Adverbs of Degree: Children, spoken language and written language Jack Hoeksema Symposium on the Role of Frequency and Function in Language Development.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optellen en aftrekken tot 20
Advertisements

Er zit een gat in m’n emmer 1
Let me tell you about... (De Voltooid Tegenwoordige Tijd)
M/V in de kerk Man and woman in the Church Doelen: informeren, bezinnen, oefenen Goals: to inform, to reflect, practice 1 december: de bijbel | the Bible.
Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
Leer de namen van de noten 1
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Vragend en Ontkennend maken
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Internet vriendschap Internet friendship
Conditional Clauses If-zinnen.
You do remember, don’t you?
Aluminiumoxide, ook bekend onder de naam aluinaarde of alumina is een chemische stof met de formule Al2O3, een verbinding van aluminium en zuurstof. Aluminiumoxide.
Reading Test – answers explained Class 8A Chapter 6.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
WIJ ZIJN ZELFBEDRUIPEND IN ONS HOME WIJ KWEKEN ONZE GROENTEN EN FRUIT WIJ GEBRUIKEN REGENWATER VOOR KOKEN EN BADEN ZONNEPANELEN GEVEN ONS WARMTE EN LICHT.
Leer de namen van de noten 2
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Kitestory from Holland from the children kindergarten. The story is translate by pupils of the higher groups.
Question Tags unit 6 gr 2.1.
Unit 2 grammar 4.1 wederkerende voornaamwoorden
Hulpwerkwoorden can must may etc.
en ‘If-zinnen’ (klik hier als je meteen naar If-zinnen wilt.)
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2001 Marty Sampson / Hillsong Publishing 1/4 KING OF MAJESTY (Marty Sampson) 1. You know that.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1995 Curious? Music. U.K. 1/7 THE HAPPY SONG (Martin Smith) Refrein: Oh, I could sing unending.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
FLAnders Training Network for MEthodology and Statistics
Aspects of Communication Computer-Mediated Communication Course week 11; Monday 13/11/06.
Present Simple – Present Continuous
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De Zegen in het Lijden. Oh, what I would do to have the kind of faith it takes, to climb out of this boat I'm in onto the crashing waves Ik zou alles.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Adjectives and Adverbs
Word Order. Wie?DoetWat? wie?Waar?Wanneer? onderwerpWerkwoord(en)Meewerkend Lijdend voorwerp PlaatsbepalingTijdsbepaling SheGaveHim a kissIn the shoolyard.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August 2014 I’M LEAVING This is a simple warning That I’ll leave in the morning I’ll come back now and then But today,
CLICK THE END EINDE THE END May peace be with you EINDE Moge de vrede met jou zijn Next time I’ll present you the alphabet Volgende keer bied ik je het.
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
Predicting boundaries from ToDI transcriptions
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Simple en continuous tenses Met of zonder –ing. Alle tijden kun je in het Engels met of zonder –ing-form maken: I sleep… I slept… I had slept… I will sleep…
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
Maandag 3 maart 2008 Sarah Klein & Aukje Lingsma Pilot onderzoek.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
All Right! 1 thv Unit 4 grammar 2.1 and 2.2.
past simple en present perfect
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Photos do not lie. We are having a wonderful time. Foto’s liegen niet! Wij hebben het heel erg naar ons zin.
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Nieuwste ontwikkelingen op HRM terrein   Inleiding voor het Gezelschap Senioren VU en VUmc Yolande van der Linden, directeur P&O VUmc 7 oktober 2014.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
25 Ways To Be Healthier. 25 Manieren om Gezonder te leven. click.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Om het maar niet te vergeten… Om het maar niet te vergeten… We will not forget We will not forget
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen de werkwoorden (to) be en can? 2. Hoe maak je korte antwoorden met (to) be en can? 3. Oefeningen allesvoorengels.nl.
Dictionary Skills!?.
Transcript van de presentatie:

