Annemarie Jol Yomi Hitijahubessy Vrijdag 3 december 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kibboets-opvoeding: Nachtelijk huilen en gehechtheid
Advertisements

I love you.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
BEKERING IN EEN POSTMODERNE CONTEXT EZA RAADSVERGADERING 10 OKTOBER 2011 MIRANDA KLAVER I once was lost?
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
Interrogative sentences
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Contentmarketing Nieuwe trends. ‘Each time I go outside the world is different. This has happened all my life.’ Jim Harrison and Ted Kooser.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/002] thema: how stuff works can-do : kan de werking van een produkt uitleggen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Robin van Lieshout MyCE. What is MyCE.com? Community Users share knowledge and news User interaction, building reputation 4 million unique visitors per.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Alliantiemanagement PGM Open, 4 februari 2016 Prof. dr. Ard-Pieter de Man.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Presteren onder druk.
Salt & Light Zout & Licht
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
Rob Heyman and Ilse Mariën
Jannes Huisman Senior coach
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Annemarie Jol Yomi Hitijahubessy Vrijdag 3 december 2010

Mythes, legendes en volksverhalen Elke cultuur heeft eigen verzameling verhalen In de literatuur: Context van de omgeving Focus op het doel van het verhaal

Sole (2002): 1. Het opbouwen van een verhaal 2. Het vertellen van een verhaal 3. Het beluisteren van een verhaal

Sequentie Complexe multidimensionele ideëen Meningen versterken of veranderen: Voorbeeld Wereldbank: “Voor een pakistaans snelwegenproject moest de Wereldbank binnen 48 uur zijn standpunt bepalen over duurzamer alternatieven voor asfalt. Een vrijwel onmogelijk korte tijdsspanne, ware het niet dat de takkleider via internet een community of practise (met experts uit Argentinië, Jordanië en Zuid-Afrika) wist te mobiliseren en daar al binnen enkele uren de eerste reacties op kreeg. Met dit verhaal overtuigde Steve Denning de Wereldbank van de kracht van kennismanagement. Het stelde hem in staat ‘to communicate the idea of knowledge management to the World Bank [...] an extremely powerful tool’ (Denning, 2000).” (Poot, 2004)

Makkelijk te onthouden Geschikt voor kennisdeling ‘tacit knowledge’ vangen Ontwikkelen van een algemen zienswijze, visie en strategie Voorbeeld British Airways: “Sir Colin Marshall, president-directeur van British Airways (BA), gaf extra betekenis aan de klantenservice door economy class te reizen op een volgeboekte intercontinentale BA-vlucht, om in gesprek te komen met zijn medepassagiers en zo hun ervaringen op te tekenen. Dus toen het personeel hem herkende weigerde hij elke vorm van voorkeursbehandeling. Dit verhaal, waaruit het belang blijkt dat de topman hecht aan een goede service aan elke BA-klant, circuleerde onder het cabinepersoneel. ‘It has the ear of the entire top management as an honest broker of customer information’, aldus Marshall (Prokesh, 1995).” (Poot, 2004)

Persoonlijke voldoening Herkenning Teambuilding Ervaringen van leden of klanten Gezamenlijke vijand

Slideshare.net Blogs en vlogs Googlemaps

/storytelling-in-abundance/

Xerox: “It begins in the 1980s. Looking for ways to boost the productivity of the Xerox field service staff, Xerox launched a study of their work before deciding how to proceed. An anthropologist traveled with a group of tech reps to observe how they actually did their jobs -- not how they described what they did, or what their managers assumed they did. The anthropologist saw that tech reps often made it a point to spend time not with customers but with each other. They'd gather in common areas, like the local parts warehouse, hang around the coffee pot, and swap stories from the field. Whereas a “reengineer” would see this behavior as unproductive and to be eliminated, the anthropologist saw the exact opposite. The tech reps weren't slacking off; they were doing some of their most valuable work. Field service, it turns out, is a social activity involving a community of professionals. The tech reps weren't just repairing machines; they were also coproducing insights about how to repair machines better. This discovery triggered a revolutionary change in how Xerox organized and managed the tech reps – no longer as independent workers but as a social learning unit. (Brown & Gray, 1995)” (Sole en Wilson, 2002)

De ‘lerende geschiedenis’ (Roth en Kleiner, 1997) Gebruik van technologie vs. ‘face-to-face storytelling’ Gelegenheid creëren voor kennisuitwisseling

Sole en Wilson (2002) 1. Verleidelijkheid 2. Éénzijdig perspectief van een individu 3. Het statisch zijn

Bedankt voor jullie aandacht! Vragen?