Media en creativiteit Trends Research Medmc3 Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH.01.10.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Elske Revelman de Vries
MEDMEC Les 1 Toelichting module
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 2.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Docent medmec = Wil Adolfs
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit Jaar 1 les 8 Het creatieve proces.
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 6.
Medmec04 week 7 Engagement.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 6.
CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 4.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 4 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 3 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 2 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 7.
Creative tools Dit is de titel van de module
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper.
Trends Research Medmc3 les 1 Thema: Cognitieve dissonantie
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 3 Week 4.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 Week 6 Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Welkom het is Lente. Jippie Medmec03
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 1 Thema: Cognitieve dissonantie.
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 Week 5 Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH
Media en creativiteit Identiteit les 1
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
THEMA: Het creatieve proces
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 4.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MedMec01-2 Les schema per week
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 3.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Medmec04 les 1 Engagement.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Medmec04 Engagement.
Transcript van de presentatie:

Media en creativiteit Trends Research Medmc3 Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH.01.10

The basics Kwartalen Thema’s Trends research Organiseren zonder organisaties Privacy, reputation and control Virtual democracy Module –10 weken, 5 lessen –Studiebelasting 2 CP = 56 klokuren –Hoorcollege:

Module 1 Trends Research Opdracht 1 Signaleren Opdracht 2 Analyseren Opdracht 3 Visionboard Opdracht 4 Scenariomodel en product van de toekomst

MEDMC3 Trends research Signaleren van ontwikkelingen Signalen analyseren en benoemen Product bedenken voor de toekomst

Cognitieve dissonantie een psychologische term voor de onaangename spanning die ontstaat bij het kennis nemen van feiten of opvattingen die strijdig zijn met een eigen overtuiging of mening, of bij gedrag dat strijdig is met de eigen overtuiging, waarden en normen.psychologische Textueel

Hersenen Bewegen Voelen Denken Je ogen registreren, je hersenen verwerken de informatie middels stroomstootjes door dendrieten met vele vertakkingen.

linker hersenhelft: oplossen van problemen, rekenen en taal. Rechter hersenhelft bedenken van nieuwe dingen, muziek en andere kunstzinnige zaken 6BKlAhttp:// 6BKlA Awarene test a6CbyI&feature=relatedhttp:// a6CbyI&feature=related Hypnose HVtIhttp:// HVtI Huisje? qvR84http:// qvR84 Klein-groot

Cognitieve dissonantie een psychologische term voor de onaangename spanning die ontstaat bij het kennis nemen van feiten of opvattingen die strijdig zijn met een eigen overtuiging of mening, of bij gedrag dat strijdig is met de eigen overtuiging, waarden en normen. Het brein laat zulke waarnemingen liever links liggen waardoor je de neiging hebt iets nieuws, onherkenbaars niet op te merken. Je ziet wat je verwacht, wat je wil zien.

Signaleren van ontwikkelingen Hypes Trends Tijdgeest

MEDMC3 Trends research Hypes aanwijsbaar, kort, individueel, emotioneel Trends concepten, clusters van veranderingen, verzameling hypes Tijdgeest paradigma’s, lange termijn, dat wat we normaal vinden en waarvan we denken dat het nooit zal veranderen

hype

Eten is gezond en overvloedig aanwezig trend

Vroeger was dit anders, bestond er honger. tijdgeest

Rogers

Opdrachten Opdracht 1 Signalerenindividueel Opdracht 2 Analyserenteam Opdracht 3 Visionboardindividueel Opdracht 4 scenariomodelteam

Beoordeling Opdracht 1 voldoende (10) of onvoldoende (1) Opdracht 2 beoordeling schaal 1 tot 10 Opdracht 3 beoordeling schaal 1 tot 10 Opdracht 4 beoordeling schaal 1 tot 10

weekoverzicht WeekOnderwerp in de werkcollegesHuiswerk voor het volgende werkcollege 1Inleiding tot de module Uitleg en theorie opdracht 1 Bestudeer de modulewijzer Maak opdracht 1 2 Feedback opdracht 1 Uitleg en theorie opdracht 2A en 2B Werken aan opdracht 2A Maak opdracht 2A af Maak opdracht 2B 3Presentaties opdracht 1 en 2 Uitleg en theorie opdracht 3 Werken aan opdracht 3 Maak opdracht 3 4Presentaties opdracht 3 Uitleg en theorie opdracht 4 Maak opdracht 4 5Presentaties opdracht 4 Inleveren van het eind document in de vorm van een PowerPoint presentatie met opdracht 1, 2, 3 en 4.

Opdracht 1, signaleren The streets find its own use for technology Quote from William Ford Gibson 15 foto’s maken cognitieve dissonantie

Toetsing 15 foto’s uitgeprint mee naar les 2 Onderwerpen zijn gevarieerd Geef per foto antwoord op de vragen: wat viel je op wat heeft het met communicatie/nieuwe media te maken? Maak ook een Power Point Presentatie met de 15 foto’s en de antwoorden

Huiswerk Bestudeer de modulewijzer Maak opdracht 1 15 foto’s maken cognitieve dissonantie 15 foto’s uitgeprint mee naar les 2 Onderwerpen zijn gevarieerd Geef per foto antwoord op de vragen: wat viel je op wat heeft het met communicatie/nieuwe media te maken? Maak ook een Power Point Presentatie met de 15 foto’s en de antwoorden

Les 2 HERHALING Terminologie Tijdsgeest / zeitgeist kenmerkende manier van denken en handelen van het merendeel van de bevolking in een bepaalde tijd. Hype van ‘hyper’ (grieks) = ‘boven’ Tijdelijk verschijnsel wat voor een korte periode extreme (media)aandacht krijgt. Het stijgt er ‘boven’ uit. Definitie Trend Statistisch duidelijk aantoonbare verandering in gemeten gegevens betreffende de behoeftes, de verlangens, of de waarden van consumenten

