Criteria Segmentrepresentaties criteria feature theorieën: algemeen wetenschappelijk algemeen UG Clements’ criteria voor Feature Geometrieën Beoordeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Advancing Dutch Through Intensive Instruction: Planning for Success with Backward Design and Social Media Language Matters Series Texas Language Center.
Advertisements

Grammatica Unit 2 HD 2.1 t/m 2.7.
Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Internet vriendschap Internet friendship
Past Simple – Past Continuous
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Taking the plunge of self-advocacy some considerations & thoughts about the self-advocacy movement De sprong wagen bij zelfadvocaten enkele bedenkingen.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
RHODODENDRON.
Betrekkelijk vnw. = Relative Pronoun
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
7/20/2014 | 1 › Vakgroep Belastingrecht Prof. Dr. I.J.J. Burgers › Faculteit Rechtsgeleerdheid › Vakgroep Accounting › Faculteit Economie en Bedrijfskunde.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Taal is macht - de macht van de taal
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
1 Variatie in betekenis Taalverwerving. 2 Opzet van de cursus Weken 1-5: basis Tijd (in zinnen) Aspect (in zinnen) Tijd & Aspect in discourse Tijdsadverbia.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Software Engineering Sommerville, Ian (2001) Software Engineering, 6 th edition Ch.1-3
College 4: Natuurlijke Klassen eerste uur: criteria feature theorieën natuurlijke klassen en sonoriteit tweede uur: problematische processen: flapping.
ERIC Combine search terms with Boolean operators Next = click.
Interoperabiliteit Microsoft Nederland National Technology Officer.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
in de eerste 2 weken na een herseninfarct ?
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
Predicting boundaries from ToDI transcriptions
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
All Right! 1 thv Unit 4 grammar 2.1 and 2.2.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
"Genetisch Gewijzigde Organismen in relatie tot de voedselvoorziening in 't algemeen, en in 't bijzonder in ontwikkelingslanden” Discussie Forum 28 Januari.
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
EML en IMS Learning Design
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Grammar Unit 5 HD 5.1 t/m 5.9.
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Transcript van de presentatie:

Criteria Segmentrepresentaties criteria feature theorieën: algemeen wetenschappelijk algemeen UG Clements’ criteria voor Feature Geometrieën Beoordeling criteria

Criteria Wetenschappelijke Theorie Karl Popper (Wikepedia): It is easy to obtain confirmations, or verifications, for nearly every theory — if we look for confirmations. Confirmations should count only if they are the result of risky predictions; that is to say, if, unenlightened by the theory in question, we should have expected an event which was incompatible with the theory — an event which would have refuted the theory. Every "good" scientific theory is a prohibition: it forbids certain things to happen. The more a theory forbids, the better it is.

Karl Popper (Wikepedia): A theory which is not refutable by any conceivable event is non-scientific. Irrefutability is not a virtue of a theory (as people often think) but a vice. Every genuine test of a theory is an attempt to falsify it, or to refute it. Testability is falsifiability; but there are degrees of testability: some theories are more testable, more exposed to refutation, than others; they take, as it were, greater risks. Confirming evidence should not count except when it is the result of a genuine test of the theory; and this means that it can be presented as a serious but unsuccessful attempt to falsify the theory. (I now speak in such cases of "corroborating evidence.") Criteria Wetenschappelijke Theorie

Criteria Segmentrepresentaties Karl Popper (Wikepedia): Some genuinely testable theories, when found to be false, are still upheld by their admirers — for example by introducing ad hoc some auxiliary assumption, or by reinterpreting the theory ad hoc in such a way that it escapes refutation. Such a procedure is always possible, but it rescues the theory from refutation only at the price of destroying, or at least lowering, its scientific status. (I later described such a rescuing operation as a "conventionalist twist" or a "conventionalist stratagem."). One can sum up all this by saying that the criterion of the scientific status of a theory is its falsifiability, or refutability, or testability.

