MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Advertisements

Jaar 1 les 6 Het creatieve proces
Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Elske Revelman de Vries
Probleemformulering De kaas is op divergeren analyse convergeren boek
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Medmec 1 herfst Les 4. Dummie Verwerk een actueel thema in je dummie Bv. Pausbezoek Londen Bv. Prinsjesdag Bv. ………………..
Medmec 1 Herfst Les 5.
Medmec 1 Herfst Les 4.
MEDMEC01 – Media en Creativiteit, module 1
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Docent medmec = Wil Adolfs
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
24 september MedMec01 les 4 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
22 september MedMec01 DT les 2
Media en creativiteit Herfst les 2.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 8 Het creatieve proces.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Media en creativiteit Mail:
Convergentie en divergentie Twee verschillende wijzen van denken.
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 4.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 6.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 8.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 4.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 3 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 2 Elske Revelman de Vries
Creative tools Dit is de titel van de module
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Medmec 1 herfst.
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Creative tools Dit is de titel van de module Je leert gereedschappen gebruiken om creatiever te zijn Middels oefeningen en informatie in de les Middels.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 4.
Medmec 1 herfst Les 3.
Media en creativiteit Identiteit les 1
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
Media & Creativiteit Pia Terstroet
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 6.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 4 Het creatieve proces.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
MedMec01-2 Les schema per week
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Media en creativiteit Herfst les 3.
Media en Creativiteit jaar 1 deeltijd 1 e semester Pia Terstroet daar alle slides van voorgaande.
Media & Creativiteit. MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Transcript van de presentatie:

MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT

Elske Revelman de Vries Mail: revee@hro.nl Aanwezig: wo/do/vr Lokaal: 1.10

Weekoverzicht Les week Onderwerpen Voorbereiding voor volgende bijeenkomst 1 Kennismaking met creativiteit en het creatieve proces, divergeren en convergeren (hoorcollege) Toelichting op de module en de opdrachten (in de les) Start vooronderzoek (in de les) Bestuderen modulewijzer Aanschaffen en gebruik (digitale) Dummy Verzamelen van 30 pictogrammen en 10 gebruiksaanwijzingen. Neem mee naar les 2! Aanschaffen boek Creativiteit. Hoe? Zo! 2 Werken aan het vooronderzoek. Presentatie over pictogrammen (optioneel docent). Gebruik dummy Afmaken vooronderzoek. Neem mee naar les 3. 3 Inleveren huiswerk vooronderzoek Trainen in een creatieve techniek toegepast op opdracht 3, de gebruiksaanwijzing (bijv. genereren van ideeën; longlist-shortlist, superhero) Begrippen convergeren en divergeren herhalen (bijv. met behulp van Mister Bean die divergente oplossingen heeft voor een convergent probleem) Gebruik Dummy 4 Trainen in een creatieve techniek toegepast op opdracht 3, de gebruiksaanwijzing (bijv. selectie van ideeën; A4 methode, abstractieladder) 5 Uitwerken van één idee voor je gebruiksaanwijzing. 6 Afronden gebruiksaanwijzing. Voorbereiden test! Let op neem alles mee! 7 Uitvoeren en testen in de les (let op verwerk resultaat in je vlieger). Maken van de vlieger (opdracht 4, reflectie). Verwerk de conclusies van je test in je gebruiksaanwijzing (opdracht 3). 8 Inlveren opdracht 3! Beoordelingsgesprek (toelichten dummy en opdracht 4, reflectie) 9 Voorbereiden herkansingsopdracht 10 Chaosweek

Deze les: Dummy Inleveren opdracht 2 Trainen met creatieve technieken

Dummy - Vorm groepjes van 4 - Bekijk elkaars dummie in duo’s - Wissel om

Beoordelingscriteria Dummy 8 20% van je eindcijfer. Je dummy wordt beoordeeld op de volgende vier onderdelen: Kwantiteit–show me what you got! Minstens 20 items. Hoe meer hoe beter! Kwaliteit–kritisch van oog en geest. Dit is terug te vinden in de toelichting bij de vondsten. Waarom plaats je iets in je dummy? Vermeld dit in je dummy bij ieder item. Diversiteit–zijn alle nieuwe vakken buiten medmec of meerdere onderwerpen (nieuwe media, kunst, techniek, marketing) vertegenwoordigd en meer? Originaliteit–verrassende vondsten, eigen manier van kijken. Dit is terug te vinden in unieke items die je niet bij anderen ziet.

