MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 4
Weekoverzicht Les week OnderwerpenVoorbereiding voor volgende bijeenkomst 1 o Kennismaking met creativiteit en het creatieve proces, divergeren en convergeren (hoorcollege) o Toelichting op de module en de opdrachten (in de les) o Start vooronderzoek (in de les) o Bestuderen modulewijzer o Aanschaffen en gebruik (digitale) Dummy o Verzamelen van 30 pictogrammen en 10 gebruiksaanwijzingen. Neem mee naar les 2! o Aanschaffen boek Creativiteit. Hoe? Zo! 2 o Werken aan het vooronderzoek. o Presentatie over pictogrammen (optioneel docent). o Gebruik dummy o Afmaken vooronderzoek. Neem mee naar les 3. 3 o Inleveren huiswerk vooronderzoek o Trainen in een creatieve techniek toegepast op opdracht 3, de gebruiksaanwijzing (bijv. genereren van ideeën; longlist-shortlist, superhero) o Begrippen convergeren en divergeren herhalen (bijv. met behulp van Mister Bean die divergente oplossingen heeft voor een convergent probleem) o Gebruik Dummy 4 o Trainen in een creatieve techniek toegepast op opdracht 3, de gebruiksaanwijzing (bijv. selectie van ideeën; A4 methode, abstractieladder) o Gebruik Dummy 5 o Uitwerken van één idee voor je gebruiksaanwijzing. o Gebruik Dummy 6 o Afronden gebruiksaanwijzing. o Gebruik Dummy o Voorbereiden test! Let op neem alles mee! 7 o Uitvoeren en testen in de les (let op verwerk resultaat in je vlieger). o Gebruik Dummy o Maken van de vlieger (opdracht 4, reflectie). o Verwerk de conclusies van je test in je gebruiksaanwijzing (opdracht 3). 8 o Inlveren opdracht 3! o Beoordelingsgesprek (toelichten dummy en opdracht 4, reflectie) o Gebruik Dummy 9 o Beoordelingsgesprek (toelichten dummy en opdracht 4, reflectie) o Voorbereiden herkansingsopdracht 10 o Chaosweek
Deze les: Dummy Inleveren opdracht 2 Herhaling convergeren/divergeren Trainen met creatieve technieken
Dummy - Vorm groepjes van 4 - Bekijk elkaars dummie in duo’s - Wissel om cee7.560.jpg&imgrefurl= &usg=__vNe4sCgEjLSzIVDiaJNxOmXA7- A=&h=420&w=560&sz=117&hl=nl&start=389&zoom=1&um=1&itbs=1 &tbnid=AuJGTCmbS4onvM:&tbnh=100&tbnw=133&prev=/images%3F q%3Dmooie%2Bdummie%26start%3D380%26um%3D1%26hl%3Dnl %26sa%3DN%26rls%3Dcom.microsoft:en- US%26ndsp%3D20%26tbs%3Disch:1http:// cee7.560.jpg&imgrefurl= &usg=__vNe4sCgEjLSzIVDiaJNxOmXA7- A=&h=420&w=560&sz=117&hl=nl&start=389&zoom=1&um=1&itbs=1 &tbnid=AuJGTCmbS4onvM:&tbnh=100&tbnw=133&prev=/images%3F q%3Dmooie%2Bdummie%26start%3D380%26um%3D1%26hl%3Dnl %26sa%3DN%26rls%3Dcom.microsoft:en- US%26ndsp%3D20%26tbs%3Disch:1
Beoordelingscriteria Dummy 20% van je eindcijfer. Je dummy wordt beoordeeld op de volgende vier onderdelen: Kwantiteit+ / +- / - Kwaliteit+ / +- / - Diversiteit+ / +- / - Originaliteit+ / +- / - Noteer de score in de dummy Geef een top Geef een tip 8
Opdracht 2. vooronderzoek Inleveren hardcopy deze les. Niet ingeleverd? 1 punt aftrek.
