LokWeb and LWB 7 maart 2006 by Maarten and Hilverd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Advertisements

The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Order placed Should be Nederland Netherlands can be removed here, just Scancorner Instead of ‘undefined’ -> ‘geen’ New logo should be displayed here. COUNTS.
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Smart Style on the Semantic Web Lynda Hardman CWI, Multimedia and Human-Computer Interaction TU/e, Multimedia and Internet Technology.
Past Simple – Past Continuous
Thursday, 10 July 2014 donderdag 10 juli 2014 Click Klik.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Mars, known as the Red Planet, it’s about to appear in spectacular fashion! So mark your calender (August 27, 2006 )to watch throughout the month of August,
From: Julia larissa Ian and Maartje.. SCHOON WATER PROJECT Door Julia, larissa, Ian, en Maartje.
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
© 2004 IBM Corporation Guts Wissema, OpenSource & Linux Sales, IBM Open Document Format.
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 4 Codeerperikelen Singleton Specificeren Scheiding GUI en Domein Facade.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Faculteit Ingenieurswetenschappen & Wetenschappen Software Engineering Publicatie Management Systeem Groep se1 Software Engineering Thierry Coppens.
SQL injections en meer... PERU. web application vulnerabilities Cross Site Scripting (21.5%) SQL Injection (14%) PHP includes (9.5%) Buffer overflows.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
LokWeb en LWB 7 maart 2006 door Hilverd en Maarten.
Lezingenreeks : weefsels Introductie wiki. Wat is een wiki? Wiki From Wikipedia, the free encyclopedia A wiki is computer software that allows users to.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/007] theme: Can I have my money back… can-do : kan minder routinematige situaties aan © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Sketchpad - Introductie Mens en computer kunnen snel converseren door medium van line drawings Hexagons als één symbool (Ring Structure) Verschil met potlood.
EML en IMS Learning Design
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Klik op een vlag. Click on a flag Language: Jefken is altijd daar om te helpen ! Jefken is always there to help !
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
Lesson 10. Today’s class  Check homework  Passive  Punctuation  Homework.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Stones 11 and 12.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Transcript van de presentatie:

LokWeb and LWB 7 maart 2006 by Maarten and Hilverd

Contents LokWeb LWB

Aanmelden LokWeb -ga naar het LOKweb: -klik daar op het RUG-logo -klik op 'aanmelden op het LOKweb‘ -vul de betreffende velden in en klik op de button 'aanmelden' (als adres moet een adres gebruikt worden dat

Inloggen LokWeb -ga opnieuw naar het LOKweb: -klik daar op het RUG-logo -klik op 'door naar het LOKweb' en gebruik vervolgens gebruikersnaam en wachtwoord dat per is ontvangen.

LokWeb Assignments -English version of LOKweb-assignments:

LokWeb Assignments Kennislogica –Communicatieprotocollen OPGAVE 3

Modules user module- general module cpc module- classical prop. logic k, s4, s5 modules- modal logic kn, s4n modules- multimodal logic Use the function load to load modules. Example: load(kn);

The User Interface De interface bestaat uit drie onderdelen 1.Het hoofdscherm 2.Het statusscherm 3.Het optiescherm

Informatiesysteem Naast standaard help bevat het informatiesysteem ook: 1.Informatie over LWB 2.Een voorbeeld van een LWB-sessie 3.Syntax beschrijving 4.Beschrijving van elke functie 5.Referentie handleiding

Notation

On TCW2 Logic WorkBench can be run from Hilverd's account: ~hreker/lwb –load(cpc); –a:=(~(p v q) & (s r)-> q v p) & (((d->c)->d)->d); –b:=simplify(a);

How to use it LWB can be run on Mac, Solaris and Linux. Use the ASCII version by entering “~hreker/lwb” in a shell, and use the XLWB by issuing “~hreker/xlwb”. The XLWB is the GUI version.

Important Instructions assigning a formula: f := (p1 v p2) & p3; assigning a theory: theory := [f, p1 -> p2, ~p2]; simplifying a formula: simplify((p2 p3) & p0->p1 & p0-> ~p3); => p2 -> p1 & p0 -> ~p3

Important Instructions concat (concatenating theories): concat([p & q, r], [p -> r], [t]); => [p & q, r, p -> r, t] union: union([1,1,2], [2,2,3]); => [1,2,3] member: member(p0 & p1,[p3, p0 & p1, ~p2] ); => true

Important Instructions remove superfluous subformulas: remove((true v p0) & p1 -> false); => ~p1 which module am I working in? which(provable); => kn comments: # comment

consistent(T): theory T is consistent provable(F,T): formula F is provable in theory T satisfiable(F): formula F is satisfiable Important Instructions

Logic Modules Tell LWB explicitly which logic to use. This is done by loading the proper module. E.g.: load(cpc) cpc: classical propositional logic k, s4, s5: modal logic kn, s4n: multimodal logic

Multi-agent modeling LWB can be used to implement situations, problems, and reasoning in MAS. Model the environment. Model what access agents have to the environment. Put all of this into a theory Check consistency.

Multi-agent modelling Describe the initial situation. Test what conclusions can be drawn: provable(situation -> hypothesis, theory); Update the theory when new information is available: newtheory =: concat(oldtheory, update);

Voorbeeld Muddy Children

Tenminste 1 kind heeft modder op zijn gezicht: at_least_one_muddy := muddy1 v muddy2 v muddy3; Kind 1 kan de andere kinderen zien: one_can_see_others := (muddy2 -> box1 muddy2) & (muddy3 -> box1 muddy3) & (~muddy2 -> box1 ~muddy2) & (~muddy3 -> box1 ~muddy3); Muddy Theorie: muddy_theory := [at_least_one_muddy, one_can_see_others, two_can_see_others, three_can_see_others]; Controle consistent(muddy_theory); => true

Muddy Children Alleen kind 3 heeft modder op zijn gezicht: situation1 := muddy3 & ~muddy2 & ~muddy1; provable(situation1 -> box3 muddy3, muddy_theory); => true Maar als er 2 kinderen zijn met modder op hun gezicht zijn er 2 stappen nodig. situation2 := muddy3 & muddy2 & ~muddy1; provable(situation2 -> box1 muddy1, muddy_theory); provable(situation2 -> box2 muddy2, muddy_theory); provable(situation2 -> box3 muddy3, muddy_theory); => false, false, false

Muddy Children Ze weten nu dat er minstens 2 kinderen zijn met modder standstill := ~box1 muddy1 & ~box2 muddy2 & ~box3 muddy3; at_least_two := (muddy1 & muddy2) v (muddy2 & muddy3) v (muddy1 & muddy3); provable( situation2 & standstill -> at_least_two, muddy_theory); => true

Muddy Children Vader vraagt het nog een keer muddy_theory2 := concat([at_least_two], muddy_theory); consistent(muddy_theory2); => true Nu weten kind 2 en 3 dat ze vies zijn provable(situation2 -> box2 muddy2, muddy_theory2); provable(situation2 -> box3 muddy3, muddy_theory2); => true, true

Samenvatting Web interface, en versies voor Linux/Mac Eenvoudige notatie –maar pas op voor box# bij modale logica Laad de juiste module(s) Controleer op consistentie