsites: Surf eens rond op de websites van enkele kranten en bespreek ze aan de hand van de checklist. Verschillen met de krant zelf: hoeveel artikels vind je op het Internet? Beperkingen inzage documenten? (archief) berichtgeving in de media

De krant als nieuwsbron: d) oefening S-O doel: in krantenartikels subjectieve en objectieve informatie van mekaar kunnen scheiden. Zie ook opdracht rond de krant berichtgeving in de media

De krant als nieuwsbron: e) groepsopdracht: krantje maken Omschrijving opdracht: In groepjes van 4 tot 5 een krantje maken: elke leerling schrijft of typt 2 artikels. Rubrieken: actueel item, sportartikel, weerbericht, cartoon, een spreuk, een horoscoop, overlijdensbericht(en), reclame, economisch nieuws, ongelukken, buitenlands nieuws Toon: liefst humoristisch: geen saai krantje!! Veel fantasie!! Illustraties: gebruik foto’s, prenten, … Papier of Internet berichtgeving in de media

De krant als nieuwsbron: e) groepsopdracht: krantje maken (vervolg) Tijd: 3 lesuren (eventueel verder thuis af te werken na duidelijke afspraken wie nog wat doet) Plaats: mediatheek en/of informaticalokaal indien beschikbaar Gebruik Internet voor bijvoorbeeld opzoeken van foto’s Evaluatie: punten op eindproduct en samenwerking in de les berichtgeving in de media

Tijdschriften als nieuwsbron: a) welke? Knack: inhoud Humo: inhoud vaktijdschriften: Trends, Clickx,… berichtgeving in de media

Tijdschriften als nieuwsbron: b) websites Surf naar volgende sites en bespreek de sites aan de hand van de befaamde checklist! Vergelijk het aanbod op de site met het tijdschrift! www.knack.be www.humo.be www.clickx.be (opmerkelijk!) berichtgeving in de media

berichtgeving in de media Einde hoofdstuk! Dank u voor uw aandacht Betaling met bancontact of met creditcard berichtgeving in de media