Jaar 1 les 5 Het creatieve proces Media & Creativiteit Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Planning Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les 3 - 16/9: creatief waarnemen en divergerende fase Les 4 - 23/9: startfase, creatieve techniek: vooronderstellingen Les 5 - 30/9: start opdracht 2B Les 6 - 7/10: convergerende fase (mindmap) feedback vooronderzoek opdr.2B Les 7 -14/10: opdracht 2B, vooronderzoek inleveren Les 8 -21/10: uitvoeren gebruiksaanwijzing anderen Les 9 -28/10: inleveren opdracht 1 en 2
Medmec les 5 Dummy De verassing divergeren opdracht Startformulering en vooronderstellingen Herhaling divergeren convergeren Opdrachten handleidingen… Trainen creatieve technieken “Creativiteit hoe? zo!
Divergeren opdracht verassing Heb je een verassing gemaakt? Hoeveel ideeën had je hiervoor? Hoeveel pogingen (probeersels) heb je gemaakt? Welke problemen kwam je tegen? Is de verassing goed gelukt?
Ruil je dummy met je buurman en bespreek Ruil je dummy met je buurman en bespreek. Laat zien wat je in je dummy hebt gezet Leg uit waarom je dit in je dummy hebt gezet Leg de bespreking vast in je dummy.
Het creatieve proces bestaat uit 3 fasen Startfase (analyseren, onderzoeken) startformulering, vooronderstellingen. Divergerende fase (brainstormen, ideeen genereren) Convergerende fase (Oordelen, kiezen, uitwerken) In welke vorm kun je dit weergeven?
Divergeren Convergeren Start ideeën genereren Einde ideeën genereren Veel ideeën genereren Einde ideeën genereren Start selectie fase Convergeren Ideeën selecteren Einde selectie fase
Regels voor de abstractieladder Klimmend vragen we om 'waarom'? Door de abstractieladder schakelen we in abstractieniveau rond een specifiek probleem Regels voor de abstractieladder Klimmend vragen we om 'waarom'? Dalen vragen we om 'hoe'? Alles wordt geformuleerd in HKW? Bevordert nieuwe perspectieven Extra ideeën Verruimt je blik Zoomt in Oefening: Wachtrij kassa
Abstractieladder: HKW > bedenk,
Convergentie en divergentie Twee wijzen van verschillend denken
convergentie Denkstrategie die nodig is voor het oplossen van problemen die slechts een oplossing hebben Bijvoorbeeld: hoeveel is twee maal vijf plus vier. Antwoord: veertien
Divergentie Denkstrategie die nodig is voor het oplossen van problemen die meer dan een oplossing hebben Bijvoorbeeld: Noem een aantal woorden die min of meer dezelfde betekenis hebben als laag.
Laag ? Antwoord: ordinair, goedkoop, niet fijn. Ook goed is: niet hoog, beneden, onder Ook goed is: verdieping, geleding
Nog een voorbeeld Wat kun je doen met een creditcard? Antwoord: Arm worden Betalen Deursloten openen Als lineaal gebruiken Je brood smeren
Divergeren - convergeren Convergent denken: toepassen van regels Divergent denken: nieuwe verbanden leggen tussen informatie
handleiding oefening 1 Maak groepen van 3-4 personen Verdeel de handleidingen Ervaar de handleiding: welke problemen kom je tegen? Wat is daar de oorzaak van?
handleiding oefening 2 Verdeel de handleidingen Kies samen opvallende pictogrammen uit en knip die los Maak een verdeling op meer-minder gereduceerd beeld Maak een tweede verdeling op meer-minder begrijpelijk
Korte presentatie…….
HUISWERK Lees opdracht 1, opdracht 2A en opdracht 2B in de module wijzer. Formuleer vragen hierover. Maak opdracht 2B, vooronderzoek
Opdracht 2B vooronderzoek Verzamel 10 handleidingen / stappenplanen / gebruiksaanwijzingen Ervaar twee van de handleidingen: welke problemen kom je tegen? Wat is daar de oorzaak van? Op welke wijze wordt er informatie overgedragen? Wordt er gebruik gemaakt van reductie van beeld?
Huiswerk dummy Spit deze week de krant door en knip alle foto's uit die je opvallen. Beschrijf waarom ze je opvallen, wat je van de foto vindt en waarom je dit vindt. Schrijf alle ideeen die je krijgt voor medmec op in je dummy
Reflectie