Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01 Mail: Wiki:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Advertisements

Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01-02 Mail: Wiki: Media en.
MEDMEC01 – Media en Creativiteit, module 1
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
24 september MedMec01 les 4 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
06 oktober MedMec01 les 3 Mail:
Media & Creativiteit Pia Terstroet P. M.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 8 Het creatieve proces.
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Media & Creativiteit / Pia Terstroet. Agenda Tijdschema van nu tot eind module Wat komt er in de procesmap Creatieve vaardigheden Startformulering.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit Mail:
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 6.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 8.
Creative tools Dit is de titel van de module
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Medmec 1 herfst.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
Creative tools Dit is de titel van de module Je leert gereedschappen gebruiken om creatiever te zijn Middels oefeningen en informatie in de les Middels.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Identiteit CMDMEC01-2 les 2 Mail: Startpagina – vakgroep media en creativiteit- docentenpagina Pia Terstroet – module.
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Identiteit MedMec02 les 3 (5) Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Identiteit MedMec02 les 7 Mail: Wiki:
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki:
Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki:
MedMec01 les 5 Mail: Wiki: vakgroep: Media en creativiteit.
Pia Terstroet (Terpm) les 7, 19 dec Mail: Wiki: Media en creativiteit.
Identiteit MedMec0304 les 4 Mail: Wiki:
Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01 Mail: Wiki: Media en.
oktober MedMec01 les 7 Mail: Wiki: vakgroep: Media en.
Identiteit MedMec03 en 04 les 2(1) Mail: Wiki:
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki: In.
Identiteit MedMec0304 les 1 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Identiteit MedMec0304 les 4 Mail: Wiki:
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki) Altijd bij vragen de slides van de vorige.
12 jan MedMec01/02 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media & Creativiteit Pia Terstroet
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
27 oktober MedMec01 les 4 DT Mail:
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Media & Creativiteit Pia Terstroet
Identiteit CMDMEC01-2 les 4 (5) Mail: Startpagina – vakgroep media en creativiteit- docentenpagina Pia Terstroet.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Pia Terstroet (Terpm) les 6 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Media en creativiteit Herfst les 3.
10 nov. MedMec01 les 5 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
7dec. MedMec les 6 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Media en Creativiteit jaar 1 deeltijd 1 e semester Pia Terstroet daar alle slides van voorgaande.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Identiteit MedMec02 les 6 (8) Mail: Wiki: vakgroep: Media.
21dec. MedMec les 7 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Transcript van de presentatie:

Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01 Mail: Wiki: In openingspagina naar beneden scrollen, links onder docentenpagina’s jaar 1: mijn naam aanklikken en dan naar jaar 1 VT gaan Media en creativiteit MEDMEC01 Het Creatieve Proces, creative tools Modulewijzer en alles slides van de afgelopen les (P.P.les 1 dagdeel Medmec etc) onder mijn naam Aanwezig: dinsdag en woensdag Postvakjes Wijnhaven 107 etage 5 links in gangetje bij betreden etage

Huishoudelijke mededelingen Kom op tijd, 10 min te laat is een les gemist en vooral storend. Meer dan 2 lessen gemist betekent vak volgend jaar opnieuw mits toelichting SLC of Decaan Opdrachten op afgesproken datum en tijd inleveren, zoniet dan aan einde per gemiste deadline 1 punt aftrek Alle onderdelen (deelopdrachten) ook al zijn ze onvodoende inleveren, anders herkansingsopdracht Herkansingsopdracht niet gedaan dan vervalt recht op herkansen en moet de hele module het volgend studiejaar opnieuw gevolgd worden

Creativiteit eng modewoord? Creatieve vakantie, kaarten maken van theezakjes, creatief met kurk? Creativiteit meer dan alleen artistiek zijn, zit in speels denken, jezelf openstellen, vooroordelen laten vallen, nieuwe dingen mee willen maken,, in herkennen van problemen, bereid zijn alles te onderzoeken, als een spons alles in je opnemen, een kind van je tijd zijn. Creativiteit zit in iedereen

Creativiteit kan je trainen In dagelijkse dingen Door je open te stellen voor iets wat je normaal nooit zou interesseren Door kleine problemen te signaleren en er een oplossing voor te bedenken Door je altijd af te vragen: waarom? Door jezelf te dwingen in meerdere richtingen te denken en nooit tevreden te zijn met 1 idee Door straks de oefeningen uit het boek serieus te maken Door een dummy bij te houden

