Informatievaardig bij Trendanalyse: M eer dan Google Jaroen Kuijper, informatiespecialist

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Advertisements

Monitoring. Monitoring  Wat ‘zegt’ men over je website?  In blogs, op twitter, op een website, in een andere applicatie  Gebruik software om dat op.
Beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg.
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Workshop Informatievaardigheden
Social media gebruiken om een baan te vinden
Over consumenten, gedrag en marketing
Efficiënt zoeken Informatie zoeken op verschillende manieren Je hebt een URL of hyperlink bij de hand VVVVb. W W W W W WWWW WWWW.... SSSS IIII TTTT.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
ROI Driven Internet Marketing Strategies Joris Toonders.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Workshop Informatievaardigheden
LITERATUUR ONDERZOEK.
ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN
Zoeken + Vinden voor trendanalyse: Google en meer Jaroen Kuijper, informatiespecialist.
… een nieuwe zoekmachine! “Dear finance support desk customers, The search facility within the knowledge base will be improved to help you find information.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Informatievaardigheden Welkom bij de introductie INFORMATIEVAARDIGHEDEN Mediatheek PTH Zoeken, verwerken en beoordelen van relevante informatie
Workshop Informatievaardigheden Propedeuse FHSS Mediatheek TF.
Grammar Chapter 4 – G2 If + past simple. Je wist al dat je voor het woordje als in het Engels if kunt gebuiken. We gaan hier even mee verder. Het kan.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Communicatiewetenschappen   Website faculteitsbibliotheek   Catalogus LIBISnet: boeken,
INFORMATIE ZOEKEN.
Website Mediacentrum Ga naar “Hulp bij zoeken”  “Toegang tot de databanken”  “VPN installeren” Voordat je gebruik.
LITERATUUR ZOEKEN.
Website Mediacentrum Hogeschool Leiden:
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Human Geography (SAL-10306) Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Literatuur zoeken. VOORBEREIDING - Wat wil je weten? - Wat is de exacte zoekvraag? - Welke aspecten wil je uitzoeken? - Zet de vraag om in zoektermen.
Blackboard Diensten Mediacentrum Instructies “Thuis toegang tot de databanken” Print deze instructie uit en volg de aanwijzingen op.
Informatievaardigheden Corrie van Zeist en Marco van Veller September 2008.
Informatievaardigheden Corrie van Zeist September 2007.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Workshop Informatievaardigheden
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
Friday, 24 April 2015 vrijdag 24 april 2015 RADIO JEFKEN 75 A Thousand Kisses Deep 6’28’’ Benedectine Monks 4’39’’ E Tu 4’45’’ Exaltation de la Croix.
Minor Internet Marketing
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
UVW LinkedIn Presentatie
DMK – week 7. Onderwerpen week 7 Tio Minor Digital Marketing Website optimaliseren om de conversie te verhogen; Retargeting; kopers terughalen naar het.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Briant College Hoofdstuk 3 Omgaan met internet. Briant College InternetVeel informatie Betrouwbaarheid is belangrijk! 16-jarige scholier op scholieren.com.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Onderzoeksvaardigheden 3
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Speciale Catering Wens Inhoud  Canvas  Persona  Customer journey  Usability advies  FAQ  Internet score card  Boekpresentatie  Reflectie.
De taaltaak
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Online Marketing voor het MBO
Goochelen met Google Zoeken
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
Filter bubble Mediabegrip week 6-7
Bronnenonderzoek.
Marketing en zoekmachines
Filter bubble Mediabegrip week 6-7
Transcript van de presentatie:

Informatievaardig bij Trendanalyse: M eer dan Google Jaroen Kuijper, informatiespecialist

Citaten  His priority did not seem to be to teach them what he knew, but rather to impress upon them that nothing, not even... knowledge, was foolproof. J. K. Rowling, Harry Potter and the Order of the Phoenix  It is a capital mistake to theorize before one has data. Arthur Conan Doyle  Information is not knowledge. Albert Einstein

Waar gaat het om? Waarom informatie? Wat doe je met informatie?  Informatie als simpel gebruiksgoed. Waarde voor individueel gebruik.  Informatie als een handelsproduct. Product van economische waarde.  Informatie voor herkenning van patronen. Context voor gebeurtenissen en gedrag. Onzekerheidsreductie.  Informatie als kracht tot ontwikkeling. Invloed uitoefenen in de samenleving.

