18-01-01College 22 Interaction College MCI-2 Jacobijn Sandberg 18 januari 2001.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

Use Case Modelling.
Vandaag hebben we een ander soort les dan normaal.
feedback als leidend principe
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
STRATEGISCHE PLANNING
(c) Marc de Graauw Presentatie XML Marc de Graauw 2 maart 2000.
Waar dienen al die toetsen eigenlijk voor?
Server Management Framework
Hoe pas je de interacties in in je analyse van je domein?
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
Opzet presentatie Overzicht (promotie)onderzoek Onderzoeksresultaten
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
Interaction Design Core mechanics. Wat hebben we gedaan.. De eerste maakopdracht gedaan van usecases en flowcharts IAM - HvA.
Workshop Testen 18 februari.
INTERACTION DESIGN Week 6. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A.
INTERACTION DESIGN Week 6.
College 31 College 3 Dix: Hoofdstuk 4 en deel 5 Groepspresentatie Voorbeeld: CREDIT Jacobijn Sandberg 25/01/01.
Help en Documentatie Quick reference Task-specific help Full explanation Tutorial.
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
MKT project 1 & Mens-Machine-Interactie
VAKPRESENTATIE 25 NOVEMBER
PROJECT IDEE EERSTEJAARS INDIVIDUEEL ONTWERPPROJECT.
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
ruimte object beleving
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Functioneel Ontwerp.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Ontwikkelingsgericht werken in Vaktherapie
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
BBV- Begrotingscyclus
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Determining user interface semantics using agents Lein Ton.
7 maart  Die zich uitdrukt door ‘signs and symptoms’ in ‘mind and body’ (Organon: af. 6, 8, 11, 14, 22)  Deze expressies zijn het enige wat ziek.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Dossier Empowerment.
ArchiValue: de APG-Case
Periode 3 Programmeertalen
Workshop evalueren Dcp
Keuzesessie 1 De aandachtsfunctionaris binnen de Wet Meldcode
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Prototyping Humane en Sociale Aspecten van de Informatica
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Wet van Fitts Toelichting bij Practicumopgave Modelleren en Programmeren voor CKI Stella Donker Toegepaste Cognitieve Psychologie Paul Fitts ( )
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
Trimester 2. Hfdst 1: e-Presentatie, master! e-Presentatie Met de hulp van Powerpoint gaan we leren hoe we een elektronische presentatie kan maken.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Waardeketen van Porter
Veerle Nuytemans, Sophie Traen, Robin Pellegrims, Peter Nelissen.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Waardeketen van Porter
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Gemakkelijk en probleemloos mooie presentaties ontwerpen en geven.
BOM-model PV 25/03/2014.
Makkelijk en probleemloos mooie presentaties ontwerpen en geven.
Besturingssysteem.
Observeren, rapporteren
Netwerken & Internet 1.
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

College 22 Interaction College MCI-2 Jacobijn Sandberg 18 januari 2001

College 22 Hoofdstuk 3: The Interaction n Interactie Mens-Computer (DFAB H3) ä Modellen ä Ergonomie ä Vormen en stijlen van dialoog ä Context n Video: Alan Kay n Opdracht

College 22 Interactie: Communicatie tussen gebruiker en systeem n Interface is de intermediair tussen de gebruiker en het systeem n Systeem en gebruiker kennen en gebruiken verschillende de talen n De interface vertaalt onderliggende systeemcode in voor de gebruiker begrijpelijke termen en vice versa

College 22 Mensen zijn doelgericht n Domein: gebied van deskundigheid n Taak: Operatie waarmee domein-concepten kunnen worden gemanipuleerd (denk aan Newell en Simon’s problem space) n Doel: uitkomst van het uitvoeren van een taak n Intentie: welke acties zijn nodig tot het bereiken van het doel?

College 22 De uitvoering-evaluatie cyclus (Norman) n Doel vaststellen n De intentie vormen n De volgorde van acties vaststellen n De eerste actie uitvoeren n De systeem-toestand waarnemen n De systeem-toestand interpreteren n De systeemtoestand evalueren (doelen en intenties)

College 22 Gulfs of execution and of evaluation n Wanneer de gebruiker eenvoudig intenties kan formuleren in termen van acties die het systeem toelaat is de ‘gulf of execution’ klein n Wanneer de systeem-toestand zich makkelijk laat interpreteren in termen van het gestelde doel is de ‘gulf of evaluation’ klein

College 22 Uitbreiding van Norman’s model (Abowd en Beale) O I I S U

College 22 Abowd en Beale n Vier componenten: Systeem; gebruiker; input en output n Vier talen: Core; Taak; Input en Output n Input en Output vormen samen de interface

College 22 Vier stappen in de cyclus van de interactie O I I S U presentatie gedrag observatie articulatie

College 22 Ergonomie (human factors) n Kijkt naar de situatie waarin de gebruiker zich bevindt n Houdt rekening met fysieke en psychologische factoren n Bestudeert de fysieke aspecten van en rond de interface (knoppen, muis, stoel)

College 22 “Controls” en “Displays” n Snelheid n Helderheid n Groeperen van “controls” ä Functioneel ä Sequentieel ä Frequentie

College 22 Fysieke versus Glas-Interface n Fysiek: knoppen, wijzers e.d. n Glas: scherm met informatie en besturings elementen n Indirect manipulation: besturing van een fysiek apparaat via het scherm n Direct manipulation ä gebruiker manipuleert objecten op het scherm (bv. slepen met de muis)

College 22 Interactiestijlen n Command line Interface n Menus n Natural language n Question/answer n Form-fills en spreadsheets

College 22 Elementen van de WIMP IF n Windows (tile en cascade) n Icons (betekenis/interpretatie) n Menus (lengte) n Pointers (focus)

College 22

College 22

College 22 Menus n Menu-bar n Pull-down menu (Mac versus windows) n Fall-down menu n Pop-up menu (Voor speicale context- gevoelige informatie: help in Word)

College 22 Aanwijzen en klikken Interface n Eenvoudige vorm van de WIMP IF n Veel gebruikt in Web pagina’s (analoog aan hypertext) n Eenvoudig te gebruiken n Maar: hoe weet de gebruiker waar je op kan klikken? (welke elementen in de interface zijn actief en welke passief?) n Vergelijk web home-page icons

College 22 Gemengde stijlen n Meerdere stijlen gecombineerd in een applicatie n Probleem: mode ä gebruiker denkt in een stijl te zitten, systeem denkt er anders over ä voorbeeld: Vi-tekstverwerker –i = insert-mode –esc = command mode –w = cusrsor naar volgende word –J = opvolgende regels samenvoegen

College 22 Scherm ontwerp n Layout en gebruik van kleur n Presentatie van informatie n Invoeren van informatie n Bruikbaarheid en inzichtelijkheid n Belang van conventies n Interactiviteit: wat kan de gebruiker doen?

College 22 Opdracht 1 n Vind twee reisplanners op het web n Vergelijk deze qua “gulf of execution” en “gulf of evaluation” n Ontwerp je eigen ideale resiplanner (met plaatjes) n Beargumenteer hoe je de “gulf of execution” en de “gulf of evaluation” hebt verkleind n Inleveren: uiterlijk over twee weken!