Deliverables (de opdrachten) Opdracht 1 – Dummy Opdracht 2 – Gebruiksaanwijzing van een handeling 2a Vooronderzoek: tenminste 10 zeer diverse gebruiksaanwijzingen en tenminste 30 pictogrammen verzamelen en analyseren (in snelhechter) 2b Uitwerking Handleiding: creatieve techniek, probleemformulering, stappenplan, storyboard, het ontwerp technisch zo perfect mogelijk uitwerken, handleiding plano en een keer als toepassing (chronologisch in snelhechter). 2c Reflectie, wordt vervangen door bijhouden van procesmap Opdracht 3 – Datavisualisatie 3a Vooronderzoek: infographics verzamelen en rangschikken op verschillende aspecten met verantwoording, onderbouwing (in snelhechter) 3b Uitwerking Infographic: rapportage waarin creatieve techniek om ideeën te genereren, keuze data, hoè ga je ze verzamelen, wat zeggen ze over jou, welke techniek heb je gebruikt om tot uiteindelijke keuze te komen? Creatieve techniek om tot een idee voor de vorm te komen. Hoe kom je tot een zinnige keuze? (snelhechter) Infographic voornamelijk in kleur en vorm, technisch zo perfect mogelijk op A3-formaat presenteren. 3c Reflectie, wordt vervangen door bijhouden van procesmap Procesmap, alle schetsen, creatieve technieken, probeersels, onderzoeken en uiteindelijke producten worden chronologisch in en snelhechter verzameld.

Wat is een Dummy, wat hoort erin? Een zoveel mogelijk visueel logboek van je ontwikkeling, je persoonlijke reis die begint bij deze nieuwe opleiding. Noteer waarom je iets de moeite waard vindt Indrukken, dingen die je gaan opvallen op straat, in de media, losse ideeën en gedachten, schetsen, websites, vormgeving, letters, inspiratiebronnen, citaten, nieuwtjes, artikelen, eigen foto’s, documentaires, kleurencombi’s. Laat zien dat je om je heen kijkt en dat je openstaat om geïnspireerd te worden. Het vastleggen van zomaar ideeën die je krijgt, die losstaan van een opdracht. Alles dat op de een of andere manier met je nieuwe vakken hier te maken heeft, van techniek tot vormgeving tot psychologie tot marketing.

Dummies

Wat is nou wat? Pictogram: een eenvoudige afbeelding van een object of handeling die dient als verwijzing naar een functie, dienst of locatie, zijn concrete betekenis krijgt hij pas binnen een context. Vignet: een merkteken, bijvoorbeeld de swoosh van Nike Symbool: er is geen herkenbare overeenkomst tussen teken en object, een symbool moet geleerd worden (duivel,kruis) Logo: de schrijfwijze van een merk: CocaCola

Dit zijn dus geen pictogrammen

Voorbeelden beeldende gebruiksaanwijzingen

Voorbeelden voor vooronderzoek Gebruiksaanwijzingen zonder tekst Welke is beter waarom?

Infographics: zoveel mogelijk data visueel in beeld vertalen (geen staaf- en taartdiagrammen) Wat is jouw internetgedrag? Welke sites, wat voor onderwerp,hoelang, wanneer, waar, waarom? Wat eet je? Groenten (met wortels, uit een knol, bonen, salades) vlees (rund, varken, kalf) orgaanvlees (lever, niertjes, zwezerik) vis (witte vis,vette vis, schaaldieren, schelpdieren, gerookte vis, verse vis) etc. Wat is je reisgedrag? Welke vervoersmiddelen, welke afstanden in km, in uren, welke trajecten, wat ga je daar doen, hoe vaak, etc. Wat consumeer je allemaal? Electriciteit, water, olie, gas, in welke situaties? Wat is je sportregime?

Infographics most popular search terms

Huiswerk voor les 2 Bestuderen modulewijzer (wiki) Aanschaffen en beginnen met Dummy Aanschaffen boek: Creativiteit. Hoe? Zo! Lezen hoofdstuk1 Vooronderzoek opdracht 2a: Verzamelen van minimaal 30 pictogrammen (zelf fotograferen en uitprinten, 1 pictogram zo groot mogelijk per vel A5) en minstens 10 gebruiksaanwijzingen zo divers en visueel mogelijk. Uitgeprint in snelhechter meenemen naar les 2! (Zie modulewijzer) inleveren les 3 maar tijdens les 2 aan werken. Vooronderzoek opdracht 3a: verzamel 15 verschillende voorbeelden van infographics uit verschillende bronnen, geef per voorbeeld de bron aan, orden je verzameling op een volgens jou relevante manier en beargumenteer deze ordening (zie modulewijzer) verzamel in snelhechter inleveren in les 3 Genereer ideeën d.m.v. een mindmap (zie workshop creativiteit) om tot een onderwerp van jouw infographic te komen, leg je onderwerp vast, schrijf hierover een rapportage (zie modulewijzer) verzamel alles in snelhechter. Vastleggen in les 2.