MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jaar 1 les 6 Het creatieve proces
Advertisements

Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Elske Revelman de Vries
MEDMEC Les 1 Toelichting module
Probleemformulering De kaas is op divergeren analyse convergeren boek
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Medmec 1 Herfst Les 5.
Medmec 1 Herfst Les 4.
MEDMEC01 – Media en Creativiteit, module 1
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 4 Identiteit
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
22 september MedMec01 DT les 2
Media & Creativiteit Jaar 1 les 8 Het creatieve proces.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Media en creativiteit Herfst les 5. pictoanalyse Wie wil, durft, moet of wordt aangewezen.
Media en creativiteit Mail:
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 4.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 6.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 8.
CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 4.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 4 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 2 Elske Revelman de Vries
Creative tools Dit is de titel van de module
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Medmec 1 herfst.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Creative tools Dit is de titel van de module Je leert gereedschappen gebruiken om creatiever te zijn Middels oefeningen en informatie in de les Middels.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 4.
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Media en creativiteit Identiteit les 1
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Wiki: Medmec04 les 4 Engagement The game called life
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Media en creativiteit Herfst les 4.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 6.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media & Creativiteit Jaar 1 les 4 Het creatieve proces.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
MedMec01-2 Les schema per week
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Media en creativiteit Herfst les 3.
Media & Creativiteit. MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Transcript van de presentatie:

MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: revee@hr.nl Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH.01.10 Elske Revelman de Vries

Huiswerk was: Gebruik je dummy! Neem deze presentatie zelf door Lees hst 1 en 2 van het boek Creativiteit, Hoe? Zo! (blz. 9 t/m 57) Brainstorm en maak een longlist over de persoon die de gebruiksaanwijzing gaat doen (neem mee) Brainstorm en maak een longlist over de handeling die je gaat verbeelden (neem mee)

Dummy (2 x 5 min.) Duo’s Laat elkaar je dummy zien Geef feedback over de kwantiteit, kwaliteit, diversiteit en originaliteit

Opdracht 1, Dummy Kwantiteit Minimaal 30 items Kwaliteit Er is gebruikgemaakt van betrouwbare bronnen. De dummy geeft blijk van een kritische blik met inhoudelijk commentaar. Diversiteit Minimaal vijf verschillende soorten bronnen zijn aangesproken over minimaal; vier verschillende onderwerpen. (nieuwe media, kunst, techniek, marketing, typografie, gadgets ,enz.) Originaliteit Specifieke, persoonlijke, vakgerelateerde interesses zijn aanwezig. Er is sprake van verrassende vondsten die een ander niet heeft.

Understandig Comics The Invisible Art’ Scott Mc Cloud Wat is de hoofdlijn en waar gaat het over?

Understandig Comics The Invisible Art’ Scott Mc Cloud Wat is de hoofdlijn en waar gaat het over? letter = staat vast plaatje = variabele betekenissen, buigzaam woord = abstract

realistisch - iconisch objectief - subjectief specifiek - universeel complex - simpel realistisch - iconisch objectief - subjectief specifiek - universeel

Je kan niet voorkomen dat je hier een hoofd in ziet. Kortom, reduceer beeld tot de kern om datgene te communiceren waar jij het over hebben wil, maar teveel reductie gaat weer ten koste van de betekenis.

Creativiteit, Hoe? Zo! blz. 9 t/m 57 Vertel mij wat je hebt gelezen!

waarnemingsoefening http://www.youtube.com/watch?v=UGR7hh0se2k&eurl=http://www.jerremaas.nl/?p=627&feature=player_embedded

Het creatief proces Divergerende technieken Associëren Dissociëren/Resociëren Initiators Mindmapping Luiaard / Herschikken Moeilijker / Ideaal Transfer / herdefiniëren Associatief luisteren Denkrichting omdraaien Uitstapjes Directe analogieën Vooronderstellingen Start formulering Gewenste Oplossing

Uitstel van oordeel Meest gehoorde oordeel Ja, maar ...

superheld Sprookje Film Stripverhaal Terug naar je jeugd Hoe ziet ie er uit Wat kan die Hoe beweegt ie Hoe lost jou held een probleem op? Pag 137

vooronderstellingen Cruciale termen Daarna vooronderstellingen zoeken die met deze woorden of hun context verbonden zijn Zie blz. 109 opdrachten oefenen

superheld Sprookje Film Stripverhaal Terug naar je jeugd Hoe ziet ie er uit Wat kan die Hoe beweegt ie Hoe lost jou held een probleem op? Pag 137

