Het studiekeuzeproces en studentenbegeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wageningen University and Research Centre
Advertisements

MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Welkom in klas VP Mentoren:
Mijn zoon of dochter gaat studeren aan de universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 30 januari 2014.
Ouderavond 6 vwo 25 September 2013 Informatieavond 6 vwo Welkom.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Sterker aan de Start Marcel Vooijs6 februari 2014.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Ouderavond Radboud Universiteit 30 januari 2014
Radboud Universiteit Nijmegen
De Studiekeuzecheck op de Radboud Universiteit
Radboud Universiteit Nijmegen
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
Ouderavond Radboud Universiteit Nijmegen, 25 april 2013
Radboud Universiteit Nijmegen
Studieadviseurs Technische Geneeskunde
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Gymnasium Beekvliet, 28 februari 2012
Mijke Henstra Decaan 3-6 Vwo LOB Tweede Fase
VOORLICHTING VWO-5 STUDIEKEUZE STUDIEKEUZE De juiste student op de juiste plek.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Hermien Wageningen University and Research Centre.
Welkom op onze thema-avond
Januari 2013 Profielkeuze VWO 3 M. Van Mens T. Verhagen decanen.
B.E.M. Verhagen-Gerritsen
Januari 2014 Profielkeuze VWO 3 M. Van Mens T. Verhagen decanen.
Interpreteren van data
Welkom Eindexamenjaar en keuzes maken. Begeleiding bij het kiezen: Mentor en decaan werken nauw samen Mentor: meer de procesmatige kant……. Hoe staat het.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Welkom in klas VQ Mentoren:
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Informatie-middag na Roncalli
Do’s en dont’s in het eerste studiejaar
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
VOORLICHTINGSAVOND 4 HAVO
OUDERAVOND 5 VWO DONDERDAG 9 OKTOBER 2014.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Studiekeuze voor ouders
Presentatie Decanaat TL4
Havo5 afgerond en dan? Mogelijkheden na de havo Nieuwe ontwikkelingen
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
Februari 2015 Profielkeuze HAVO 3 T. Verhagen M. van Mens
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
De eisen aan de (aankomende) student
Mijn kind gaat een studie kiezen
QUIZ! START! Hoe goed ken jij onze groepsleden?
KIEZEN IS LASTIG, BEGELEIDEN EN HELPEN Autotechniek Civiele Techniek Life Science Forensisch onderzoek Bedrijfskunde Commerciële economie Small business.
HAVO 5 EXAMENJAAR. Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken en Hidzer de Vries Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken.
Opzet training: Praktische informatie ( +/- 1,5 uur)
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
VWO 6 EXAMENJAAR. Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben, Gert van Dijken en Hidzer de Vries Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben, Gert van Dijken.
Deel: Studiekeuze en LOB
Ouders: Studiekiezers: Mijn kind moet zelf kiezen
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Informatieavond na Roncalli 24 november Programma Keuze vervolgopleiding en begeleiding (Buket Algurdag, Roncalli mavo) MBO (Rolf de Man, Albeda)
Kiezen voor keuzedelen
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Do’s en don’ts in het eerste studiejaar Hermien Miltenburg en studenten.
Ouders als studiekeuzecoach Sites: zie rubriek voor ouders Hermien Miltenburg,
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Dit jaar Kiezen voor een vervolgstudie
Wageningen University and Research Centre
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Transcript van de presentatie:

Het studiekeuzeproces en studentenbegeleiding Sheila Baas Trainer en begeleider, Afd. Studentenbegeleiding april 2013

Inhoud: Het keuzeproces Verschil tussen vwo en hoger onderwijs Ervaringen van scholieren Ouders en hun rol en invloed Starten met studeren Studiebegeleiding

Keuzes maken en kiezen voor een studie is ingewikkeld ‘Bij het kiezen van een studie zou het het mooist zijn als iemand mij precies kan vertellen wat ik moet doen en me bij elke stap begeleidt. Maar ja… die bestaat niet.’ Emmy (19) Eigenlijk heeft ze geen idee. De ene dag wordt het diergeneeskunde, de andere dag toch maar Engels. We houden ons hart vast volgend jaar.’ Wouter (51), vader van eindexamenkandidate Kim (18) Ik heb twee keer een test gedaan, omdat ik echt niet wist wat ik wilde worden. Daar kwam toen beide keren uit dat ik groenteteler kon worden. Ja, daaaag!’ Chantal (18) Bron: Puberbrein binnenstebuiten

VALKUILEN BIJ STUDIEKEUZE Haastige spoed Te smalle basis De perfecte studie Tradities Vanzelfsprekendheden

Verschil vwo/hoger onderwijs Grotere hoeveelheden Stof is abstracter Hoor- en werkcolleges Meer zelf doen Meer vrijheid Discipline Engelstalige literatuur

Ervaringen uit gesprekken met scholieren Smal beeld van de opleiding, bepaald door het corresponderende schoolvak Zien studiekeuze vaak als het enige keuzemoment , in plaats van onderdeel van een ‘keten van keuzes’. NB: het is de eerste grote beslissing die ze zelf nemen. Zijn daarom positief verrast door de breedte van en keuzemomenten in een opleiding (minoren, profielen, varianten): verlicht keuzestress

Ervaringen uit gesprekken met studenten Studenten kijken op eigen studiekeuzeproces terug als grillig, bepaald door toevalligheden, geeft soms ongemak. Studenten zijn vaak kritisch over adviezen van schooldecanen. Met name in de ‘harde’ bèta krijgen meisjes vaker een negatief advies van docenten of schooldecanen. In het eerste jaar verandert het blik op hun vak enorm. Ze ervaren de breedte van het vak, hun interesses kunnen sterk veranderen, vaak positief.