Cognitieve dissonantie een psychologische term voor de onaangename spanning die ontstaat bij het kennis nemen van feiten of opvattingen die strijdig zijn met een eigen overtuiging of mening, of bij gedrag dat strijdig is met de eigen overtuiging, waarden en normen. Het gaat met andere woorden om de onverenigbaarheid tussen twee "cognities", waarbij het woord cognitie slaat op kennis, houding, emotie, geloof of gedrag. De hersens zijn aangelegd om informatie zodanig te vervormen dat onze opvattingen consoneren (overeenkomen) met nieuwe informatie en te zorgen dat we blijven werken aan de dingen waarin we geloven.

Patroon doorbreken van je cognitieve dissonantie Hoe kun jij dit patroon doorbreken? Wat is jouw denkpatroon?

OPDRACHT 2 Analyseren: Rubriceren op Indicatoren en Presenteren

Rubriceren op Indicatoren

Aanwijzingen die tot bepaalde gevolgtrekkingen kunnen leiden. Zoek indicatoren in de foto’s zelf. (Wat viel op en wat heeft het met communicatie/nieuwe media te maken?)

Hoe ga je te werk: Maak een team bestaand uit 3/4 personen. Analyseer in de les de uitgeprinte foto’s en rubriceer ze, deel samen de foto’s in op basis van indicatoren die je zoekt in de foto’s zelf. Bespreek de keuzes die jullie gemaakt hebben. Samen kies je een aantal duidelijke indicatoren en bedenk je een pakkende naam voor deze indicatoren.

De naam van je trend is belangrijk, moet inspiratie geven Friends Followers Fans

Hoe ga je te werk: Bereid een PowerPoint presentatie voor waarin een ieder van jullie een trend bespreekt. Je laat daarbij de verzameling foto’s (beginnende hypes) zien die samen een trend vormen. Ga kort in op de indicatoren die gevonden zijn in de foto’s en de trendnaam.

Huiswerk Voor de volgende les bereid je een presentatie voor waarin een ieder van jullie een trend bespreekt. Je laat de verzameling foto’s zien. Je doet onderzoek naar de herkomst van de trend, hoe de trend zich nu manifesteert en wat je in de toekomst kan verwachten van de trend. (verleden, heden, toekomst) Zorg er wel voor dat je bronnen zoekt waarin terug te vinden is hoe je aan je wijsheid komt. Ga op zoek naar bewijs!

Toetsing Bereid met je team de presentatie voor. Iedere student behandelt een trend. Iedere trend bestaat uit een verzameling foto’s. De foto’s gemaakt voor opdracht 1 door het eigen team zijn de aanleiding. De beelden opgenomen in de presentatie vormen per trend een logisch geheel door hun onderlinge (beeldende) samenhang. De namen van de trends verwijzen goed terug naar het beeldmateriaal. Iedere trend wordt toegelicht: waar komt de trend vandaan en hoe is die in het verleden ontstaan, Hoe manifesteert de trend zich in het heden en hoe denk je dat de trend zich in de toekomst zal gaan ontwikkelen? De kennis in de toelichting over de trend is terug te vinden in de bronnen die benoemd zijn in de presentatie.

Les 3 Presenteren opdracht 1 en 2

Toetsing Iedere student behandelt een trend. Iedere trend bestaat uit een verzameling foto’s. De foto’s gemaakt voor opdracht 1 door het eigen team zijn de aanleiding. De beelden vormen een logisch geheel door hun onderlinge samenhang. De namen van de trends verwijzen goed terug naar het beeldmateriaal. Iedere trend wordt toegelicht: Hoe is die in het verleden ontstaan? Hoe manifesteert de trend zich in het heden? Hoe denk je dat de trend zich in de toekomst zal gaan ontwikkelen? De kennis in de toelichting over de trend is terug te vinden in de bronnen die benoemd zijn in de presentatie.

Noteer drie tips Noteer drie tops

Huiswerk Maak van de trend een visionboard Bedenk een pakkende naam Selecteer geschikt ander beeld en bronmateriaal dat jouw eigen beeldmateriaal ondersteunt en versterkt. Geef aan waarom de trend binnen je vakgebied relevant is Beredeneer je trend in maximaal 1 A4, gebruik de ‘als- dan’ redenatie Gebruik minstens 5 verschillende bronnen die je redenatie ondersteunt.

Doe onderzoek naar toepassingen die er nu al zijn. Kijk ook bij donner (future). Zoek “bewijzen” in je bronnen Visionboard: visie over de toekomst, 20 jaar later? 50 jaar later? Wat is een pakkende naam? Creatieve techniek toepassen…

Dit dus niet!

Dit lijkt er meer op, maar…..

Dit lijkt er meer op, te weinig beeld maar….. Visie voor de toekomst? teveel tekst

Perfect! Maar dan anders…

A4-tjecreatieve bronvermelden met o.a. relevantietechniek en redenatie‘als-dan’ redenatie Pakkende trendnaam

Volgende week = volgende les Volgende woensdag 12 oktober om DCMD Medmec les 4 26 oktober les van Ulla Schirmbeck 2 november les van Ulla Schirmbeck 9 november medmec eindpresentatie product van de toekomst

Les 4 presenteren opdracht 3 maken van scenariomodel Peer to peer feedback geven Scenariomodel maken

Les 5 presenteren opdracht 4 Presentaties over het scenariomodel en het ontwikkelde product