Convergentie en divergentie Twee verschillende wijzen van denken - Pak je dummy of een papiertje. - Noteer de antwoorden op de volgende vragen:
Convergentie Denkstrategie die nodig is voor het oplossen van problemen die …………..? Bijvoorbeeld: ……………………..?
Divergentie Denkstrategie die nodig is voor het oplossen van problemen die…………….? Bijvoorbeeld:…………………………….?
10 minuten
Verander je gekozen handeling of verzin een nieuwe verassende handeling die je in de klas kan uitvoeren. Werk met de startformulering en de abstractie ladder.
startformulering Zie blz 81 Formuleer het doel in 1 zin Concrete focus Probleemeigenaar begin bijvoorbeeld met ‘hoe’ of ‘bedenk’……? Formuleer uitdagend en aantrekkelijk
Probleemabstractieladder blz 277
Creatief waarnemen
Wat zie je in dit plaatje? Hoeveel dolfijnen zie je in dit plaatje? 9 dolfijnen
Creatief waarnemen
Creatief waarnemen + divergeren Welke letter hoort er in het rijtje niet thuis? A E U IF Sleutel: ‘hoe kan ik het ook anders zien”? En ‘welke oplossingen zijn er nog meer’!
waarnemingsoefening goay4http:// goay4 h0se2k&eurl= 627&feature=player_embeddedhttp:// h0se2k&eurl= 627&feature=player_embedded 039f0077/birds_on_a_wire.htmlhttp:// 039f0077/birds_on_a_wire.html
Het creatief proces Divergerende technieken Start formulering Gewenste Oplossing Associëren Dissociëren/Resociëren Initiators Mindmapping Luiaard / Herschikken Moeilijker / Ideaal Transfer / herdefiniëren Associatief luisteren Denkrichting omdraaien Uitstapjes Directe analogieën Vooronderstellingen
Associëren Uitstel van oordeel
Uitstel van oordeel Meest gehoorde oordeel Ja, maar...
superheld Sprookje Film Stripverhaal Terug naar je jeugd Hoe ziet ie er uit Wat kan die Hoe beweegt ie Hoe lost jou held een probleem op? Pag 137
Mindmap co-creatie
Mindmap CFYsz3godzSk40Qhttp://mindmappen.trainyourbrain.tv/?gclid=CIDS2ebxlp0 CFYsz3godzSk40Q software.htm?id=332384&gclid=CIeP_drylp0CFVYt3god- XP_2ghttp:// software.htm?id=332384&gclid=CIeP_drylp0CFVYt3god- XP_2g n/visueel_schema.htmlhttp:// n/visueel_schema.html Smartdraw Freemind X mind
Smartdraw map- software.htm?id=332384&gclid=CIeP_drylp0CF VYt3god-XP_2ghttp:// map- software.htm?id=332384&gclid=CIeP_drylp0CF VYt3god-XP_2g Freemind view-x-n-y-z-x.htmhttp://downloads.phpnuke.org/nl/download-item- view-x-n-y-z-x.htm X mind
Resultaten mindmap 0of%20brain.aspxhttp:// 0of%20brain.aspx Directe analogie Superheld Dummy Film Ken Brown: n_says_schools_kill_creativity.htmlhttp:// n_says_schools_kill_creativity.html Eigen inbreng
vooronderstellingen Cruciale termen Daarna vooronderstellingen zoeken die met deze woorden of hun context verbonden zijn Zie blz. 109 opdrachten oefenen
Huiswerk les 5 Doorlezen: Hoofdstuk 3 en blz en 83 en blz. 276 en 277 Kies 5 creatieve technieken (startformulering/abstractieladder) voor het verzinnen van een verassende handeling die in de klas uitvoerbaar is (leg vast om te laten zien in de les!) Maak een keuze welke handeling je gaat uitwerken 5 items in je dummy erbij
Succes met het huiswerk maken! Be(ar) creative!