Criteria Segmentrepresentaties algemeen wetenschappelijk: restrictief/verbiedend een theorie moet testbaar/ falsificeerbaar/weerlegbaar zijn intern consistent

Criteria Segmentrepresentaties algemeen UG: beknoptheid –generalisaties procesbeschrijvingen –economie representaties op elk terrein? beknoptheid/generalisaties in de fonologie? hersenopslag lijkt vrij onbeperkt localiteit natuurlijkheid

Criteria Feature Geometrieën A phonological feature system must be able to distinguish all vowel and consonant segments to be phonemically contrastive, and (preferably) only those

Criteria Feature Geometrieën A phonological feature system must be able to distinguish all vowel and consonant segments to be phonemically contrastive, and (preferably) only those It must make it possible to refer to natural classes of sounds, and only those, by a single set of feature specifications

Criteria Feature Geometrieën A phonological feature system must be able to distinguish all vowel and consonant segments to be phonemically contrastive, and (preferably) only those It must make it possible to refer to natural classes of sounds, and only those, by a single set of feature specifications It must account for natural groupings of features, i.e. it must distinguish features that tend to function together in phonological rules from those that do not

Criteria Feature Geometrieën A phonological feature system must be able to distinguish all vowel and consonant segments to be phonemically contrastive, and (preferably) only those It must make it possible to refer to natural classes of sounds, and only those, by a single set of feature specifications It must account for natural groupings of features, i.e. it must distinguish features that tend to function together in phonological rules from those that do not Within the context of a theory of markedness, it must distinguish between more- and less-favored vowel and consonant inventories

Criteria Feature Geometrieën A phonological feature system must be able to distinguish all vowel and consonant segments to be phonemically contrastive, and (preferably) only those It must make it possible to refer to natural classes of sounds, and only those, by a single set of feature specifications It must account for natural groupings of features, i.e. it must distinguish features that tend to function together in phonological rules from those that do not Within the context of a theory of markedness, it must distinguish between more- and less-favored vowel and consonant inventories It must make use of non-abstract features, that is, features that have a core of invariant cross- linguistic acoustic and articulatory properties

Model Een model van de werkelijkheid is een abstractie/karikatuur van de werkelijkheid Alle irrelevante informatie wordt idealiter verwijderd vraag: in hoeverre kunnen we deze abstractie gelijkstellen aan de werkelijkheid? Laat iedere spreker van de taal hetzelfde weg?

Discussie met dank aan Jenne Klimp In hoeverre mag een formeel systeem een abstractie van de werkelijkheid zijn? Is het wel zo dat formele/symbolische representaties identiek zijn aan mentale representaties? Hoe eenduidig zijn de klanken in natuurlijke klassen ingedeeld als we naar echte fonologische processen kijken? Kunnen/moeten features articulatorisch, akoestisch en/of perceptief gedefinieerd worden? Hoe verhoudt zich de continue stroom geluid (fonetiek) zich tot de abstracte, mentale, discrete symbolen (fonologie)? Kunnen de abstracte, mentale entiteiten via processen gerealiseerd worden als continu geluid? (veel processen gradueel)

Onderwerpen Articulatory Phonology – Gestures (Browman & Goldstein) (Zsiga) Akoestische segmentrepresentaties (Wilbert Heeringa) Phonetically-driven Phonology (Hayes) Functionalisme (Kirchner) (Stevens) (Boersma) Sign Language (Brentari) (Coulter) (vdHulst) Particle Phonology (Schane) Natural Phonology (Stampe) (Bybee/Hooper) Charm & Government Phonology (Kaye) Autosegmental Phonology (Goldsmith) Feature Geometries (Clements) (Kenstowicz) Dependency Phonology (Ewen & Anderson) Underspecification Theory (Steriade) (Kiparsky) (Archangeli) Laboratory Phonology (Ohala) (Pierrehumbert) (Beckman) (Flemming) (Boersma) (Stevens) Self-Organisation in Vowel Systems (Bart de Boer)

Referaat Sjabloon Wat houdt de bestudeerde theorie in het kort in? Wat zijn de geleverde argumenten voor deze representatievorm van klanksegmenten? (In hoeverre verschilt de bestudeerde theorie van de standaardtheorie?) Geef minstens één voorbeeld van de behandeling van een fonologisch proces in deze theorie. In hoeverre voldoet de theorie aan de criteria voor klankrepresentaties van Clements? (In hoeverre voldoet de theorie aan wetenschapsfilosofische en taalkundige criteria voor modellen?”) (Bediscussieer de relevantie van deze criteria.) Wat is je oordeel over deze theorie?