Prof. Dr. Dimokritos Kavadias VUB Opvoeden tot wereldburgers? Onderwijs, Wereldoriëntatie & Burgerschapseducatie in Vlaanderen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Opbouw I. Scholen en burgerschapseducatie (BSE)
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Thema: verzorgingsstaat
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Do’s and Don’ts presentaties
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Structuur secundair onderwijs
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Samenwerken in burgerschap
Rekenregels van machten
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Van de eerste graad in één onbekende
Personeelsvergadering
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
De plaats van de ouderen in het vrijwilligerswerk Ouderenparlement 26 april 2010 Raf de Zutter Het Punt vzw.
Vergelijkingen oplossen.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Enquête.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De Eerste Wereldoorlog
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Waar gaat het nou toch om?!
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
P. 1 Onderzoek naar het aantal en de activiteiten van de allochtone vrouwenverenigingen Op basis van dossiers ingediend bij de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
WAT IS MANTELZORG?.
Hoofdstuk 3: Parlementaire democratie
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
de tijd van burgers en stoommachines
Enkele interessante vragen!
H2 Op wie ga jij stemmen?.
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Prof. Dr. Dimokritos Kavadias VUB Opvoeden tot wereldburgers? Onderwijs, Wereldoriëntatie & Burgerschapseducatie in Vlaanderen

Aula Magna Opvoeden tot wereldburgers? Onderwijs, Wereldoriëntatie & Burgerschapseducatie in Vlaanderen Dimokritos Kavadias

I. School & Samenleving Tot 17 de – 18 de eeuw: school = occasionele disciplinering Vanaf 18 de eeuw (in Protestante landen): ‘Modern’ Massa-onderwijs om vorm te geven aan ‘modern’ individu  Morele & Politieke vorming staan centraal 2 de helft 20 ste eeuw -... : Cognitieve activiteit  ‘burgerzin = propaganda!’

School & Samenleving: Delicaat evenwicht in verdeelde maatschappijen Onderwijs:  Cruciaal geacht voor kennis & waarden Probleem:  Welke kennis, wiens waarden? Oplossing in Vlaanderen:  Minimumdoelstellingen zonder resultaatsverbintenis

II. Visies vanuit de scholen - 63 scholen over heel Vlaanderen - Alle 6 de jaars (n=4722) - Per school +/- 10 lkn die meeste uren geven aan 3 de graad (n=637) - Semi-gestructeerde interviews met directies / pedagogische directeurs (n=63) - Semi-gestructureerde interviews met klasleerkrachten / coördinerende leerkrachten (n=59) - Jaar van invoering VOET

Visies op wat opvoeden tot burgerzin betekent 1997 “We proberen er serieuze burgers van te maken, als ik het zo mag zeggen. Dat is in feite de kern van de zaak. Dat ze weten wat mag en niet mag.” (directeur, interview 7/1/1997) “ … de leerlingen moeten beleefd zijn, verantwoordelijkheidszin hebben, orde hebben, stipt zijn, wederzijds respect hebben, respect hebben voor gebouwen en elkaars materiaal, de leerkrachten aanspreken met meneer en mevrouw, …moeten stil zijn wanneer gevraagd, de leerkracht informeren na een ziekteperiode van de leerling,...en goede werkhouding,...” (leraar geschiedenis in ASO, 30/01/1997)

Visies op wat opvoeden tot burgerzin betekent - SO “Een goede burger is, voor mij, iemand die zich kan gedragen in een maatschappij, maar daarom ze niet slaafs volgt. Die nogal altijd wel kritisch naar de dingen kan aankijken en desnoods aan een aantal dingen een meerwaarde kan bieden, maar nog altijd zijn weg moet vinden in die maatschappij en weten waar hij zijn informatie moet halen. Dat zijn ook dingen die we moeten meegeven….” (directeur GO! – ASO-school)

Visies op wat opvoeden tot burgerzin & doelen WO betekent – BaO 2009 I: Bent u vertrouwd met deze term? G: Voor ons klinkt dat heel vreemd in de oren. I: En waar denkt u spontaan aan als u de term hoort? G: Aan één of ander democratisch principe, maar ik meen te weten dat het eigenlijk gaat over sociaal vaardig zijn en dergelijke dingen. Een aantal principes waarop de samenleving gebaseerd is. Dat alles vlot verloopt. (directie, basis, VO, interview1a) G: We gebruiken hier andere termen en ik denk dat veel mensen de link niet leggen. (directie, basis, OGO, interview 18)

Leraren & Lerarenopleiding? Hoe vertrouwd met geven van… (2 de graad SO 2009) Thema'sVLW-EuropaDiff MEDIA 77,584,7 7,2 MILIEU 77,086,1 9,1 VERSCHILLENDE CULTUREN & ETNISCHE GROEPEN 71,882,2 10,4 EUROPESE UNIE 46,666,1 19,5 VRIJWILLIGERSWERK 45,765,5 19,8 WERELDGEMEENSCHAP & INT. ORGANISATIES 53,873,7 19,9 ECONOMIE & BEDRIJFSLEVEN 32,853,0 20,2 EMMIGRATIE / IMMIGRATIE 56,177,1 21,0 STEMMEN & VERKIEZINGEN 54,779,1 24,4 GELIJKE KANSEN MAN VROUW 64,088,5 24,5 MENSENSRECHTEN 60,787,5 26,8 RECHTSINSTELLINGEN & RECHTBANKEN 25,752,5 26,8 BURGERRECHTEN & PLICHTEN 59,887,9 28,1 GRONDWET & POL. SYSTEEM 41,273,0 31,8 RECHTEN & PLICHTEN OP HET WERK 37,972,7 34,8

Hoe werkt men eraan? -Projectwerking (jaar, week, korter) -Infrastructuur (aankleding / inrichting op school) -Lessen (kennisoverdracht / activerende methoden) -Schoolklimaat / inspraak (leerlingenraad, klasraad, nieuwsronde) -Dienstbaarheid (inzameling / vrijwilligers) -Uitstap -Wedstrijd -Uitwisseling -Lezing voor leerlingen

Een divers landschap Type2: BSE op de weegschaal Type3: BSE, in basisvorm Type4: BSE neen bedankt Type1: BSE staat centraal

Conclusie -Grote vrijheid om eraan te werken  structuur = stimulans -Tendens tot Toevlucht naar maatschappelijk “veilige thema’s” (controverse mijden) -Maar Vanuit vergelijkend perspectief: adolescenten in Vlaanderen scoren alarmerend laag inzake actief BS  morrelen in de marge? -Wereldoriëntatie & Burgerschapsopvoeding blijft softe materie