WERKPLEKLEREN PROFEL Een praktijkvoorbeeld

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De uitkomsten van de enquête op hoofdlijnen. -Geslaagde pilot uitgevoerd weken van de gastlessen -Optimaliseren van voorbereiding leerlingen op school.
Advertisements

Mijn stage bij Hamers Bv.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
10 tips voor een gouden start Groeitips
Eindwerk zesde jaar.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Mijn stage bij fietsen van cees Naam: Maik belshof Klas: 4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Welkom bij Leefstijl.
Verantwoordelijke Leni.
Exact competentie gericht.
Mijn stage bij kiffen Naam: eddy Klas: 5b Jaar: 2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Mijn stage bij de koekoek
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
Mijn Stage Bij *Kastelein Naam: *dino taradzic Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Mijn stage bij ijssel technologie
Werkplekleren 12 oktober 2009 van harte welkom in Provil ! P. Vanhees.
Welkom!.
Mijn stage bij * Naam: * Klas: * Jaar: * Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage.
Mijn stage bij * Naam: *alim Klas: *5a Jaar: *2007 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin.
Mijn stage bij la place Naam: tara Klas: 5b Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Mijn stage bij Naam: Klas: Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage loopt.
Mijn stage bij AH * Naam: *Dilek Klas: *4c Jaar: *2009/2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij Albert Heijn Naam: Jessica Klas: 5c Jaar: 2004\2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Mijn stage bij de kruimelkring Naam:elke noordman Klas:4aJaar:2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Mijn stage bij Aarnink kunststoframen kozijnen Naam: Bram Klas: 4 c Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
Mijn stage bij het flierefluit Naam: chantal kobus Klas: 4a Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Naam: tammy schreuder Klas:4a Jaar:2010/2011
Mijn stage bij : Het Grotenhuis Naam: Fieke Bloemers Klas: 4b Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
*Mijn stage bij Blinqi * Naam: Kelly Klas: 4A Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Mijn Presentatie is de vorkheftruck
Mijn stage bij * Naam: Jordy Gootink Klas: *5B Jaar: *2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij Eysink machinefabriek
Naam: Merve Klas: 4c Jaar:
Mijn stage bij Taxi Rietman Deventer
Mijn stage bij; humanitas Naam: nancy Klas: 4b Jaar: 2009/2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
Mijn stage bij sikkens Naam:toon voortman Klas:5b Jaar:2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij * Naam: *Sabine Balster Klas: *5B Jaar: *2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij : C1000 Hans Kok
Mijn stage bij hamersma Naam: sergio Klas: 4 c Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij Naam: Angelique Klas: 4b Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin.
Vanaf september registreren we de absenten direct in SOM….
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Mijn stage bij em-te wijk en aalburg Naam: danny Klas: 4a blauw Jaar: 4 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Contactpersoon F. Buizert
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Gecombineerd onderwijs in de opleiding Uitvoerend CAD-tekenaar Bouw
Welkom bij de workshop Aanpak Stageproblematiek
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Mijn stage plek is solis, afdeling Gr.Voorster. Naam: Pinar I Klas: 5a Jaar: 17 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
Lancering Traject
PSO. Praktisch school onderzoek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Solliciteren: wat wil ik?
De rode draad in opleiden binnen AAOS
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Voorlichting Stage.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Wie ben ik? Martine Voortmans Master in de chemie
VTI Ieper- Valcke Prefab Beton
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Transcript van de presentatie:

WERKPLEKLEREN PROFEL Een praktijkvoorbeeld

WERKPLEKLEREN PROFEL Samenwerking PROFEL –TIO –PROVIL resulteert in werkboeken voor PVC en ALU Opstellen van een werkboek (Model LAG & TISM --- standaard vzw Kenniscentrum Industrie-onderwijs)

VOORBEREIDING WPL Afspraken met TIO over samenstellen werkboeken (alu – pvc) Bedrijfsstage van leerkracht PV van 3 weken Analyse en uitwerken van werkposten (leerplandoelstellingen - foto’s - vraagstelling) Attitudevorming- en beoordeling in WPL

