Vergeven, verzoenen en gerechtigheid Publieke vergeving na de oorlog Vergeven, vergeten, herinneren en de alledaagse rechtsorde Prof. mr. Wouter Veraart.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ond.vsko.be/pastoraal. Vasten Verlangzamen stilvallen wikken en wegen. Zorgvuldig uitkiezen: de vruchten van de aarde puur en eerlijk in hun eenvoud ingrediënten.
Advertisements

Woord van Leven April 2011 “Laat niet gebeuren wat Ik wil, maar wat U wilt.” Marcus 14,36.
Is er leven na de dood?.
Gewetensvrijheid.
“Een reis naar Licht”.
Lijden door eigen schuld in het Oude Testament
Democratie en dictatuur
Wat de Bijbel erover te zeggen heeft
Kennis maken met: Levend Woord Gemeente Franeker
Godsdienst.
Formulier om het heilig avondmaal te vieren (5)
Jozua Hoofdstuk 8 Zonde ontdekt en ontkend
gestorven voor onze zonden 3 Want voor alle dingen heb ik u overgegeven, hetgeen ik zelf ontvangen heb: Christus is gestorven voor onze zonden, naar de.
Kader van deze presentatie:
Lessen 21 ste eeuw I. Vooraf: de conflicten zijn van aard veranderd II. Hoe omgaan met een pijnlijk verleden? III. Verzoening? IV. Tot slot: hebben Afrikanen.
Hoofdstuk 6 Democratisering
De christelijke boodschap
1 6 maart 2014 Rijnsburg 6 maart 2014 Rijnsburg. 2 Overzicht: priesterschap  hfst. 5 t/m 7: Levitisch priesterschap versus de Priester naar de ordening.
Zingen Vers 1 O onze Vader, trouwe Heer, zie uit uw hemel op ons neer;
Christus’ overwinning op het kwaad
Een stroom van verhalen Over seksueel misbruik in de rooms-katholieke kerk: de slachtoffers aan het woord Peter Nissen.
God en ons.
Rituelen in het Christendom
Tweede adventszondag 5 december 2010
Opstaan tegen onrecht zondag 2 maart Nehemia 5 Achter de muren van Jeruzalem mag geen onrecht zijn. Nehemia staat op en wijst op Gods gebod voor recht.
“De andere kant van de medaille”
Woord van Leven Augustus 2011.
Jezus kennen als degene die dood was. ik zag een lam staan als geslacht.
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
Hoofdstuk 4 Op de kring Bijbelstudie Van de VEG Amstelland 2 Emmeloord Over het boek Jozua Hoofdstuk 4.
Waar heb jij Jezus voor nodig?
Hebreeën 6 : 18 t/m 20 Hebreeën 4 : 14 t/m 16 Hebreeën 10 : 19 t/m 23
Welkom Blaadjes om mee te schrijven liggen bij de ingang Jongens en meiden, Het is weer tijd voor spoorzoekers. Dus let maar weer goed op en schrijf mee.
Doopdienst 10 november 2013 Koen Minderhoud
BEWOGENHEID OM TE VERGEVEN
Welkom in de trouwdienst van Edwald & Miranda
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Hoe luister je naar de wet van God?
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Wat moeten wij doen om Gods licht en liefde
Zondag 51 HC Franeker 9 augustus 2009
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Woord van Leven Augustus 2014.
Zingen Vers 1 'k Hef mijn ziel in vast vertrouwen
Zingen Vers 1 Laat ons nu vrolijk zingen! Komt, heft uw liedren aan
Ben jij wel eens verwonderd?
Hoop doet leven HC zondag 17 Job 19 1 Petrus 1
Wat moeten wij doen om Gods licht en liefde
De doop in de Heilige Geest
Voorganger: Ds. H. Torenbeek Ouderling van dienst: J. Korthoef
Zingen Vers 1 Loof nu, mijn ziel, de Here,
Dienst:. 2 augustus 2015 Spreker:. D. Gorter Tekst:
Vertrouwen.
2 Romeinen 1:16 Want ik schaam mij niet voor het evangelie; want het is Gods kracht tot behoudenis voor ieder die gelooft, eerst voor de Jood, en ook.
Wij ziin oud, maar voelen ons jong !!
Een tikkeltje f i l o s o f i e (niet klikken).
{ Bijbelstudie kinderkampen Gratis en voor niets.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
Muziek bestaat sinds de mens op de wereld is, maar de dieren, de atomen en de sterren maken ook muziek.. Karlheinz Stockhausen maar de dieren, de atomen.
Les 12 voor 18 juni “Want toen zij deze zalf op Mijn lichaam goot, deed zij dat als voorbereiding op Mijn begrafenis.” (Mattheüs 26:12) Jezus werd.
WOORD VAN JEZUS.
15 mei 2015 Urk 10 kenmerken van Gods geest in Romeinen 8.
Ruimte voor nieuw leven Leuven, 26 februari 2016 Transformerende gerechtigheid na grove schendingen van de mensenrechten Stephan Parmentier.
Romeinen (4) WELKOM.
VRIJHEID IN CHRISTUS Les 11 voor 9 september 2017.
Vergeving.
Hoe is uw naam, waar zijt Gij te vinden?
(solo) Hoe is Uw naam, waar zijt Gij te vinden? Eeuwige God,
De terugkomst van Christus
Transcript van de presentatie:

Vergeven, verzoenen en gerechtigheid Publieke vergeving na de oorlog Vergeven, vergeten, herinneren en de alledaagse rechtsorde Prof. mr. Wouter Veraart hoogleraar Rechtfilosofie aan de Vrije Universiteit Amsterdam

Vergeven, verzoenen en gerechtigheid Publieke vergeving na de oorlog Structuur voordracht: Iets over juridisch vergeven Iets over juridisch vergeten Iets over juridisch herinneren Lessen: pleidooi voor een alledaagse rechtsorde met een menselijk gezicht en een bescheiden maar belangrijke opdracht. Daarnaast moet er ruimte zijn voor buitenjuridische manieren van omgang met groot onrecht uit het verleden.