Het kader Discussie: Waarom aandacht voor het vinden en verwerken van informatie/documentatie?  Efficiënt besteden van je tijd!  Voorkomen van blunders!  Laten zien dat je snapt waarover je het hebt!  Onderbouwen van je stellingen en/of advies!  Helpen van de lezer bij vervolgonderzoek/- opdracht!

Mooie zoekresultaten SIMPEL GESTELD: Als je niet weet wat je zoekt, dan vind je het niet! Gebruik een scherpe zoekvraag Nadenken over goede zoektermen! Neem de tijd om de beste zoektermen te vinden. Hulpmiddelen:  Brainstormen  Het balletje laten rollen (starten met wikipedia + google)  Zoekmachines op internet (google)

Mooie zoekresultaten Wat is een goed zoekresultaat? 1.Het gaat precies over jouw zoekvraag! ► PRECISIE (precision) 2.Hoeveelheid resultaten levert keuzemogelijkheden! ► HOEVEELHEID (recall) Voorbeeld met Google: - hoe het niet moethoe het niet moet - een betere maniereen betere manier

Mooie zoekresultaten Tips + trics (Google, Websites en databanken):  Combineer (veel) goede zoektermen  Zoek de goede documenttypen (pdf’s)  Gebruik geavanceerd zoeken!  Weet hoe de bron werkt: -Waar de zoekwoorden vandaan komen -Hoe de zoekwoorden combineerd worden -Wat bruikbaar is en wat niet

Mooie Google resultaten DE PRAKTIJK: Wat zijn de trends in het gebruik van sociale media? Zoektermen en resultaat:resultaat Trends, gebruik, sociale media Verbeterd resultaat:resultaat B2B, trends, 2011, “social media” en pdf - of:of “social media”, trends, nederland, comscore en pdf Door het balletje te laten rollen – ComScore! Maar ook: Nielsen en Forrester.

Mooie resultaten met Google en Scirus DE PRAKTIJK: Wat zijn de trends in het gebruik van sociale media? Zet Google resultaat om naar Google Scholar! Van: oud resultaat - Naar: nieuw resultaatresultaat Voor Scirus.com... English please! “Social Media”, trends, marketing, 2011 Resultaat Resultaat in Scirus.com

Gebruik van Gartner! Waarom - Daarom -

Gebruik van Gartner Want: 1.Alles op een rijtje 2.Van hooggekwalificeerde professionals 3.Met veel invloed! 4.In een betrouwbaar overzicht 5.En zelf als rapport Via Magic Quadrants en HypeCycles. En... analyses! Voorbeeld: search on trends social media

Resultaten met 3D websites NOGMAALS DE PRAKTIJK Eerst een zoekvraag: Is een 3D website haalbaar en wat is er voor nodig? 1. Wikipedia: 3D display3D display 2. Google: 3D monitor web design3D monitor web design + The Third DimensionThe Third Dimension 3. Google: nu met pdf en dan Google Scholarpdf 4. Verder met Scirus.comScirus.com 5. Wat zegt Gartner? - Hypecycle HCI-2011 Snelle conclusie: gat in de markt!?

Alles op een rijtje 1.Gericht zoeken (hulp via Wikipedia en Google) 2.Artikelen zoeken via Google Scolar en Scirus.com 3.Gartner voor invloedrijke/betrouwbare analyses Om te onthouden: ComScore, Forrester en Nielsen! Website voor meer info over zoeken en vinden: Zoeken-en-vinden.nl Voor trends – volg de websites!!!