Adverbs of Degree: Children, spoken language and written language Jack Hoeksema Symposium on the Role of Frequency and Function in Language Development

Principle of Contrast Speakers assume that every difference in form signals a difference in meaning (Eve V. Clark, ‘The principle of contrast: a constraint on language acquisition.’ In: Brian MacWhinney (ed.), 1987, Mechanisms of language acquisition, Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum.) 2

What is maximally in conflict with this? 3

examples Ik ben een beetje/wat/ietsje/enigszins moe I am a bit/somewhat/a tad/a wee bit tired Ik ben nogal/vrij/tamelijk moe I am rather/pretty/reasonably tired Ik ben heel/erg/zeer/ontzettend moe I am very/extremely/truly tired Ik ben volkomen/totaal/helemaal nuchter I am totally/completely/entirely sober 4

Why so much variation? Degree levels: low/mid/high/absolute Stylistic levels: lowbrow/highbrow/neutral Polarity: negative polarity items, positive polarity items, neutral items Syntactic combinatorics: You are very lovely, I love you very much/He is very much a loner /I don’t like him much Semantic/lexical restrictions: very possible / *a bit possible / *rather possible / quite possible Phonological restrictions: highly intelligent / *highly smart / highly unlikely / *highly fat (# syllables > 1) 5

Why now, and not in 1600? Emergence of written languages And literacy With various writing styles And a stylistic requirement to avoid repitition of words 6

Dutch high degree adverbs (written data: Hoeksema 2005; spoken: De Jong 1979) 7

Most common degree adverbs in Dutch WrittenSpoken 8

Childes data: Abel and Iris 9

(een) beetje Abel *GER:en ben je wel een beetje uitgeslapen ? 151*CHI:ja, ben beetje uitgelapen. 152*GER:ja. 153*GER:was je een beetje moe ? 154*CHI:ja, beetje moe. 10

Beetje (ctnd) Abel *GER:ik haal deze een beetje uit elkaar, ok ? 524*CHI:ja, beetje aan mekaar. 526*GER:nee, uit elkaar juist. 527*CHI:oh. 11

heel ABEL 900*CHI:Falko heel hard chaatsen. 901*JEA:hij kan heel hard schaatsen. 902*CHI:heel schaatsen. 903*GER:hij kan heel hard schaatsen. 12

Repeats (ignored in data) Abel *CHI:hou de toren maar even vast. 1121*GER:ja, dat doe ik. 1122*GER:hij staat niet heel erg stevig. 1123*CHI:hij staat niet erg stevig. 13

High degree vs absolute ABEL *CHI:ik heb alleen maar xx weg. 584*CHI: [//] ik ben heel weg. 585*GER:waar ga je naartoe ? 586*CHI:ik ga naar Artis. 587*GER:naar Artis ? 588*CHI:ja. 14

Veel vs heel IRIS *CHI:babyrups ət heel groter moet worden. 449*FLO:ik [/] ik vind (he)t ook wel (ee)n mooie lange babyrups hoor. 450*CHI:ja. 15

Abel versus Iris 16

Adult degree adverbs in the Abel/Iris files AdverbTypeNN children HeelHigh66693 Een beetjeLow46567 HelemaalAbsolute26824 ErgHigh913 Heel ergHigh56- OntzettendHigh29- VreselijkHigh28- HartstikkeHigh25- VrijMid22- TamelijkMid8- BehoorlijkHigh6- ZeerHigh5- NogalMid4- ReuzeHigh3- GeheelAbsolute2- 17

Written data vs child language 18

Children and caretakers ChildrenCaretakers 19

Conclusions Children aged 2 to 3 by and large stick to the Principle of Contrast Despite lots of variants in their input They lack midlevel adverbs  not explained by principle of contrast, strictly speaking Midlevel adverbs far less common in child- oriented speech than in adult oriented speech Choice of degree modifiers determined by frequency in the input 20

THANKS! 21