Vergeven, verzoenen en gerechtigheid Publieke vergeving na de oorlog Vergeven in de geschiedenis van het strafrecht 16 e en 17 e eeuw: de veroordeelde vergeeft de beul kort voor de openbare executie. Ritueel in Paleis op de Dam voorafgaand aan de dood op het schavot. Onzevader: “En vergeef ons onze schuld, zoals ook wij aan anderen hun schuld vergeven.”

Vergeven, verzoenen en gerechtigheid Publieke vergeving na de oorlog

Vergeven in de geschiedenis van het privaatrecht Liber sextus, De regulis iuris, 4 (1298): “Peccatum non dimittitur, nisi restituatur.” De zonde zal niet worden vergeven, indien het weggenomene niet wordt teruggegeven. Deze benadering spreekt mij aan: vergeving komt pas in beeld nadat het aardse recht zijn loop heeft gehad.

Vergeven, verzoenen en gerechtigheid Publieke vergeving na de oorlog 1. Vergeving als religieus gebod We kunnen pas verder leven als onze zonde is vergeven. Dit leidt tot een preoccupatie met het redden van zielen. De beul is voor zijn zielenheil afhankelijk van zijn “patienten”. De veroordeelde moet al zijn zonden uitboeten – en de beul zijn beulswerk vergeven. Het hele strafproces vervult een goddelijke opdracht: ieders ziel moet worden gered. Vergeving leidt ertoe dat de zonde wordt uitgewist.

Vergeven, verzoenen en gerechtigheid Publieke vergeving na de oorlog 2. Vergeving als mensenwerk Slachtoffers hebben de ruimte om daders niet te vergeven. Wat vergeving precies inhoudt, staat niet vast. Vergeving is een aanvulling op juridische processen rond de afwikkeling van groot onrecht uit het verleden (geen vervanger). Vergeving kan niet los worden gezien van waarheidsvinding. Ruimte voor vergeving betekent ook ruimte voor alternatieven.

Vergeven, verzoenen en gerechtigheid Publieke vergeving na de oorlog 1.Vergeving als religieus gebod. Het verleden wordt uitgewist (vergeven en vergeten) Vergeving is onderdeel van een openbaar ritueel doordrenkt van religie 2.Vergeving als mensenwerk Het verleden wordt niet vergeten, maar anders benaderd (vergeven en herinneren) Vergeving is primair een persoonlijke aangelegenheid Collectieve vergeving “in naam van” is problematisch Vergeven zweeft tussen vergeten en herinneren.

Vergeven, verzoenen en gerechtigheid Publieke vergeving na de oorlog Bestaat er een juridische plicht om collectief te vergeten? Edict van Nantes, 1598: invoering van godsdienstvrijheid en vrijheid van geweten in Frankrijk In de eerste plaats, dat de herinnering aan alles wat aan weerszijden is voorgevallen, vanaf het begin van de maand maart 1585 tot aan onze bestijging van de troon […] uitgedoofd en ingeslapen zal blijven, als iets wat niet is gebeurd.

Vergeven, verzoenen en gerechtigheid Publieke vergeving na de oorlog Een juridische plicht om collectief te vergeten heeft voordelen, maar ook nadelen. Voordelen: neutraliteit, geen winnaar, amnestie, tolerantie, schone lei Nadelen: het boek kan niet open: onmogelijk, gewelddadig, leidt tot identiteitsverlies en permanent slachtofferschap Theologisch argument: sterke staat kan ons behoeden voor de catastrofe (de komst van de antichrist); herinnering aan voorbij onrecht leidt tot tweespalt.

Vergeven, verzoenen en gerechtigheid Publieke vergeving na de oorlog Bestaat er een juridische plicht om te herinneren? Preambule van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (1948) verwijst naar “barbaarse handelingen, die het geweten van de mensheid geweld hebben aangedaan”. Auschwitz geldt in het Westen als negatieve “oorsprongsmythe” van de moderne tijd

Vergeven, verzoenen en gerechtigheid Publieke vergeving na de oorlog Een juridische plicht om collectief te herinneren heeft voordelen, maar ook nadelen Voordelen: stichtend, helend, geeft een stem aan slachtoffers en een gemeenschappelijk moreel ijkpunt Nadelen: het boek kan niet dicht, maakt “legal closure” onmogelijk; leidt tot permanent slachtofferschap. Theologisch argument: de levende herinnering aan voorbij onrecht bevat een Messiaans moment, dat verwijst naar een andere orde waarin de mensheid verlost zal zijn.

Vergeven, verzoenen en gerechtigheid Publieke vergeving na de oorlog Conclusie 1 “De herinnering is als een hond die gaat liggen waar hij wil” (Nooteboom) Vergeten en herinneren laten zich juridisch niet dwingen. Voor vergeven geldt precies hetzelfde.

Vergeven, verzoenen en gerechtigheid Publieke vergeving na de oorlog Conclusie 2 De rechtsorde is gefundeerd in herinneren en in vergeten: De menselijke maat is belangrijk: het boek moet juridisch open, maar juridisch ook weer dicht kunnen. Dat pleit voor een “alledaagse” juridische aanpak van groot onrecht uit het verleden (waarbij de aardse problemen en goederen centraal behoren te staan) Daarnaast moeten staat en samenleving ruimte bieden voor buitenjuridische wijzen van omgaan met het verleden: gedenken, verzoenen, vergeven.