Het geheim van de flipperkast

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Nieuwe generatie leerlingen & medewerkers in de gezondheidszorg
DALTON compleet?.
Experimenten! Rosemarijn en Mandy H2D. Waarop moet je letten? Voorbereiding- Heb je alles? Staat alles veilig? Uitvoering- Alleen letten op je eigen proef.
Natuurkunde & Scheikunde
Natuurkunde Proeven doen 2.1 en 2.2
Liefde en trouw is de manier waarop God met de mens omgaat in het verbond
Coachen Maandag 14 juni 2006.
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Die is gek!.
Verhalend Ontwerpen Training.
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Workshop “Beoordelen”
Presentatie Executieve functies
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Gemaakt door Patrick Snijders en Joris van Beek
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Beter Onderwijs Nederland
Bijeenkomst September 2015
Narinder Doerga Voedingscoach
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Toekomstgericht onderwijs
Als de nerd de beauty zoent …
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
DAG VAN HET LEREN Hoe komt zo'n taal eigenlijk in je hoofd? door Henk Wolf.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Learning Portal Schooljaar Learning Portal Leermateriaal voor het behalen van individuele leerdoelen Wat, waar, wanneer en hoe je leert Home.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Relaties. 1 Op YouTube kun je lekker haten, zonder te reageren.
Directe Instructie en MDA: Focus op leeractiviteiten en leren
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Dide Breuer.
Carla van Boxtel 20 november 2008
Het oor.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
1 Korintiërs 12: Een lichaam bestaat uit veel verschillende delen.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Met behulp van formulieren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Rolwisseling van student naar docent
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN beter leren
Transcript van de presentatie:

Het geheim van de flipperkast

Stelling 1 Kennis is geen ziekte. Sommige ziektes kunnen overgedragen worden. Kennis niet.

Vrij naar David A. Sousa ‘How the brain learns.’ Leren en hersenen O M G E V I N ZIEN LANGE TERMIJN GEHEUGEN VOELEN WERK GEHEUGEN KORTE TERMIJN GEHEUGEN HOREN RUIKEN PROEVEN ERUIT ERUIT WAARNEMING ERUIT Vrij naar David A. Sousa ‘How the brain learns.’

Stelling 2 Er bestaat geen directe relatie tussen wat een leraar onderwijst en wat een leerling leert.

De docent onderwijst Wat leerlingen er van maken, is een kwestie van: luimen, voorliefdes en luxaflex toevallige inhoud LTG actuele behoefte en belangstelling (wisselwerking WG en LTG) Goede nieuws is dat we wel kunnen bevorderen dat er véél geleerd wordt en dat we invloed hebben op de gewensite richting van dat leren… LANGE TE RMIJN GEHEUGEN WERK GEHEUGEN

Veel leren en leerichting beinvloeden door activiteit in WG te sturen: Veel contacten, hoge trefkans, richting beinvloeden – leertaken construeren met een grote kans op een ‘leerhit’ De bal lang in het spel houden – leertaken waarbij de leerling herhaaldelijk en gevarieerd in de weer

Kenniselementen als netwerken van eigenschappen verbindingen tussen kenmerken gebruiken verbindingen worden dikker bij iedere mentale handeling (WG) hoe dikker de verbinding, hoe sneller geactiveerd dus: leren = aanleggen van rijk en gevarieerd netwerk maakt wendbaar leerresultaat mogelijk (transfer) belangrijkste verbindingen proberen te verdikken

Effectieve leeractiviteiten Herhaaldelijk sleutelen, in levensechte settingen, aan veel en verschillende kenmerken tegelijkertijd

Stelling 3 Door in groepjes te werken met open, complexe en levensechte taken kun je individuele verschillen in ‘leervoorkeur’ productief maken.

open > gesloten complex > enkelvoudig levensecht > contextloos functioneel > doel-in-zichzelf aansluiten bij eerdere kennis consolideren en nazorg

Wie onderwijst die leert het meest. Stelling 4 Wie onderwijst die leert het meest. Leerhandelingstypen van Westhoff. Als je iemand iets leert, is dat wat je hem moet laten doen. Veel van juist die activiteiten voert de docent uit (volgorde aanbgrengen, samenhangende categorieen, structuur aanbrengen, abstraheren, toepassen, verbanden zoeken / elaboreren)

Stelling 5 Het grootste deel van het leren begint daar, waar het onderwijzen ophoudt.

Instructie stuurt de leeractiviteit Een goed verhaal is nooit weg Hoofdzaak: uitvoeren van leertaken door leerlingen Dat vereist goed opgezette leertaken.

Stelling 6 “Van goed uitgevoerde traditioneel klassikaal-frontale lessen leer je misschien wel niet optimaal, maar altijd nog meer dan van slecht uitgevoerd en geregisseerd innovatief onderwijs.”