Subtypes Dyslexie & het Engelse schrijfsysteem Joyce Haisma.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Met de tijdmachine van Professor Barabas door de eeuwen heen
Advertisements

Gemaakt door :marten cuiper
CMR Centrale Medicatiefouten Registratie GGZ
Dyslexie ‘leren omgaan met …………………..’
Leren spellen, feedback en de computer
Lees- en Taalproblemen
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Over en verandering in de bouw
Letters in Beweging Verna van der Kooy & Carienke Kegel Universiteit Leiden Vversterk – November 2009.
DYSLEXIE VOORLICHTING
iokonpsmeanwinkregsoreepngbstnvgdrenelismncheaiemsn
Techniek en gezichtsbedrog
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Van spellend lezen naar directe woordherkenning
Dyslexie op ‘alle leeftijden’
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Dyslexie.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
Coördinator Kenniscentrum Patiëntveiligheid
Techniek en gezichtsbedrog bovenbouw Montessorischool Stad
Gezichtsbedrog, Op Art en techniek Opdrachten voor Montessorischool
Annelie Tuinman, Holger Mitterer & Anne Cutler
Lezen en spellen: Theorie en Praktijk
"Ongestoord voort" Ede 21 april 2004 Leren spellen S limme oefeningen en het bevorderen van het spellingbewustzijn Anna M. T. Bosman KU Nijmegen
Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Leesproblemen voorspellen: Mogelijk of Onmogelijk? Wenselijk of Onwenselijk? dr. Anna M. T. Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek:
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Nieuw Nederlands 4e editie
Leerlijnen in relatie met de methode
Beelddenkers leren anders!!!!
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
High tech human touch Utwente.nl/bachelor
Omgaan met dyslexie.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan! Klik steeds door.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Vuistregels voor het spellingonderwijs klascement
Agenda Voorstelling OCMW Gent – kaderschets – vaststelling Voordelen
Omgaan met dyslexie.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
(Voor)lezen is leuk!.
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
Wat gebeurt er in de hersenen als we lezen of schrijven?
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Leren lezen in het Engels Ans van Berkel Vrije Universiteit Amsterdam Toegepaste Taalwetenschap
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Bijzonderheden Pervasieve ontwikkelingsstoornis
Spelling & Dyslexie 2 week
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 7 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Spelling & Dyslexie 2 week
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
Experiment 3.
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Transcript van de presentatie:

Subtypes Dyslexie & het Engelse schrijfsysteem Joyce Haisma

Eerst even dit…. "Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel." (bron: ikhebdyslexie.nl)

Overzicht ›Achtergrond  (On)regelmatige schrijfsystemen  Subtypes dyslexie ›Onderzoek naar lezen en schrijven in het Engels onder leerlingen met dyslexie

Schrijfwijze van talen ›Letter-klank relaties Regelmatig: schrijfwijze en uitspraak hebben een duidelijk verband, bijv. Nederlands en Zweeds ‘b-oo-m’  Onregelmatig: schrijfwijze en uitspraak liggen verder uit elkaar, bijv. Engels versus

Dyslexie ›Lezen en/of schrijven ondanks o.a. normale intelligentie en adequaat onderwijs Moeite met koppelen van letters aan klanken Onregelmatige schrijfsystemen zijn moeilijker dan regelmatige schrijfsystemen

MAAR: ›sommige mensen met dyslexie zijn beter in het lezen van een onregelmatige tweede taal dan een regelmatige moedertaal T1 = Zweeds; T2 = Engels T1 = Nederlands; T2 = Engels

Mijn onderzoek ›Vraag: Hoe komt het dat sommige leerlingen met dyslexie beter zijn in het lezen van het Engels? ›Verwacht antwoord: Deze leerlingen behoren tot het subtype ‘raders’

Subtypes SubtypeBekende woordenOnbekende woorden Raders+- Spellers++

(On)regelmatige schrijfsystemen SubtypeRegelmatig (bv. Nederlands) Onregelmatig (bv. Engels) Raders++ Spellers+-

Uitvoering Nederlandse middelbare schoolleerlingen met en zonder dyslexie voeren Nederlandse en Engelse lees- en schrijftaken uit ›Controle groep: 21 leerlingen zonder dyslexie ›Experimentele groep: 22 leerlingen met dyslexie

Indeling subtypes ›Correct lezen woorden: Een Minuut Test ›Correct lezen nonwoorden: Klepel Criterium: ›Raders zijn beter in het lezen van woorden dan nonwoorden 19 deelnemers ›Spellers lezen woorden en nonwoorden even ‘goed’ 3 deelnemers

Experimenten ›Deel 1: leesvaardigheid ›Deel 2: schrijfvaardigheid

Deel 1: Herkennen Schrijfwijze ›Nederlandse en Engelse taken (Van der Leij & Morfidi, 2006)  40 items  Nederlands:bomenboomen  Engels:rumeroom ›Verwachtingen?

