Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8
weekoverzicht Les week OnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les (4,5 uur per week) 1 Inleiding tot de module in les Doorspreken en theorie opdracht 1 Hoorcollege basis principes trends Bestuderen van de modulewijzer Opdracht 1: maak 50 foto’s 2 Uitleg en theorie opdracht 2 Creatieve techniek abstractieladder Opdracht 2: Rubriceren van de 50 beelden en trendnaam geven Presentatie maken van opdracht 2 3 Presentaties opdracht 2 Uitleg en theorie opdracht 3 Opdracht 3: Visionboard 4 Feedback opdracht 3 Uitleg en werken aan opdracht 4 Opdracht 4: Hype cycle Huiswerk: bronnenonderzoek 5 Behandelen gevonden bronnen Feedback opdracht 4 Opdracht 4 afronden 6 Presentaties opdracht 4 Uitleg opdracht 5 Opdracht 5 Bronnenonderzoek, 20 stuks Longlist trends 7 In de les bespreken en beoordelen bronnen Feedback opdracht 5 Opdracht 5 afronden 8 Presentaties opdracht 5Opdracht 6 9 Inleveren opdracht 1, 2, 3, 4, 5 en 6 eventueel dummy bespreken in de les 10 Chaosweek
Deze les Posterpresentatie beoordeling Pauze Opdracht 5 templates invullen Huiswerk
Belangrijke data Week 8: Presenteren en inleveren werk. Gebruik templates na presentatie Docenten geven nominaties door. Week 9: Jury meeting maandag 01/11/10 Studenten leveren werk aan, Kennisnet print het uit! Week 10: Winnaars presenteren werk bij Kennisnet met onderwijsdagen.
Opdracht 5a Scenariomodel en conceptualisering Ontwikkel een scenariomodelvoor sociale media in het voortgezet onderwijs. Een scenariomodel helpt je om het onvoorstelbare voorstelbaar te maken. – Je kan er verschillende mogelijke toekomsten mee samenvatten tot vier werelden. Zoals de windrichtingen de aarde opdelen, zo delen we met scenario’s de toekomst op. – Gebruik hierbij de stappen 1 t/m 3.
Opdracht 5b Ontwikkel een concept in een van je werelden dat interessant is voor de vroege massa docenten en studenten in het voortgezet onderwijs. Verwerk je concept in een posterpresentatie. Verwerk je concept in de template na de presentatie –Wat is het? –Waarom werkt het? –Voor wie werkt het? –Waarom jullie concept gaat werken? –Hoe gaat het eruit zien?
Presentaties Poster Beoordelings formulieren
Beoordeling Een poster is primair een visueel medium: + / -Een duidelijke selectie heeft plaats gevonden. + / -De kern is binnen 5 seconden duidelijk. + / -Weinig details te vinden. + / -Tekstuele informatie is tot een minimum beperkt. + / -Er is gekozen voor krachtige illustraties. + / -De poster spreekt voor zichzelf. + / -Er is een aandachttrekkende focus aanwezig. + / -De compositie is evenwichtige. + / -De 'leesrichting' is duidelijk. + / -Per tekstblok of illustratie is voor een helder thema gekozen. + / -De mondelinge toelichting is goed voorbereid. + / -Er zijn kopieen van de poster meegenomen voor geinteresseerden. Wat in ieder geval op de poster niet mag ontbreken: + / -Titel: korte aandachttrekkende titel die de lading dekt. + / -Auteurs: de namen van de auteurs en de datum. + / -Onderzoeksdoel: heldere omschrijving van het doel (in vragende vorm). + / -Werkwijze: korte, krachtige beschrijving van de onderzoeksaanpak. + / -Resultaten. + / -Discussie en conclusie: bondig geformuleerd!
Pauze
Opdracht 5 templates invullen met je groep
Opdracht 6: Reflectie Reflecteer op je eigen werk, analyseer je uitgewerkte opdrachten. (zie volgende slide) Geef drie tips en drie tops
Hoe heb je opdracht 1 aangepakt? Ben je anders gaan kijken? Vallen je nog steeds dingen op in het straatbeeld? Heb je een beter inzicht in trends? Ben je beter getraind om kleine veranderingen in de samenleving te plaatsen in een groter geheel? Ben je verrassende aspecten tegengekomen bij het historische onderzoek? Hoe heb je het maken van een hype cycle ervaren? Wanneer zou je het scenariomodel kunnen inzetten en waarom? Hoe heb je aan het concept gewerkt? Reflecteer op de module door ook drie tips en tops aan te geven.
Huiswerk Opleveren van alle opdrachten, zie de beoordelingscriteria in de modulewijzer. opdracht 4 en 5 d.m.v. template: Opdracht 6. Reflectie Wie wil volgende week De dummy bespreken?