berichtgeving in de media
berichtgeving in de media doelstellingen Verschillende soorten nieuws herkennen en catalogiseren (sportnieuws, …) Objectieve en subjectieve verslaggeving onderscheiden Kunnen analyseren hoe de verschillende media omgaan met nieuws Hoofd-en bijzaken leren onderscheiden Doelgericht naar (actuele) informatie kunnen zoeken, m.a.w. elk medium vlot kunnen gebruiken informatie↔entertainment (infotainment) berichtgeving in de media
Vervolg doelstellingen Leren samenwerken in groep Alle vaardigheden komen aan bod Luisteren: informatie leren filteren Spreken: voorstelling krantje Schrijven: krantenartikels Lezen: zakelijke teksten, zoekopdrachten Internet berichtgeving in de media
berichtgeving in de media Les-structuur berichtgeving in de media
berichtgeving in de media
berichtgeving in de media
berichtgeving in de media
berichtgeving in de media
berichtgeving in de media *O=objectief en S=subjectief berichtgeving in de media
berichtgeving in de media
Het Internet als nieuwsbron: a) nieuwssites Surf naar de sites die links vermeld staan en voer de opdrachten die rechts staan uit: www.vrtnieuws.net www.vrt.be www.vtm.be www.cnn.com www.bbc.co.uk Vergelijk de sites: wat bieden ze aan nieuws, hoe actueel zijn ze, hoe betrouwbaar zijn ze (zie checklist!!),… berichtgeving in de media
Internet als nieuwsbron: b) nieuwsgroepen Wat zijn nieuwsgroepen en hebben ze enige waarde? Hulpmiddel: http://web.planet.nl/specials/nieuwsgroepen/ Geef enkele voorbeelden van nieuwsgroepen checklist berichtgeving in de media
Internet als nieuwsbron: c) andere sites Homepages van providers Kranten (zie later!) … checklist berichtgeving in de media
berichtgeving in de media Checklist Internet Actualiteit Bronvermelding (auteur) lay-out en professionaliteit Taalgebruik=standaardnederlands? URL (domeinnaam) Aard van de teksten: informatief, persuasief? berichtgeving in de media
Radio als nieuwsbron: a)VRT-zenders Radiozenders VRT en stijlverschillen (publiek) Analyse radiojournaal Andere nieuwsprogramma’s Luistertoets: VRT-journaal (na oefening!!) … berichtgeving in de media
Radio als nieuwsbron: b) commerciële zenders Analyse radiojournaal Verschillen met VRT-journaal berichtgeving in de media
Radio als nieuwsbron: c) reclame Zie vorig jaar en zie ook televisie berichtgeving in de media
Televisie als nieuwsbron: a)VRT-nieuws Analyse: Presentatie Decor Inhoudelijke indeling Aanpak reportages Grafieken, tabellen,… Andere programma’s berichtgeving in de media
Televisie als nieuwsbron: b)VTM-nieuws Analyse: zie VRT Vergelijking met VRT-nieuws conclusies berichtgeving in de media
Televisie als nieuwsbron c)regionale nieuwszenders Doelpubliek en klemtonen Voorbeeld:RTV-nieuws Analyse en commentaar berichtgeving in de media
Televisie als nieuwsbron d) zakelijke tekst: “TV in Vlaanderen” Oefening vooraf: woordenschat rond tv Tekst Opdrachten en bespreking berichtgeving in de media
Televisie als nieuwsbron: e) teletekst Principe van teletekst Inhoud: Voordelen van teletekst Nadelen van teletekst berichtgeving in de media
Televisie als nieuwsbron: f) reclame Handboek pagina 263-266 (voorbeeldfilmpjes) berichtgeving in de media
De krant als nieuwsbron: a)analyse / opdracht Zie kopie: opdrachten rond de krant Bespreking antwoorden berichtgeving in de media
De krant als nieuwsbron: b) redactie Werking van de redactie: handboek bladzijde 242-244 Verzamelen van informatie: opdracht in handboek bladzijde 246-247 berichtgeving in de media
De krant als nieuwsbron: c)krantenwebsites Krantenwebsites: Surf eens rond op de websites van enkele kranten en bespreek ze aan de hand van de checklist. Verschillen met de krant zelf: hoeveel artikels vind je op het Internet? Beperkingen inzage documenten? (archief) berichtgeving in de media
De krant als nieuwsbron: d) oefening S-O doel: in krantenartikels subjectieve en objectieve informatie van mekaar kunnen scheiden. Zie ook opdracht rond de krant berichtgeving in de media
De krant als nieuwsbron: e) groepsopdracht: krantje maken Omschrijving opdracht: In groepjes van 4 tot 5 een krantje maken: elke leerling schrijft of typt 2 artikels. Rubrieken: actueel item, sportartikel, weerbericht, cartoon, een spreuk, een horoscoop, overlijdensbericht(en), reclame, economisch nieuws, ongelukken, buitenlands nieuws Toon: liefst humoristisch: geen saai krantje!! Veel fantasie!! Illustraties: gebruik foto’s, prenten, … Papier of Internet berichtgeving in de media
De krant als nieuwsbron: e) groepsopdracht: krantje maken (vervolg) Tijd: 3 lesuren (eventueel verder thuis af te werken na duidelijke afspraken wie nog wat doet) Plaats: mediatheek en/of informaticalokaal indien beschikbaar Gebruik Internet voor bijvoorbeeld opzoeken van foto’s Evaluatie: punten op eindproduct en samenwerking in de les berichtgeving in de media
Tijdschriften als nieuwsbron: a) welke? Knack: inhoud Humo: inhoud vaktijdschriften: Trends, Clickx,… berichtgeving in de media
Tijdschriften als nieuwsbron: b) websites Surf naar volgende sites en bespreek de sites aan de hand van de befaamde checklist! Vergelijk het aanbod op de site met het tijdschrift! www.knack.be www.humo.be www.clickx.be (opmerkelijk!) berichtgeving in de media
berichtgeving in de media Einde hoofdstuk! Dank u voor uw aandacht Betaling met bancontact of met creditcard berichtgeving in de media