MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT
Elske Revelman de Vries Mail: revee@hro.nl Aanwezig: wo/do/vr Lokaal: 1.10
Weekoverzicht Les week Onderwerpen Voorbereiding voor volgende bijeenkomst 1 Kennismaking met creativiteit en het creatieve proces, divergeren en convergeren (hoorcollege) Toelichting op de module en de opdrachten (in de les) Start vooronderzoek (in de les) Bestuderen modulewijzer Aanschaffen en gebruik (digitale) Dummy Verzamelen van 30 pictogrammen en 10 gebruiksaanwijzingen. Neem mee naar les 2! Aanschaffen boek Creativiteit. Hoe? Zo! 2 Werken aan het vooronderzoek. Presentatie over pictogrammen (optioneel docent). Gebruik dummy Afmaken vooronderzoek. Neem mee naar les 3. 3 Inleveren huiswerk vooronderzoek Trainen in een creatieve techniek toegepast op opdracht 3, de gebruiksaanwijzing (bijv. genereren van ideeën; longlist-shortlist, superhero) Begrippen convergeren en divergeren herhalen (bijv. met behulp van Mister Bean die divergente oplossingen heeft voor een convergent probleem) Gebruik Dummy 4 Trainen in een creatieve techniek toegepast op opdracht 3, de gebruiksaanwijzing (bijv. selectie van ideeën; A4 methode, abstractieladder) 5 Uitwerken van één idee voor je gebruiksaanwijzing. 6 Afronden gebruiksaanwijzing. Voorbereiden test! Let op neem alles mee! 7 Uitvoeren en testen in de les (let op verwerk resultaat in je vlieger). Maken van de vlieger (opdracht 4, reflectie). Verwerk de conclusies van je test in je gebruiksaanwijzing (opdracht 3). 8 Inlveren opdracht 3! Beoordelingsgesprek (toelichten dummy en opdracht 4, reflectie) 9 Voorbereiden herkansingsopdracht 10 Chaosweek
Deze les: Dummy Inleveren opdracht 2 Trainen met creatieve technieken
Dummy - Vorm groepjes van 4 - Bekijk elkaars dummie in duo’s - Wissel om
Beoordelingscriteria Dummy 8 20% van je eindcijfer. Je dummy wordt beoordeeld op de volgende vier onderdelen: Kwantiteit–show me what you got! Minstens 20 items. Hoe meer hoe beter! Kwaliteit–kritisch van oog en geest. Dit is terug te vinden in de toelichting bij de vondsten. Waarom plaats je iets in je dummy? Vermeld dit in je dummy bij ieder item. Diversiteit–zijn alle nieuwe vakken buiten medmec of meerdere onderwerpen (nieuwe media, kunst, techniek, marketing) vertegenwoordigd en meer? Originaliteit–verrassende vondsten, eigen manier van kijken. Dit is terug te vinden in unieke items die je niet bij anderen ziet.
Opdracht 2. vooronderzoek 30 picto’s (gevarieerd) 10 gebruiksaanwijzingen (gevarieerd) 3 foto’s met werk uit les 2 1 pictogram uitgewerkt (diepgang) 1 gebruiksaanwijzing uitgewerkt (diepgang)
mate van reductie van de werkelijkheid.
de communicatieve waarde de communicatieve waarde. Met andere woorden, de mate van begrijpbaarheid
Doelgroepen, algemeen naar specifiek
Aan de slag!
Convergentie en divergentie Twee verschillende wijzen van denken
Convergentie Denkstrategie die nodig is voor het oplossen van problemen die slechts één oplossing hebben Bijvoorbeeld: hoeveel is twee maal vijf plus vier. Antwoord: veertien
Divergentie Denkstrategie die nodig is voor het oplossen van problemen die meer dan een oplossing hebben Bijvoorbeeld: Noem een aantal woorden die min of meer dezelfde betekenis hebben als bijvoorbeeld “laag”.
laag = ordinair, goedkoop, niet fijn. niet hoog, beneden, onder verdieping, geleding
Nog een voorbeeld Wat kun je doen met en creditcard?
Nog een voorbeeld Wat kun je doen met en creditcard? Antwoord: Arm worden Betalen Deursloten openen Als lineaal gebruiken Je brood smeren
Divergeren <> convergeren Divergent denken: nieuwe verbanden leggen tussen informatie Convergent denken: toepassen van regels
Voorbeeld Mr.Bean http://www.youtube.com/watch?v=bS1ePEZZCDY&translated=1 Mister Bean die divergente oplossingen heeft voor een convergent probleem. Divergeren: nieuwe verbanden leggen Convergeren: toepassen van regels/randvoorwaarden
Trainen in een creatieve techniek Divergeren Opdracht: Ik maak een verassing voor……. Bedenk zoveel mogelijk verassingen voor…(minstens 50) Pas hierbij uitstel van oordeel toe. (er bestaat geen argument waarom iets niet op de lijst kan) Maak gebruik van de creatieve techniek associeren
Associëren Uitstel van oordeel
Huiswerk les 4 – lees Creativiteit Hoe? Zo! Doorlezen: Hoofdstuk 1 en 2 pagina 7 t/m 57 Startformulering: hst 4 pagina’s 81 t/m 84 Abstractie ladder: Hst 8 pagina’s 276 en 277
Huiswerk les 4 - Divergeren Bedenk zoveel mogelijk (verrassende) handelingen (minstens 50) waarvoor je een gebruiksaanwijzing kunt maken. Pas hierbij uitstel van oordeel toe. (er bestaat geen argument waarom iets niet op de lijst kan) Maak gebruik van de creatieve techniek associëren (pagina 30 en 31 uit Creativiteit Hoe? Zo!)
Huiswerk les 4 - Convergeren 1 Maak van je associatielijst een longlist door de helft van de ideeën te schrappen. Welke argumenten gebruik je hiervoor? Schrijf de argumenten op. Kies bewust
Huiswerk les 4 - Convergeren 2 Maak van je longlist een shortlist van 3 tot 5 ideeën. Formuleer je argumenten.
Huiswerk les 4 - Convergeren 3 Selecteer uiteindelijk een idee dat je gaat uitwerken. Formuleer ook hier je argumenten.
Succes met het huiswerk maken! Be creative!