VOORBEREIDING LEERLINGEN 7 lesuren (technologie) : Gebruik werkboek (inhoud + afspraken) Gebruik didaktisch materiaal (modellen ramen PROFEL) Schooljaar ’09 – ‘10 : Inschakelen Opleidingscentrum voor: theorie : gebruik leslokaal praktische oefeningen : zelfstandig maken van een raam (profielen zagen en samenstellen)

PROFEL OVERPELT praktijkvoorbeeld Inhoud werkboek Opdrachten : Kennismaken met het bedrijf Naleving veiligheidseisen en arbeidsomstandigheden De afvalberg verminderen Vragen en opdrachten over de verschillende werkposten Beoordelingen door Leerling Begeleider profel / leerkracht

OPDRACHT 1 : KENNISMAKING MET HET BEDRIJF Hoeveel mensen werken er ongeveer bij het bedrijf? ……………………………………. Wie zijn je directe “collega’s” op je eerste dag? ……………………………………. Wat produceert het bedrijf? ……………………………………. Wat leer je van anderen? Dit hoeven niet alleen technische dingen te zijn. ……………………………………. ….

OPDRACHT 2 : NALEVING VEILIGHEIDSEISEN EN ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN Welke regels hebben ze genoemd die je niet mag vergeten? …………………………………………………………………………. Welke kledingvoorschriften gelden er? (Denk ook aan veiligheidsschoenen) …………………………………………………………………………. Moet je bepaalde persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) gebruiken? Zo ja, welke? …………………………………………………………………………. Hoe ben je in het bezit gekomen van deze PBM’s? …………………………………………………………………………. Wordt er goed op het veilig werken van iedereen gelet? Door wie? …………………………………………………………………………. …..

OPDRACHT 2 : NALEVING VEILIGHEIDSEISEN EN ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN Duid hieronder in de tweede kolom enkel de pictogrammen die je in het bedrijf aantrof aan met een letter : V (verbod), W (waarschuwing), G (gebod), RI (redding en informatie) Noteer in de derde kolom waar(op) je het pictogram vond.

OPDRACHT 3 : DE AFVALBERG VERMINDEREN Afval opruimen Wat moet je op je stageplaats met afval doen? ……………………………………………………………………. Waarom moet je hieraan belang hechten? ……………………………………………………………………. Afval voorkomen Wat kan je zelf op je stageplaats doen om de afvalberg te verminderen? …………………………………………………………………… Giftig afval Ga na welke giftige afvalproducten er op je stageplaats gebruikt worden. Noteer hoe ze opgeruimd en eventueel gestockeerd worden. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……

OPDRACHT 4 : WERKPOSTEN ALU= 7 PVC= 8

OP DE WERKPLEK Dag 1 : Werkposten bemannen (kennismaking) Van begeleid naar zelfstandig werken Leerkracht controle op - doorschuiftijden - invullen werkboek Evaluatiegesprekken met mentoren/leerlingen

Praktische organisatie Groep 1 Groep 2 Wk 1 alu pvc Wk 2 pvc alu 4 dagen productie + 1 dag plaatsing/service in doorschuifsysteem

WERKBOEK ALU Versie leerling : Versie mentoren : Opdrachten - alle werkposten (vragen invullen) Attitudebeoordeling - alle werkposten (aanvinken ) Versie mentoren : Opdrachten (ingevuld) per werkpost Attitudebeoordeling (ruggesteun)

WERKPOST 4 : VLEUGELS AFHANGEN

Situering in het productieproces WP 1 : Profielen samenstellen – inrollijn WP 2 : Kaders maken WP 3 : Persen – tussenstijlen en regels plaatsen WP 4 : Vleugels afhangen WP 5 : Buitendeuren WP 6 : Hefschuiframen WP 7 : Plaatsing/service bij de klant

WERKPOST 4 : VLEUGELS AFHANGEN Bij de vleugels worden in de hoeken extra aluminium plaatjes ingewerkt. Waarom? Dit aluminium plaatje dient als versteviging van de vleugelopdek. Tussen de verstekken van de vleugels wordt er een speciale lijm gespoten. Waarom? Deze lijm is een soort chemische verankering om het verstek nog sterker te maken. Hoe kunnen we de boven- of onderkant bepalen bij de vleugel? De verluchtingsgaten in de profiel bij de vleugel dienen aan de boven- zijde gehouden te worden.

