Zonder Interface heeft de computer geen gezicht Pieter Adriaans Universiteit van Amsterdam CWI Robosail
De kwaliteit van onze software interfaces is nog steeds belabberd Ontwerp fouten: Op welke knop moet je drukken als je Windows wilt verlaten? Start !? Cryptische meldingen: Who the hell is General Failure and why is he reading my hard disk? Minachting voor de gebruiker: Irrecoverable read error. The computer will shutdown and all your data will be lost. OK?
Programmeurs kunnen zich niet in de gebruiker verplaatsen: Wilt u: - een goed plan? - een middelmatig plan? - een slecht plan?
Stelling Een computer waar iemand niet mee kan werken is net zo’n probleem als een computer die niet werkt.
Filosofische inzichten Een instrument is een extensie van onze zintuigen. Een machine is een extensie van ons lichaam. Machines en instrumenten staan tussen ons en de directe interactie met de wereld. Sinds de mens werktuigen heeft gemaakt bestaat het interface design probleem.
Alle machines zijn antropomorf.
Alle machines zijn antropomorf.
Alle machines zijn antropomorf.
Wat is een computer eigenlijk? Een machine om modellen van de werkelijkheid mee te manipuleren. boekhouding voorraad systeem Personeelsysteem Planning Economische processen Product ontwerp Menselijk hart Menselijk genoom
De computer als extensie van ons lichaam Computers worden meer en meer gebruikt voor het modelleren van hoog dimensionale modellen van onze werkelijkheid. De taak van de ontwerper is om die abstracte modellen zo te presenteren dat de gebruiker er op een natuurlijke manier mee om kan gaan. Aansluiting bij onze omgang met objecten in de wereld om ons heen Voorbeelden: Captains, Robotician, 3D- interface
Plan board Seniority Transitions Horizontal/Vertical binding Pilot bids (preferences) Part Time
Manpower planning Manpower Planning Seat Survey Instruction Distribution Vacation Distribution
Windrichting, -kracht, tijd
Ontwerp criteria 3D interfaces Users should be comfortably seated with their elbows rested on the desktop, reducing fatigue when performing precise interaction. Interaction is within arms reach and co-located, exploiting proprioception and hand-eye coordination. Input devices are tangible and wireless. Interaction is two handed, allowing the relative position of hands to be used as kinesthetic reference frames.
Conclusie Software design is geen franje. Computer als extensie van het lichaam. Manipulatie van abstracte modellen in termen van virtuele objecten uit het dagelijks leven. Een computer waar iemand niet mee kan werken is net zo’n probleem als een computer die niet werkt.