College 22 Interaction College MCI-2 Jacobijn Sandberg 18 januari 2001
College 22 Hoofdstuk 3: The Interaction n Interactie Mens-Computer (DFAB H3) ä Modellen ä Ergonomie ä Vormen en stijlen van dialoog ä Context n Video: Alan Kay n Opdracht
College 22 Interactie: Communicatie tussen gebruiker en systeem n Interface is de intermediair tussen de gebruiker en het systeem n Systeem en gebruiker kennen en gebruiken verschillende de talen n De interface vertaalt onderliggende systeemcode in voor de gebruiker begrijpelijke termen en vice versa
College 22 Mensen zijn doelgericht n Domein: gebied van deskundigheid n Taak: Operatie waarmee domein-concepten kunnen worden gemanipuleerd (denk aan Newell en Simon’s problem space) n Doel: uitkomst van het uitvoeren van een taak n Intentie: welke acties zijn nodig tot het bereiken van het doel?
College 22 De uitvoering-evaluatie cyclus (Norman) n Doel vaststellen n De intentie vormen n De volgorde van acties vaststellen n De eerste actie uitvoeren n De systeem-toestand waarnemen n De systeem-toestand interpreteren n De systeemtoestand evalueren (doelen en intenties)
College 22 Gulfs of execution and of evaluation n Wanneer de gebruiker eenvoudig intenties kan formuleren in termen van acties die het systeem toelaat is de ‘gulf of execution’ klein n Wanneer de systeem-toestand zich makkelijk laat interpreteren in termen van het gestelde doel is de ‘gulf of evaluation’ klein
College 22 Uitbreiding van Norman’s model (Abowd en Beale) O I I S U
College 22 Abowd en Beale n Vier componenten: Systeem; gebruiker; input en output n Vier talen: Core; Taak; Input en Output n Input en Output vormen samen de interface
College 22 Vier stappen in de cyclus van de interactie O I I S U presentatie gedrag observatie articulatie
College 22 Ergonomie (human factors) n Kijkt naar de situatie waarin de gebruiker zich bevindt n Houdt rekening met fysieke en psychologische factoren n Bestudeert de fysieke aspecten van en rond de interface (knoppen, muis, stoel)
College 22 “Controls” en “Displays” n Snelheid n Helderheid n Groeperen van “controls” ä Functioneel ä Sequentieel ä Frequentie
College 22 Fysieke versus Glas-Interface n Fysiek: knoppen, wijzers e.d. n Glas: scherm met informatie en besturings elementen n Indirect manipulation: besturing van een fysiek apparaat via het scherm n Direct manipulation ä gebruiker manipuleert objecten op het scherm (bv. slepen met de muis)
College 22 Interactiestijlen n Command line Interface n Menus n Natural language n Question/answer n Form-fills en spreadsheets
College 22 Elementen van de WIMP IF n Windows (tile en cascade) n Icons (betekenis/interpretatie) n Menus (lengte) n Pointers (focus)
College 22
College 22
College 22 Menus n Menu-bar n Pull-down menu (Mac versus windows) n Fall-down menu n Pop-up menu (Voor speicale context- gevoelige informatie: help in Word)
College 22 Aanwijzen en klikken Interface n Eenvoudige vorm van de WIMP IF n Veel gebruikt in Web pagina’s (analoog aan hypertext) n Eenvoudig te gebruiken n Maar: hoe weet de gebruiker waar je op kan klikken? (welke elementen in de interface zijn actief en welke passief?) n Vergelijk web home-page icons
College 22 Gemengde stijlen n Meerdere stijlen gecombineerd in een applicatie n Probleem: mode ä gebruiker denkt in een stijl te zitten, systeem denkt er anders over ä voorbeeld: Vi-tekstverwerker –i = insert-mode –esc = command mode –w = cusrsor naar volgende word –J = opvolgende regels samenvoegen
College 22 Scherm ontwerp n Layout en gebruik van kleur n Presentatie van informatie n Invoeren van informatie n Bruikbaarheid en inzichtelijkheid n Belang van conventies n Interactiviteit: wat kan de gebruiker doen?
College 22 Opdracht 1 n Vind twee reisplanners op het web n Vergelijk deze qua “gulf of execution” en “gulf of evaluation” n Ontwerp je eigen ideale resiplanner (met plaatjes) n Beargumenteer hoe je de “gulf of execution” en de “gulf of evaluation” hebt verkleind n Inleveren: uiterlijk over twee weken!