Mindmap co-creatie 16

Mindmaps tips:http://www.2reflect.nl/mindmapping.htm Smartdraw http://www.smartdraw.com/specials/ppc/mind-map-software.htm?id=332384&gclid=CIeP_drylp0CFVYt3god-XP_2g Freemind http://downloads.phpnuke.org/nl/download-item-view-x-n-y-z-x.htm X mind http://www.xmind.net/

interessante filmpjes Nederland filmpje met uitleg over mindmaps http://www.youtube.com/watch?v=8ZLCtArhAzE Engels filmpje met uitleg over mindmaps http://www.imindmap.com/videos/2%20sides%20of%20brain.aspx TED film Ken Brown, schools kill creativity: http://www.ted.com/index.php/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

Deze les Kiezen van je handeling en gebruiker

Twee longlists Ga combinaties maken (10 min.) Een handeling uit de ene lijst combineren met een persoon uit de andere lijst. Probeer combinaties te maken die niet direct voor de hand liggen. Je kan de lijst ook ruilen met je buurman…

Twee longlists Van longlist naar shortlist (convergeren) Geef argumenten waarom je een idee van de longlist in de shortlist wil hebben (20 min.)

Maak een keuze Selecteer (een) interessante combinatie(s) Gebruik de creatieve techniek abstractieladder om het idee nog verder te ontwikkelen. (Hoe Kunnen We) Laat jezelf verrassen (15 min.)

Probleemabstractieladder blz 277

Inleveren huiswerk vooronderzoek Les week Onderwerpen Voorbereiding voor volgende bijeenkomst 1 Kennismaking met creativiteit en het creatieve proces, divergeren en convergeren (hoorcollege) Toelichting op de module en de opdrachten (in de les) Start vooronderzoek (in de les) Bestuderen modulewijzer Aanschaffen en gebruik (digitale) Dummy Verzamelen van 30 pictogrammen en 10 gebruiksaanwijzingen. Neem mee naar les 2! Aanschaffen boek Creativiteit. Hoe? Zo! 2 Werken aan het vooronderzoek. Presentatie over pictogrammen (optioneel docent). Gebruik dummy Afmaken vooronderzoek. Neem mee naar les 3. 3 Inleveren huiswerk vooronderzoek Trainen in een creatieve techniek toegepast op opdracht 3, de gebruiksaanwijzing (bijv. genereren van ideeën; longlist-shortlist, superhero) Begrippen convergeren en divergeren herhalen (bijv. met behulp van Mister Bean die divergente oplossingen heeft voor een convergent probleem) Gebruik Dummy 4 Trainen in een creatieve techniek toegepast op opdracht 3, de gebruiksaanwijzing (bijv. selectie van ideeën; A4 methode, abstractieladder) 5 Uitwerken van één idee voor je gebruiksaanwijzing. 6 Afronden opdracht 3, gebruiksaanwijzing. Voorbereiden test! Let op neem alles mee! 7 Uitvoeren en testen in de les (let op verwerk resultaat in je vlieger). Maken van de vlieger (opdracht 4, reflectie). Verwerk de conclusies van je test in je gebruiksaanwijzing (opdracht 3). 8 Inlveren opdracht 3! Beoordelingsgesprek (toelichten dummy en opdracht 4, reflectie) 9 Voorbereiden herkansingsopdracht 10 Chaosweek

opdracht 3 (gebruiksaanwijzing) Ongewone/bijzondere handeling (complex) Maak een gebruiksaanwijzing Bedenk een toepassing Geen tekst Humor!

Huiswerk Doorlezen: Hoofdstuk 3 en blz. 81, 82 en 83 en blz. 276 en 277 5 items in je dummy erbij Maak een flow chart van de handeling, zo uitgebreid mogelijk! Maak naar aanleiding van de flowchart een storyboard

Flow chart

storyboard

Succes met het huiswerk maken! Be(ar) creative! Inspiratie nodig? Klik op de link! http://www.youtube.com/watch?v=4ba1BqJ4S2M