ZXCVBNZXCVBN
HCI Human Computer Interaction
HCI = Designing products people love to use
Usability is de mate waarin gebruikers in hun omgeving met een product hun doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid kunnen bereiken.
Nederigheid Talent
iteratief ontwikkelen
Testen
TESTS Functionaliteit Performance Beveiliging Techniek... Usability (playability) de mate waarin gebruikers in hun omgeving met een product hun doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid kunnen bereiken.
Intermezzo
1. Listen to users 2. Ignore what they say ‘Expert’ review ‘User’ test
Week 1Week 2Week 3 Team opdracht Individuele opdrachten Algemene introductie Kick-off maandag 27 augustus Begeleide oefeningen Zelfstandig werken Bezoeken IAM-event Op papier, studenten, docenten… Opleveren donderdag 13/9 Opleveren maandag 10/9 Analyse vrijdag 31/8 Prototype vrijdag 7/9 U bent hier Gebruikstest Zelf 100x spelen
Testdoel Testvorm / Scenario’s Proefpersonen Prototype/Hulpmiddelen/Faciliteiten Formulier/Vastlegging Plan van Aanpak Preparatie Instructie/uitleg Observeren/Vastleggen bevindingen Nabespreken Evalueren bevindingen Prioriteiten stellen Ontwerp aanpassen Opnieuw testen Uitvoering Voorbereiding Evaluatie
Doel Do they get it? Is het doel van het spel duidelijk? Is duidelijk wat te doen? Spelplezier Hebben de spelers plezier? Is het voor alle spelers leuk? Wordt er gelachen? Waarom wordt gelachen? Is winnen leuk? Willen de spelers winnen? Spelverloop Hoe lang duurt het spel? Zijn alle spelers actief? Is spelen spannend tot het einde? Is (te) snel duidelijk wie gaat winnen en verliezen? Is het spel vaker malen spelen leuk? Worden spelers beter bij vaker spelen? Rouleert de beurt in het goede tempo? Blijft het bord overzichtelijk? Spelregels / Tactiek Zijn de spelregels duidelijk? Worden ze goed geïnterpreteerd? Worden (alle) de tactische mogelijkheden benut? Worden tactische mogelijkheden misbruikt? Worden spelregels misbruikt? Zijn er (ongewenste) ‘short-cuts’ om te winnen? Is het mogelijk dat het spel niet eindigt? Speelt geluk de goede rol? Niet te overheersend? Verrassing genoeg? Wordt de handleiding (te vaak) gebruikt? Is aanvullende uitleg nodig? Materiaal / Inhoud Zijn er genoeg fiches? Zijn er genoeg vragen? Zijn de vragen te makkelijk of moeilijk? Zijn ze afwisselend genoeg? Vormgeving Spreekt de vormgeving/stijl aan? Wat testen? De opgestelde eisen?
Observeer de proefpersonen, stimuleer ‘hard-op-denken’ en let ook op –Head slappers –Shocks –Inspiration –Passion –Vocabulary –Bugs
Prioriteit hebben: 1.Show stoppers / Concept flaws 2.Quicks wins / Low-hanging fruit
Testdoel Testvorm / Scenario’s Proefpersonen Prototype/Hulpmiddelen/Faciliteiten Formulier/Vastlegging Plan van Aanpak Preparatie Instructie/uitleg Observeren/Vastleggen bevindingen Nabespreken Evalueren bevindingen Prioriteiten stellen Ontwerp aanpassen Opnieuw testen Uitvoering Voorbereiding Evaluatie
FundamentenLuchtiger (1 st edition)
HCI Human Computer Interaction
Aanwezigheid bij 1 e college ideeontwikkeling is verplicht (vrijdag 21 september)