Departement Onderwijs en Vorming

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Advertisements

DE INTERNATIONALE MOTORRIJTUIG- VERZEKERINGSKAART
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
ACTIEF OUDER WORDEN? VRIJWILLIGEN! Kathy Louagie Stafmedewerker Vlaamse Ouderenraad.
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa Europass: competenties zichtbaar maken 26/11/2009 Josee Janssens en Xavier Kruth.
Inleveren SO Volgende week responsiecollege, dan doen we de hele stof in vogelvlucht en krijg je je SO terug Niet af?  volgende week op de gang de SO.
Internationalisering binnen het MBO
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
KRINGEN 1 Module 2: Bedrijfshuishouding SEPA. KRINGEN 1 Module 2: Bedrijfshuishouding Inleiding: betalingen buitenland!  Op reis: cash en debetkaarten.
DE EUROPESE UNIE HOOFDSTUK 2A GROEP 7.
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Topografie nakijken ! Topografie leren !.
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Een loopbaan in het onderwijs
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
De eenwording van Europa
Het koppelingsproces met het Europees kwalificatiekader (EKK): de betekenis, het proces, de resultaten Brussel, 10 februari /2/2012 Jan Meers.
Een lange weg naar erkende kwalificaties
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Ontwikkelingen Internationalisering voor het MBO Manfred Polzin Beleidsadviseur Internationalisering Amersfoort, 15 April 2009.
Reeks 1 Reeks 2 STOP TEST Je kennis van de Europese landen !
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Een introductie in het Europees beleid inzake beroepsopleiding. Jef Vanraepenbusch, EUROGUIDANCE - DBO.
Individuele Leerlingenmobiliteit Comenius Monitoringdag 4 mei 2011, Alden Biesen.
SAUTER NEDERLAND INDUTEQ 5 OKTOBER WAAR WE TE VINDEN ZIJN SAUTER OPEREERT INTERNATIONAAL EN IS DUS ALTIJD DICHTBIJ.
Europese eenwording.
Europese Samenwerking
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
België Bulgarije Cyprus Denemarken Duitsland Estland Finland Frankrijk
De Virtuele Volkstelling 2001: methode en nationale uitkomsten Frank Linder Symposium Digitalisering Volkstellingen Centraal Bureau voor.
Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Italië 1973
DUTCH CULTURE Joint Programming Initiative Cultural Heritage Amsterdam, 27 november 2013 Jan van ‘t Hof.
Groepje van: Marieke, Lars, Tobias, Anouk N, Maritha & Lisa
Europa.
Europese Samenwerking
Historisch overzicht paragraaf 6.2
Het Europass certificaatsupplement
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
Europese integratie EUROPA (ca …)
Duid het juiste land aan
De verschillen in Europa
Rollenspel EU besluitvorming
Vrij verkeer Mohamed Ait-Baali Miki Zivkovic Min Lan Zhuo 2 juni 2010.
DE EUROPESE UNIE.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Seminarie Uitbreiding Europese arbeidsmarkt : bedreiging of uitdaging? Tewerkstelling van buitenlandse werknemers in België
1 Nederland en het EQF Voorlichtingsbijeenkomst Karin van der Sanden, Marijke Dashorst Projectleider NLQF Ministerie Onderwijs Cultuur en Wetenschap.
Voorlichting Buitenland november Voorbereiding buitenlandstage Bespreek met je vakdocent je stagedoelen Zoek een Sbb erkend leerbedrijf.
Stages in Europa Erasmus+ Traineeship voor afgestudeerden.
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
De Europese Unie of EU De EGKS wordt gevormd EGKS = Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal.
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
Europa Mijn thuis.
Europese integratie EUROPA (ca …)
Erasmus + Geneviève Cochez.
Topografie Landen van Europa.
Europa.
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
Rollenspel EU besluitvorming
Nederland en de rest van de wereld
Transcript van de presentatie:

Departement Onderwijs en Vorming Europese ervaringen met de nationale vertaalslag van het Europese kwalificatieraamwerk EQF Wilfried Boomgaert Departement Onderwijs en Vorming Brussel, 10 februari 2012