Opdracht 2. vooronderzoek 30 picto’s (gevarieerd) 10 gebruiksaanwijzingen (gevarieerd) 3 foto’s met werk uit les 2 1 pictogram uitgewerkt (diepgang) 1 gebruiksaanwijzing uitgewerkt (diepgang)

mate van reductie van de werkelijkheid.

de communicatieve waarde de communicatieve waarde. Met andere woorden, de mate van begrijpbaarheid

Doelgroepen, algemeen naar specifiek

Aan de slag!

Convergentie en divergentie Twee verschillende wijzen van denken

Convergentie Denkstrategie die nodig is voor het oplossen van problemen die slechts één oplossing hebben Bijvoorbeeld: hoeveel is twee maal vijf plus vier. Antwoord: veertien

Divergentie Denkstrategie die nodig is voor het oplossen van problemen die meer dan een oplossing hebben Bijvoorbeeld: Noem een aantal woorden die min of meer dezelfde betekenis hebben als bijvoorbeeld “laag”.

laag = ordinair, goedkoop, niet fijn. niet hoog, beneden, onder verdieping, geleding

Nog een voorbeeld Wat kun je doen met en creditcard?

Nog een voorbeeld Wat kun je doen met en creditcard? Antwoord: Arm worden Betalen Deursloten openen Als lineaal gebruiken Je brood smeren

Divergeren <> convergeren Divergent denken: nieuwe verbanden leggen tussen informatie Convergent denken: toepassen van regels

Voorbeeld Mr.Bean http://www.youtube.com/watch?v=bS1ePEZZCDY&translated=1 Mister Bean die divergente oplossingen heeft voor een convergent probleem. Divergeren: nieuwe verbanden leggen Convergeren: toepassen van regels/randvoorwaarden

Trainen in een creatieve techniek Divergeren Opdracht: Ik maak een verassing voor……. Bedenk zoveel mogelijk verassingen voor…(minstens 50) Pas hierbij uitstel van oordeel toe. (er bestaat geen argument waarom iets niet op de lijst kan) Maak gebruik van de creatieve techniek associeren

Associëren Uitstel van oordeel

Huiswerk les 4 – lees Creativiteit Hoe? Zo! Doorlezen: Hoofdstuk 1 en 2 pagina 7 t/m 57 Startformulering: hst 4 pagina’s 81 t/m 84 Abstractie ladder: Hst 8 pagina’s 276 en 277

Huiswerk les 4 - Divergeren Bedenk zoveel mogelijk (verrassende) handelingen (minstens 50) waarvoor je een gebruiksaanwijzing kunt maken. Pas hierbij uitstel van oordeel toe. (er bestaat geen argument waarom iets niet op de lijst kan) Maak gebruik van de creatieve techniek associëren (pagina 30 en 31 uit Creativiteit Hoe? Zo!)

Huiswerk les 4 - Convergeren 1 Maak van je associatielijst een longlist door de helft van de ideeën te schrappen. Welke argumenten gebruik je hiervoor? Schrijf de argumenten op. Kies bewust

Huiswerk les 4 - Convergeren 2 Maak van je longlist een shortlist van 3 tot 5 ideeën. Formuleer je argumenten.

Huiswerk les 4 - Convergeren 3 Selecteer uiteindelijk een idee dat je gaat uitwerken. Formuleer ook hier je argumenten.

Succes met het huiswerk maken! Be creative!