Resultaten Engels

Resultaten Engels vs. Nederlands

Conclusies Leesvaardigheid ›Resultaten eerdere studies verklaard: Raders zijn beter in het lezen van een onregelmatige tweede taal dan regelmatige moedertaal ›Raders zijn waarschijnlijk beter in Engels lezen dan spellers ›Leerlingen met dyslexie, ongeacht subtype, zijn minder goed in Engels lezen dan leerlingen zonder dyslexie

Discussie Leesvaardigheid ›Waarom zijn raders nu beter in lezen Engels dan Nederlands? Hun leesstrategie kan beter toegepast worden in onregelmatige dan in regelmatige schrijfsystemen Minder gehinderd door nadruk op spellend lezen in onderwijsinstructie

Deel 2: Schrijfvaardigheid ›20 Nederlandse woorden ›50 hoogfrequente Engelse woorden

Schrijven Engels

Schrijven Nederlands vs Engels

Conclusie Engelse schrijfvaardigheid ›Leerlingen met dyslexie, ongeacht subtype, hebben meer moeite met de Engelse dan de Nederlandse spelling. Subtypes bij schrijfvaardigheid dus niet relevant. ›Leerlingen met dyslexie zijn minder goed in het schrijven van het Engels dan leerlingen zonder dyslexie

Eindconclusies ›Subtype heeft invloed op leesvaardigheid, maar niet op schrijfvaardigheid Raders zijn beter in lezen Engels dan spellers. Bovendien zijn ze zelfs beter in Engels dan in hun moedertaal Raders en spellers zijn even zwak in het schrijven van het Engels ›Leerlingen met dyslexie hebben meer problemen met het schrijven dan het lezen van het Engels.

Vragen?

Met dank aan: ›Middelbare scholen, ouders en proefpersonen: Augustinuscollege, Groningen; Dollard College- Hommesplein, Winschoten; Gomarus College, Vondelpad 1, Groningen; Hogeland College, Warffum; H.N. Werkmancollege, Groningen; en Praedinius Gymnasium, Groningen. ›Begeleiders: Drs. Evelien Krikhaar & Dr. Antje Lorenz

Discussiepunten voor de schoolpraktijk ›Lezen is niet hetzelfde als schrijven, anders zou de schrijfvaardigheid van leerlingen met dyslexie evenredig zijn aan hun leesvaardigheid ›Dyslexie is meer een schrijfprobleem dan een leesprobleem?

Discussie 2 ›Wat voor consequenties heeft de discrepantie tussen lezen en schrijven voor het onderwijs aan leerlingen met dyslexie? ›Blijkbaar zijn de raders wel in staat om goed Engels te lezen. Wat betekent dit gegeven voor het onderwijs? ›Kunnen we de leesstrategie van de raders aanleren bij de spellers?

Lees- en Schrijfvaardigheid van een eerste en tweede Taal Vaardigheden in een tweede taal (t2) zijn afhankelijk van vaardigheden in de moedertaal (T1) ›MAAR: Onderstaande studies tonen aan dat sommige mensen met dyslexie beter kunnen lezen in T2 dan in T1. BOVENDIEN had deze T2 een onregelmatig schrijfsysteem en T1 een regelmatig schrijfsysteem. Dus twee paradoxen! Miller-Guron & Lundberg (2000): Zweedse studenten, T2 = Engels Van der Leij & Morfidi (2006): Nederlandse leerlingen op een middelbare school, T2 = Engels

Raders ›Lezen/raden hele woorden Lezen onregelmatige woorden daarom vaak foutloos: Onbekende woorden of nonwoorden zijn moeilijk: Lexicalisatie:  *

Spellers ›Lezen letter-voor-letter: Onbekende woorden, nonwoorden worden goed gelezen: Onregelmatige woorden zijn moeilijk: Regularisatie effect:  *

Subtypes verklaren bevindingen eerdere studies ›Raders hebben geen problemen met type schrijfsysteem  onregelmatige schrijfsystemen worden even goed (of beter) gelezen als regelmatige schrijfsystemen ›Spellers zijn afhankelijk van consistente letter-klank relatie  onregelmatige schrijfsystemen leveren meer problemen op dan regelmatige schrijfsystemen

English: regular vs irregular 1

English: regular vs irregular 2 ›Phonological Expected: regular = irregular Repeated Measures: regular > irregular (F (1, 18) = 178,518, p < 0,001) ›Surface: Expected: regular > irregular Repeated Measures: regular = irregular (F (1, 2) = 4,687, p = 0,163)

Dual-route model: Lezen Lexicale route  bekende woorden  sight vocabulary Fonologische route  onbekende woorden  alfabetisch mappen Figuur:dual-route cascaded model (Coltheart et al., 2001)

Engels: Lezen vs Schrijven 1