Overzicht Situering bronnen van de spreker Tijdslijn Europese ontwikkelingen Stand van zaken koppelingen NQF – EQF Soorten NQF’s Descriptoren en dimensies Brede definitie van “competentie” Doelstellingen van NQF’s Impact van NQF’s Perspectief van de EQF-aanbeveling en impact Misverstanden

Bronnen van de spreker De EU-adviesgroep EQF - besprekingen van de Europese en nationale ontwikkelingen met als doelstellingen: coherentie en coördinatie Betrokkenheid bij nationale Stuurgroepen voor koppeling met EQF in Ierland (2009), Nederland (2011), Bulgarije en Franse Gemeenschap (2012) EU-agentschappen Cedefop en ETF: periodieke rapportering over Europese en nationale ontwikkelingen Europese conferenties met nationale kwalificatie-experts, opleidingsverstrekkers, sociale partners, Europese Commissie, leden Europees Parlement

Tijdslijn Europese ontwikkelingen 2002: Brugge-Kopenhagenproces met als trefwoorden: transparantie/kwaliteit/erkenning 2004: EU principes validering informeel en niet- formeel leren (INFL) + instrument Europass 2005: eerste versie EQF + publieke consultatie 2008: EQF aanbeveling goedgekeurd in Raad + EP 2009: aanbevelingen ECVET en EQAVET 2010 2012: streefdatum koppeling aan EQF 2012 2014: streefdatum vermelding EQF-niveaus 2013: evaluatierapport over EQF aanbeveling in EP

Stand van zaken koppeling aan EQF 2009-2010 (4) Ierland, Verenigd Koninkrijk, Malta, Frankrijk (8) Denemarken, Portugal, BE-Vlaanderen, Nederland, de drie Baltische staten, Tsjechië 2012 (16) Kroatië, Luxemburg, Oostenrijk, Finland, Duitsland, Spanje, IJsland, Polen, Bulgarije, Noorwegen, Zweden, Slovenië, Italië, Roemenië, Cyprus, Turkije + BE-Franse Gemeenschap 2013 (6+1) Hongarije, Slowakije, Griekenland, FYROM, Montenegro, Liechtenstein en Zwitserland + Duitstalige Gemeenschap

Soorten NQFs Comprehensief raamwerk (28 landen) of specifieke raamwerken voor HO, BOO of algemeen onderwijs (bv Tsjechië); soms met sub-raamwerken (bv VK en Estland) Communicatiemiddel: meeste landen waaronder NL of hervormingsinstrument: expliciet in EI, VK, FR Specifieke wetgeving (EI, VK, FR, BE-VL) – amendering bestaande wetgeving (LUX, Spanje, Estland, Turkije) – koppeling aan bestaande wetg. (DK, D, PT, SE, CY, NO) Open voor nog niet formeel erkende kwalificaties: FR, NL, VL, (Zweden) Aantal niveaus van 6-7 (FR, IJsland, NO) tot 12 niveaus (Schotland); 26 landen met 8 niveaus; ook “access levels” Fase: ontwikkeling NQF = 6 ; goedkeuring = 17 ; implementatie = 9 (o.a. VL) ; al in gebruik = EI, VK, FR

Descriptoren en dimensies Meestal kennis, vaardigheden en autonomie / verantwoordelijkheid zoals in EQF-aanbeveling 2008 Sommige landen hebben onderverdeling binnen dimensie competenties (D, BG): leercompetenties, beroepsgerichte, communicatieve, sociale competenties, geïnspireerd door EQF versie 2005 Andere verdelen dimensie vaardigheden in leervaardig-heden en communicatieve of sociale vaardigheden (bv NL), geïnspireerd door de Dublindescriptoren Andere vermelden sleutelcompetenties zoals ondernemerschap (Finland) of transversale competenties (Polen) Nog andere hebben aparte dimensie ‘context’: VL + NL Evolutie naar convergentie: oppervlakkig of in de diepte?