WERKPOST 4 : VLEUGELS AFHANGEN

WERKPOST 4 : VLEUGELS AFHANGEN Op de foto zie je hoe de hoeken van de vleugels worden bijgewerkt, dit heeft een speciale betekenis. Welke? Deze worden bijgewerkt met een “knakker”. Dit heeft als voordeel dat het raambeslag beter geplaatst kan worden. Op sommige plaatsen wordt de rubber van de opdek weggesneden. Verklaar waarom dit gebeurt. Om het scharnier van het draai-kipsysteem beter te kunnen plaatsen. Als we het ijzerwerk op de vleugel gaan schroeven zetten we de kruk in een bepaalde stand. Welke? Open stand Gesloten stand Draaikip stand

Algemene beoordelingsstaat attitudes van alle werkposten 5 aandachtspunten Ik toon inzet en doorzettingsvermogen Ik stel me flexibel op Veiligheidsvoorschriften Ik kan omgaan met anderen Ik wil leren en toon interesse

Ik toon inzet en doorzettingsvermogen Algemene beoordelingsstaat attitudes van alle werkposten naam : ………………………….Klas : ……………….Datum : ……………… Aandachtspunt 1 Beoordeling Ik toon inzet en doorzettingsvermogen Lln Lkr + mentor De leerling beoordeelt zichzelf onvoldoende Ik werk traag en verpruts mijn tijd De leerkracht beoordeelt samen met de verantwoordelijke van de werkpost de leerling voldoende Ik werk traag en ben zeer vlug afgeleid, heb regelmatig aanmoediging nodig X Er volgt een algemene beoordeling : goed Ik heb een goed werktempo en gebruik mijn tijd zinvol om een opdracht af te werken ONVOLDOENDE 0 VOLDOENDE 0 GOED 0 UITSTEKEND 0 uitstekend Ik werk hard en goed, ik heb een hoog werktempo Werkpunten worden geformuleerd Werkpunten :

Na het werkplekleren… Evaluatie…

Beoordeling van het werkplekleren door de leerling (1) onvoldoende matig voldoende goed Het werk wat ik gedaan heb beviel me Ik weet nu wat het werk in zo’n soort bedrijf betekent De werkzaamheden kwamen goed overeen met de schoolpraktijk Begeleiding De hulp en begeleiding in het bedrijf was De uitleg over het werk wat ik moest doen was De begeleiding van de stagebegeleider was

Beoordeling van het werkplekleren door de leerling (2) Contact onvoldoende matig voldoende goed Het contact met collega’s was Het contact met de stagebegeleider van het bedrijf was Het contact met de stagebegeleider van de school was Sfeer De sfeer op het werk was Voorbereiding De voorbereiding op school voor de stage was EINDOORDEEL Mijn oordeel over mezelf in de stage is

Beoordeling van het werkplekleren door de school Synthese van de beoordelingen van de lln Ervaringen van de mentoren op de werkplek Ervaringen van de leerkracht Ervaringen van de bedrijfsleider → bijsturen

Bevindingen over WPL Leerlingen Leerkracht/mentoren Goede begeleiding/opvolging Duidelijkheid over productieproces Voorbereiding in de klas kan beter (praktijk) Pvc/alu : verband met opleiding houtbewerking? Organisatie = optimaal (planning/afspraken) Contact/opvolging lln = maximaal Administratie = minimaal Attitudebeoordeling is soms nog te omslachtig (taal) Rapportering /controle werkboeken tijdrovend

WPL in de toekomst Verfijnen concept Andere sectoren Voorbereiding Evaluatie Werkboek updaten Andere sectoren (auto)mechanica : Ford Genk, Hansen Transmissions Lassen-constructie : Hegge Klimaatbeheersing : Lambrechts Genk Bouw : lokale aannemers, duurzaam bouwen (Heusden)

WERKPLEKLEREN = Kennisleren + Vaardigheidsleren Houdingsleren = Competentieleren In een reële arbeidssituatie met de juiste ondersteuning, structurering en begeleiding. WIN – WIN – WIN – WIN