Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een schooldag in groep 1, 2 en
Advertisements

Welkom op de informatieavond
Doublet deel 1 – de basis.
De (on)gezonde leerling?
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Bang om te gaan slapen Therapieboek voor kinderen die niet naar bed durven.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
24 april 2013 Zichtbaar ondernemen door kleinere (thuis)zorgorganisaties.
De Drie Ballonnen Opvang van 0 – 12 jaar
Brainstormbijeenkomst Preventie overgewicht op Texel
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Verandering Schooltijden
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Eindfeestje 16 december 2011, Diepenheim. Programma •14.15 uur presentatie '4 jaar Kind in de Natuur' •14.35 uur rondleiding BinnensteBuitenBos •15.30.
KennisKring E-mental Health
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Workshop Knallende ruzie
Vijf-gelijke-dagen model
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 17 april 2013.
Wist u dat … Meer dan 10% van de jongeren in het voortgezet onderwijs drugs gebruikt? Er meer dan 74% van de kinderen onder de 16 jaar alcohol heeft.
Maatschappelijke stage
WISKUNDIGE FORMULES.
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. AEDES EN STAEDION Bijeenkomst voorkomen huisuitzettingen 2 april 2013.
Brede scholen school / scholen sportzaal kinderopvang buitenschoolse opvang bibliotheek huisarts … etc. op één locatie.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Update EYOF UTRECHT 2013 Raadsinformatieavond 23 april 2013
Welkom op de Grote Griffiedag!
Opening Prof. dr. Nanne de Vries, voorzitter Stichting NCVGZ.
Naar meer rendement van het weidevogelbeheer Kerngebieden Weidevogellandschap, Tweede bijeenkomst met provincies 17 november 2011, Ede.
Verantwoorde palliatieve zorg in Verpleeg- en Verzorgingshuizen
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
1 Programma bijeenkomst 2 Goed zorgen voor jezelf  Loslaten en ontspannen  Balans draagkracht – draaglast  Inschakeling hulp in huis  Pauze  Voorlichting.
Bijeenkomst Contactpersonen NAH 3 februari 2011 Het kan Anders! Hoe kan minder meer worden voor de NAH cliënt?
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Inspiratiebijeenkomst Sociale Netwerken Versterken 27 juni 2013.
Conferentie Opbrengstgericht werken
WELKOM VOKVAO seminar 28 Sociale Innovatie
Onderwijsbehoeften. Niels (10) is druk Voldoet niet aan de norm Benadrukken van het probleem Diagnostisch label (niet pedagogisch) Programma tot herstel.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
CJG café Themabijeenkomst Preventie overgewicht
Autisme in de dagelijkse praktijk
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Zaterdag 1 juni We gaan wandelen! 10 of 20 km.
Verbeterpunten voor Pleegzorg
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Welkom Congres De nieuwe GDP Guideline; Een stap voorwaarts
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Zaterdag 30 mei 2015 & Zaterdag 13 juni Kom in beweging!
Familiedag ADHD Zaterdag 24 mei van 9:30u tot 12:30u
Informatiebijeenkomst donderdag 8 januari uur
E.H.B.O lessen.
Zin en onzin van evidence based werken Zorginstituut Nederland 1 september 2015 Margo Trappenburg.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
12.2 Totstandkoming van een wet
Transcript van de presentatie:

Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1

Programma Discussie in groepen ( uur) Pitches ( ) Paneldiscussie ( ) Borrel in de Brasserie 2

Groep 1 Wat betekent het voor een kind om een ‘label’ te krijgen? -Is ‘labeling’ in het belang van het kind of de maatschappij? 3

Groep 2 Ontslaat een ‘label’ iemand van persoonlijke verantwoordelijkheid voor zijn/haar gedrag? -Kunnen professionals een kind met een ‘label’ nog opvoeden? 4

Groep 3 Wat moeten gedragswetenschappers met het verzoek om een ‘label’ -Wat betekent een ‘label’ voor de attitude van de hulpverlener? 5

Groep 4 Tot welke belangenverstrengeling van wetenschap, financiering en (farmaceutische) behandeling leidt ‘labeling’? -Wat betekent belangenverstrengeling voor de validiteit van de diagnose? 6

Groep 5 Leidt ‘labeling’ tot een blinde vlek voor sociale contexten? -Wat betekent ‘labeling’ voor de verantwoordelijkheid van ouder en kind? 7

Groep 6 Wat is de betekenis van een ‘label’? -Welke gevolgen heeft een ‘label’ voor maatschappelijke deelname? 8

Groep 7 Wat is de interferentie tussen ‘labeling’ en preventie? -Wat zijn de gevolgen van vroegdiagnostiek? 9

Groep 8 Is objectieve classificatie mogelijk? -Wat betekent een ‘label’ voor de attitude van de hulpverlener? 10

Groep 9 Kunnen professionals zonder ‘labels’ adequaat helpen bij opvoedvragen? -Wat ontzeg je kinderen als je geen diagnostische ‘labels’ gebruikt? 11

Groep 10 Zijn ‘labels’ nodig als mensen in eigen kring elkaar helpen bij opvoedvragen? -Hoe maak je verschil tussen praktisch opvoedvragen en diagnostische ‘labels’? 12

Stellingen Labeling van kinderen zou ongedaan gemaakt kunnen worden De verantwoordelijkheid om de blinde vlek te voorkomen (wat betreft labeling) ligt meer bij de labelaar dan bij ouders en kind Een label is een oordeel over iemand dat niet vrijblijvend is Een label ontslaat een professionele opvoeder van de verantwoordelijkheid om bij de opvoeding breder te kijken dan het label Ook zonder labels kun je adequate hulp bieden De vergoeding van zorg mag niet gerelateerd zijn aan labeling Labelen helpt meer de hulpverlener dan de gediagnosticeerde 13