Enkele voorbeelden DQR: Niveauindikator /Anforderungsstruktur Fachkompetenz Personale Kompetenz Wissen - Fertigkeiten – Sozialkompetenz – Selbständigkeit ___________________________________________ Bulgarian NQF: level descriptors = EQF versie 2005 Knowledge – Skills – Personal &professional competences A&R – Learning – Communicative & social - Professional

Enkele voorbeelden Descriptoren en dimensies Nederlandse NLQF CONTEXT Kennis Vaardigheden V & A Kennis – Probleemopl. v. – Leer en – Informatie – Communicatie toepassen ontwikkeling

Brede definitie van “competentie” De EQF aanbeveling bevat twee definities van de term “competentie”: Een brede definitie, overkoepelend voor kennis, vaardigheden en andere capaciteiten Een enge definitie verwijzend naar de titel van de derde dimensie van de EQF-descriptoren: autonomie en verantwoordelijkheid Meer en meer stemmen in EU om brede definitie te hanteren en titel van derde dimensie in EQF te vervangen door “autonomie en verantwoordelijkheid”. Minstens 1/3 landen gebruikt al brede definitie in NQF – relatie met brede of enge invulling LO-benadering

Doelstellingen van NQF’s (top 10) Transparantie verhogen: nationaal & internationaal Levenslang leren bevorderen Verschuiving naar “learning outcomes” (output) Instrument voor communicatie stakeholders Meer aansluiting met arbeidsmarkt realiseren Doorstroming bevorderen (bv van BOO naar HO) Ondersteunen van validering / erkenning INFL Consistentie tussen kwalificaties verbeteren Referentiekader voor kwaliteitsborging Betere begeleiding: meer afstemming op individuele behoeften

Impact van NQF’s Vermelding van niveau op kwalificatiebewijzen en supplementen (Europass) Vergemakkelijken internationale mobiliteit: bv EI-VK, EI-Nieuw-Zeeland Ontwikkelen van kwalificatiedatabases en –registers Meer aandacht voor “learning outcomes” naast proces/input Hogere betrokkenheid van de stakeholders Hogere invloed arbeidsmarkt op “learning outcomes” Doorstromingsbeleid en -procedures worden herbekeken Meer aandacht voor erkenning INFL (EVC) Consistentie en verhoudingen tussen kwalificaties (bv BOO en algemeen onderwijs) worden herbekeken Soms wordt kwalificatieniveau toegevoegd: FR en EQF-2

Perspectief van de EQF aanbeveling De EQF aanbeveling is niet beperkt tot een set van 8 niveaus, maar is een pakket bestaande uit: raamwerk met 8 niveaus en descriptoren, overkoepelend voor alle leervormen: formeel, niet-formeel en informeel LO-benadering: kwalificaties uitgedrukt in “learning outcomes” / competenties algemene principes voor kwaliteitsborging (annex III). Zichtbare impact op EU-niveau op o.a. - ontwikkeling van sectorale kwalificatieraamwerken, - recente aanpassing ER 2005/36/EC (gereglem. beroepen) - ESCO-project: beroepen – competenties - kwalificaties - aandacht vanuit niet-EU landen en multinationals.

Misverstanden EQF-niveaus kan je zomaar kleven op opleidings-programma’s In beschrijving van kwalificaties worden alleen die zaken vermeld die direct gekoppeld kunnen worden aan descriptoren en hun dimensies EQF-niveaus 5/6 tot en met 8 zijn voorbehouden voor kwalificaties van HO Focus op LO verbiedt aandacht voor proces en input; focus op LO betekent focus op “taken” Voor elke overgang naar volgend EQF-niveau is kwalificatie vereist van net onderliggend niveau EQF-niveau 5 moet altijd ingevuld worden In de VKS zijn de onderwijskwalificaties en beroepskwalificaties volledig gescheiden, parallelle zaken.

Voor meer informatie Rapport Cedefop: http://www.cedefop.europa.eu/EN/Files/6112_en.pdf Tekst EQF aanbeveling: http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc44_en.htm Portaalsite EQF: http://ec.europa.eu/eqf/home_en.htm Site AKOV: www.akov.be Zie onder ingang: kwalificatiestructuur Dank u voor uw aandacht.