Wat willen de scholieren weten? Feitelijke informatie over de opleiding door een autoriteit: Hoe zit de opleiding in elkaar? Welke vakken en keuzemogelijkheden heb ik? Wanneer ben ik geschikt voor die opleiding? Wat leer ik nu eigenlijk? En waarom is dat interessant voor mij? Wat kan ik er mee worden? Authentieke ervaringen van studenten: Hoe is het nou echt? Is het moeilijk? Wat vind jij leuk of niet leuk aan je studie? Waarom heb jij het gekozen? Zijn die Engelse boeken moeilijk? Is Wiskunde belangrijk? Was jij goed in Engels of Wiskunde? Hoe vind ik een kamer? Verschillen tussen school en universiteit

Ouders hebben veel invloed op de keuze van hun kind (Trouw, 15 januari 2012) Vraag aan eerstejaars: 'Wie was voor jou de belangrijkste adviseur bij het maken van je keuze?' 47% ouders 29% docenten 26% iemand die het vak studeert Vandaar: inzet van studenten op de informatiemarkt (en op vele andere momenten leerlingencontact) Bron: WO-instroommonitor 2012

Het puberbrein Hersenen nog niet volgroeid: Geen helikopterview matig vooruit kijken (bron: Puberbrein binnenstebuiten)

U als studiekeuzecoach Praat over ervaringen tijdens bezoeken Luister goed Vraag door Kom er nog eens op terug Dring niets op.

U als studiekeuzecoach Motivatie en Enthousiasme Steun Sturing Inspiratie = Positieve aandacht

Op het spoor komen van interesses coachen aan de keukentafel De rode lijn zien te vinden Vragen stellen en antwoorden zoeken: . Wat voor boeken of tijdschriften lees je? . Wat doe je in je vrije tijd? Wat deed je als kind graag? Welke vakken vind je leuk? Waar word je vrolijk van ? Wie of wat vind je “maar niks”

Stappenplan studiekeuze Kijk naar ambities, interesses en capaciteiten Van ‘oriënteren’ naar ‘de knoop doorhakken’, van breed naar smal - Oriënteren - Verkennen - Verdiepen - Knoop doorhakken Bekijk websites en brochures, doe een studiekeuzetest, bezoek voorlichtingsactiviteiten, benader oud-leerlingen, raadpleeg onafhankelijke bronnen/vergelijkingswebsites Eventueel contact met studieadviseur

Goede voorbereiding is halve werk Studenten die zich goed voorbereiden op hun studiekeuze behalen betere studieresultaten in het eerste jaar onderzoek Radboud Universiteit onderzoek Startmonitor Studiekeuze123 Studiekeuzegesprekken Radboud Universiteit Goede studiekeuze wordt steeds belangrijker! huidige kabinetsplannen

thuissituatie (top)sport financiën bijbaan functiebeperking/ Studeren thuissituatie (top)sport financiën bijbaan functiebeperking/ wonen/reizen ziekte studiesucces studiekeuze/ studeerproblemen -motivatie Ondernemerschap Bindend studie-advies OP TIJD STARTEN Bestuurswerk toekomstperspectief

Deelnemen introductie belangrijk Start van de studie Deelnemen introductie belangrijk Begeleiding door ouders tijdens eerste jaar Studenten moeten wennen, neem daarvoor de tijd Voor ouders organiseren opleidingen en studie-verenigingen ouderdagen

Afdeling Studentenbegeleiding, onderdeel van Dienst Studentenzaken professionals: Studentendecanen financien, juridisch Studiekeuze- en loopbaanbegeleiding Studentenpsychologen persoonlijke problemen Trainers/begeleiders studievoortgang

Studeren met een specifieke hulpvraag Alle studenten moeten zoveel mogelijk in staat gesteld worden om met succes een opleiding te volgen: Sommige studenten hebben iets extra’s nodig Er zijn passende voorzieningen te regelen Begeleiding op maat: het maatjesproject Meld je tijdig bij een studentendecaan of je studieadviseur!

Studiebegeleiding Boekjes op de informatietafels aanwezige collega’s http://www.ru.nl/studenten/begeleiding/welkom/ http://www.ru.nl/studereninnijmegen

Tot slot Geef uw kind de tijd Rationaliseer niet te veel Ga op stap!